Pagina 1 van 6

LuidsprekerKabelDragers met carbon!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 9:49
door Vinculum
UPDATE: Topic is van naam gewisseld en verplaatst. Het gaat nu over de ontwikkeling van dragers van luidsprekerskabels om deze te isoleren.

Na een aantal jaar inactief geweest te zijn op dit forum begint het toch weer een beetje te kriebelen. Ik herinner het me altijd als een gezellige en talentvolle club mensen. En heel creatief! Dat laatste wil ik nu eens op de proef stellen.

Één van de redenen dat ik afwezig ben geweest is vanwege mijn eigen bedrijfje in 3D printers. Dat word nu stil aan minder (o.a. omdat mijn "dayjob" nu full-time 3D printen is) maar ik heb nog wat spullen over. Mijn printer gebruikt carbon armen en door het zagen hou ik steeds een stukje over van 10cm. Ik heb inmiddels honderden van die dingen en ik kan maar niets zinnigs bedenken ervoor. Weggooien vind ik ook weer zonde en carbon is gewoon zo'n mooi materiaal. Er moet toch iets gaafs mee te doen zijn?

Dit zijn ze dus:
Foto 01-05-18 09 33 41.jpg
Foto 01-05-18 09 33 47.jpg
Ze zijn dus 10cm lang, OD is 6mm en ID is 4mm. Het is 3k gewoven carbon.
Ik ben dus in het bezit van (heul veul) 3D printers dus er zijn zo goed als geen limieten qua productie technieken.
Hoeft niet hifi gerelateerd te zijn als het maar iets zinnigs, bruikbaars of gewoon erg stoer is.

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 10:41
door Zweitse
Insectenhotel :-k

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 10:43
door Douwe84
Een vliegengordijn

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 10:57
door OpaBert
Prachtige afstand bussen.
Als er m4 draadeind in past
Dat is 3,8- 3,9 mm
Om LS Boxen van de vloer te plaatsen
Rubberdop Plaatje plexiglas op de hoeken jouw bussen plexiglas er op en weer een rubber dop of als je hoger wilt langer draadeindje en 4 extra carbon bussen en een plexiglas plaatje kan je wel tot 25 cm hoog met 8 bussen en 3 plaatjes plexiglas en 8 rubberdoppen en 8 moertjes en een mtr draadeind

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 11:01
door Pjotr
High-End spiekerkabeldragers:

Afbeelding

I.p.v. de satéprikkers jouw reststukken en als je erbij vertelt dat ze CNC-behandeld zijn heb je straks ook dik beleg op je boterham en kun je je een Austin Healey veroorloven :mrgreen:

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 12:41
door Shadow
Mini BR pijpjes?

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 15:16
door AatV
Audiofiele vermogensweerstanden! :mrgreen:

groet,
Aat

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 16:59
door Pjotr
Quantum Nano Noise Absorbers? ZBA Mind-Fuck sickertje er op:
ZBA-Magic_2.gif
ZBA-Magic_2.gif (16.77 KiB) 1219 keer bekeken

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 17:26
door Wowly
Carbon is geleidend? Misschien om een leuke ontkoppeling te maken tussen woof en mid incl geleiding van interne bekabeling VIA de buisjes?

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 17:32
door ds23man
Gat graven achter in de tuin en ze er in flikkeren. Opgraven als Carbon door een tekort op de wereldmarkt 100 keer zo duur is, weer opgraven.

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 17:37
door AatV
ds23man schreef:
Gat graven achter in de tuin en ze er in flikkeren. Opgraven als Carbon door een tekort op de wereldmarkt 100 keer zo duur is, weer opgraven.
Earth to earth, carbon to carbon..

groet,
Aat

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: di 01 mei 2018, 17:59
door ds23man
:rofl: :rofl: :rofl:

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 0:13
door Ivo
Beetje kort misschien, maar ik heb ineens allemaal vrienden die op facebook trots melden dat ze een RVS-rietje hebben, zodat ze in restaurants/bars geen plastic rietje hoeven te gebruiken. Alles in de strijd tegen plastic (maar wat het voor het broeikaseffect doet met al dat ijzer smelten...). Je zou eens kunnen kijken of de randjes mooi af te werken zijn, voor een bepaalde markt zie ik wel afzetpotentie.

En zijn er niet lui die basreflexpoorten volproppen met rietjes?

Wat kost zo'n stukje aan materiaalkosten?

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 7:56
door Shadow
Ivo schreef:
En zijn er niet lui die basreflexpoorten volproppen met rietjes?
Flow conditioner :rock:
(maar daar zijn deze te dikwandig voor)

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 7:59
door Leeuwarden
Mini Stalin-orgel van maken!

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 10:41
door Vinculum
Haha ok ik ben verrast, dat is zeker. Er zit nu nog niets tussen waarvan ik denk, wow dat is het. Overigens wil ik gerust buisjes doneren mocht je deze voor iets willen gebruiken of om een idee uit te werken.

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 14:13
door Douwe84
Print een kruisboog en maak van de buisjes de pijlen...

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 15:32
door beijert
Je kan er kralen van maken. Zijn vast wel liefhebbers voor.

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 22:06
door beijert
En snuifbuisjes..

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: do 03 mei 2018, 20:48
door Boemeltje
[youtube][/youtube]
beijert schreef:
En snuifbuisjes..
Ze zijn een beetje dun voor crackpijpjes denk ik? :D

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: za 05 mei 2018, 19:52
door Vinculum
Pjotr schreef:
High-End spiekerkabeldragers:
I.p.v. de satéprikkers jouw reststukken en als je erbij vertelt dat ze CNC-behandeld zijn heb je straks ook dik beleg op je boterham en kun je je een Austin Healey veroorloven :mrgreen:
Dit idee spreekt me toch wel aan. Sterker nog, ben nu een proto aan het maken. Misschien leuk om deze voor een zba vriendelijk prijsje aan te bieden? Kunnen we allemaal mooie high-end kabel dragers hebben. Is ook goed voor de echtgenotes want dan blijft er veel minder stof aan de kabels plakken en voorkom je stofnesten! En ze kunnen nu onder de kabels zuigen! Waar het allemaal niet goed voor is... :rock:

Oh en een Austin Healey heb ik al eens gehad... Een Sprite MkII met een heel bijzondere neus.

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: za 05 mei 2018, 20:12
door Pjotr
Vinculum schreef:
Oh en een Austin Healey heb ik al eens gehad... Een Sprite MkII met een heel bijzondere neus.
Ohw die ik een jaar of 3 geleden van je overgenomen had? Moesten toen wel nodig nieuwe remmen in en banden onder :mrgreen:

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: za 05 mei 2018, 20:12
door FR_Aad
Frog Eye?

Edit: nope (goed lezen Aad: Sprite MkII)

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: za 05 mei 2018, 20:50
door Vinculum
Dit was hem...

Re: Creativiteit gevraagd!

Geplaatst: za 05 mei 2018, 21:32
door Vinculum
Ok hier is de eerste vlugge proto. Let even niet op de slechte print, dit waren 3 stuks in 20 min geprint. Ff vlug vlug dus.
Foto 05-05-18 20 55 18.jpg
Foto 05-05-18 20 55 34.jpg
Foto 05-05-18 20 56 02.jpg
Ik denk aan zwart voor de uiteindelijke versie maar kan natuurlijk elke kleur zijn (naja bijna elke kleur). Hij is zo ontworpen dat hij aan 1 kant ook strak tegen de muur kan voor optimale plaatsing zonde veel ruimte verlies. Onderste foto is dat dus aan de rechter kant.

Wat zouden jullie vinden van bijv 5 euro voor een setje van 3 van deze dragers? Dat zijn dan dus 9 3k woven carbon buisjes en een 3d geprinte "kop" in zwart (tenzij andere kleur gewenst is natuurlijk). Is dat redelijk? Is kostendekking voor de buisjes, print materiaal en printer tijd.