Pagina 1 van 3

Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 17:38
door Henkjan
nee, niet met de boor in de tafel, maar een kolomboor voor op tafel.

mijn oude trouwe Ferm heeft de v-snaar opgegeten, en die lijkt niet te krijgen te zijn, dus op zoek naar een fatsoenlijke. tips graag :bakkie:

Re: Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 17:40
door dre
Zo'n v-snaar kun je toch wel bij een auto onderdelen grossier krijgen?

Re: Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 17:49
door ds23man
V snaren is gewoon standaard spul wat je in alle soorten en maten kan krijgen.

Re: Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 18:12
door rjmulder
En als het lastig wordt zou eBay ook nog uitkomst kunnen bieden.

Re: Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 18:16
door ray5150
Even bij hbm machines in Moordrecht gaan kijken ?

Re: Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 18:22
door ds23man

Re: Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 18:23
door Henkjan
is voor ander type boor. mocht je willen proberen beter te googlen dan ik , het is voor de TDM1001

Re: Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 18:25
door Pjotr
Is allemaal standaard spul. Alhoewel op sommige Ferme jongens zaten ronde drijfsnaren. Anyway ff de Doenkade af: https://eriks.nl

ERIKS bv
Rotterdam
Sevillaweg 75
3047 AL Rotterdam

Die hebben idioot veel V-sbaren op voorraad. Ouwe snaartje ff mee voor de maat. Dit is wat vroeger van Eyle en Ruigers was.

Re: Tafelboor

Geplaatst: di 22 mei 2018, 19:21
door Shadow
ff de lengte en breedte bij benadering (zal wel 9,5 zijn) en je kan zo een nieuwe halen bij de auto grossier, lengtexbreedte is je typenummer bij Gates.

Re: Tafelboor

Geplaatst: wo 23 mei 2018, 9:52
door Henkjan
Pjotr schreef:
Is allemaal standaard spul. Alhoewel op sommige Ferme jongens zaten ronde drijfsnaren. Anyway ff de Doenkade af: https://eriks.nl

ERIKS bv
Rotterdam
Sevillaweg 75
3047 AL Rotterdam

Die hebben idioot veel V-sbaren op voorraad. Ouwe snaartje ff mee voor de maat. Dit is wat vroeger van Eyle en Ruigers was.
wel antwoord van ferm, is een Z26.5 10x670

zou deze moeten zijn: https://shop.eriks.nl/ProductDisplay?se ... tId=627695

Re: Tafelboor

Geplaatst: wo 23 mei 2018, 10:19
door Pjotr
Of deze: https://shop.eriks.nl/ProductDisplay?se ... tId=920972 Mijn ervaring is dat hoe soepeler hoe beter met deze machientjes i.v.m. de kleine poelie diameters. High power is niet relevant hier. FF bellen of het op voorraad is en wat de prijs is. Als je contant betaalt is het geen probleem als je als particulier bij ze langs gaat.

Re: Tafelboor

Geplaatst: wo 23 mei 2018, 10:32
door Henkjan
idd, die Gates heeft een grotere min schijf diameter, zal die eerst ff opmeten.
profiel van die Optibelt is wel wat anders (Z27 ipv Z26.5)

Re: Tafelboor

Geplaatst: wo 23 mei 2018, 10:42
door Pjotr
Maakt volgens mij niet uit. Zou ff bellen en navragen en dan de goedkoopste nemen als dat veel scheelt.

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 13:13
door Henkjan
snaar zit er al een tijdje op, maar de wens voor een wat betere boor is er nog steeds... dus krabben waar t jeukt:
ray5150 schreef:
Even bij hbm machines in Moordrecht gaan kijken ?
heb daar virtueel rondgekeken, en deze lijkt me wel een aardig compromis:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... oormachine
of evt de versie met digi diepte uitlezing, maar die heeft 2cm minder uitlading.

ik had ook wat op MP gekeken, maar wat daar staat is of dezelfde meuk die ik nu heb, of t is duurder nog dan deze.

iemand nog tips? doel is dit weekeinde daar maar eens langs te gaan....










Afbeelding

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 13:26
door Henkjan
of deze... https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eesmachine

(veel te slecht voor de spaarpot die zaak)

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 22:08
door Shadow
Zoek een ixion op...

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 22:17
door Shadow
Staat een Dinamix MT16 op MP, dat is ook een mooi merk en die is ook nog eens 230V, meestal is fatsoenlijk spul 400V...

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 22:31
door Henkjan
Shadow schreef:
Zoek een ixion op...

En waarom?
Ik wil geen antiek of dingen.met maar 2 snelheden of "weet niet oftie t doet" (de keuzes op MP op dit moment)

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 22:37
door Shadow
Antiek is goed en 4 snelheden is meer als genoeg. Koop dan een moderne Ferm, lekker veel snelheden, speling op de tafel, de kolom, de tandheugel als die er op zit...meerendeel van HBM komt uit China net als Ferm. Een oude AEG of Ixion, Huvema komt nog uit een goeie Europese fabriek. Hoe ouder, hoe beter meestal.

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 22:41
door Henkjan
Shadow schreef:
Staat een Dinamix MT16 op MP, dat is ook een mooi merk en die is ook nog eens 230V, meestal is fatsoenlijk spul 400V...
Nou heb ik toevallig een Siemens geval waarmee je 400V 3fase machine op 230V 1fase kan aansluiten ;)

Ziet er wel fatsoenlijk uit dat ding, kan langzaam genoeg in elk geval. En niet eens erg antiek, jaar jonger dan m'n S2

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 22:42
door Pjotr
De ene Ferm is de andere niet en veel Huvema kwam uit India. Kun je net zo goed een Ferm kopen :roll:

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 22:52
door Henkjan
Shadow schreef:
Antiek is goed en 4 snelheden is meer als genoeg. Koop dan een moderne Ferm, lekker veel snelheden, speling op de tafel, de kolom, de tandheugel als die er op zit...meerendeel van HBM komt uit China net als Ferm. Een oude AEG of Ixion, Huvema komt nog uit een goeie Europese fabriek. Hoe ouder, hoe beter meestal.
Ferm ken ik.:lol: , maar land van oorsprong an sich zegt niet veel. Ik geloof je wel dat dat goede dingen zijn, maar ik ben geen kenner en het blijft mp natuurlijk.... Omschrijvingen met een pak zout te nemen

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 23:02
door Shadow
Klopt, Ixion komt allemaal uit Duitsland, zijn failliet gegaan omdat ze niet goedkoper in Azië wouden produceren...

Re: Tafelboor

Geplaatst: do 14 mar 2019, 23:18
door Pjotr
Voor onverwoestbare goede tweedehands kom je uit op een Cincinnati, Contimac of Aciera. Maar die zie je niet veel op Marktplaats. Kom je meer uit bij de 2e hands machinehandel.

Re: Tafelboor

Geplaatst: vr 15 mar 2019, 14:19
door Shadow
Of een Ixion dus, die vind je wel...