Pagina 1 van 1

Black POLE

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 12:15
door hovingtim
Na een jaar lang studeren en af en toe in de vrije uurtjes te kunnen hebben klussen is gisteren het wonderbaarlijke gebeurt. Hij is eindelijk af.
Het is een subwoofer van 115x37x44cm in een transmissielijn behuizing die berekent is met CAAD. Afgewerkt in hoogglans zwart.

De final pictures

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 19:11
door rho
En hoe zit het met de prestaties?

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 19:25
door voodooless
Erg mooi geworden. Dat speakerdoek is wel nodig met zo'n woofer :lol: . Het geeft het geheel een luxe uitstraling.

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 19:53
door hovingtim
rho schreef:
En hoe zit het met de prestaties?
Prestaties: LAAG HEEL LAAG (qua weergave dan he :wink: ) het is een woofer die de ik inzet vanaf 45hz en geeft door tot en met 27hz. Inclusief een kleine bassboost van een zelfbouw subwoofer eq is hij vlak tot 25hz. Al om al niet slecht. Ben er best erg tevreden mee. Het volgende project hou ik alleen wel meer voortgang in :D

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 19:55
door hovingtim
voodooless schreef:
Erg mooi geworden. Dat speakerdoek is wel nodig met zo'n woofer :lol: . Het geeft het geheel een luxe uitstraling.
Dank je. Het hoogglans was een ramp om het naar mijn eigen mening netjes genoeg te krijgen. Maar na 2 lagen grondverf en na 3 lagen hoogglans zwart (daar tussen iedere keer opschuren en polijsten) is het toch naar mn zin geworden. T luidsprekerdoek is percies de helf van de subwoofer en geeft idd een mooi afgewerkt uiterlijk.

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 20:15
door audiomanics
Leuke donderkei!
Als ie mat zwart was zou ik denken dat je alleen deathmetal of speedrock zou draaien :wink:

Wel nog even een paar vraagjes over het doek:

- Is het frame dik genoeg dat de speaker er niet tegen aan klappert? (dit soort speakers hebben toch een redelijk grote Xmax..)
-Is het doek open en stijf genoeg zodat het niet steeds de bewegingen van het conus volgt?


Kees

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 21:27
door Martijn M
Net afgewerkt zeg! Ik vind het hoogglans erg mooi. Hoe heb je dat zo strak gekregen? Op deze afbeeldingen zie je geen fouten. Lijkt wel haast door een professionele spuiter gedaan. Tips? Ik wil dat ook wel eens proberen.

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 22:05
door hovingtim
audiomanics schreef:
Leuke donderkei!
Als ie mat zwart was zou ik denken dat je alleen deathmetal of speedrock zou draaien :wink:

Wel nog even een paar vraagjes over het doek:

- Is het frame dik genoeg dat de speaker er niet tegen aan klappert? (dit soort speakers hebben toch een redelijk grote Xmax..)
-Is het doek open en stijf genoeg zodat het niet steeds de bewegingen van het conus volgt?


Kees
Kees,

Het frame is dik genoeg. Het bestaat uit een balkje van 18x18mm. De gebruikte zijwand dikte is ook 18mm dus sluit mooi aan op de transmissielijn uitmonding. Hierdoor zit het doek in principe 18mm van de conus af. De luidspreker heeft een x-max van 22mm (das +11 en -11) dus nog 7 mm speling. De latten heb ik daarna gefreesd met 8mm afronding (binnen en buitenkant van het frame gedaan) Daarna zwart gespoten en toen bekleed met het doek. Het doek komt bij speaker&co vandaan en is zwart luidsprekerdoek. Niets speciaals. Om het doek extra strak te krijgen heb ik eerst de rande strak getrokken en daarna de hoeken netjes bijelkaar gevouwen. Het doek volgt heel lichtjes de conus wanneer ik op bijna zijn volle vermogen draai.

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 22:17
door hovingtim
Martijn M schreef:
Net afgewerkt zeg! Ik vind het hoogglans erg mooi. Hoe heb je dat zo strak gekregen? Op deze afbeeldingen zie je geen fouten. Lijkt wel haast door een professionele spuiter gedaan. Tips? Ik wil dat ook wel eens proberen.
Ja wat zal ik er van zeggen. Het is absoluut niet door een proffesional gedaan maar door een student van 20 :wink: (ik dus). Het was een kwestie van 2 weken iritatie en doorbuffelen. Hoe ik het zo strak mogelijk heb gekregen.

Grondverf (praxis dubbeldekkend wit)
1e laag licht verdund met terpetine.
Daarna goed opschuren met schuurpapier 100 voor het grove werk en 200 voor het na afwerken
2e laag gewone hoeveelheid.
Beginnen met schuurpapier 150 en zorgen dat het mooi glad is. Alle oneffenheden die in de grondverf zitten zie je later ook in de zwart hoogglans.

Hoogglans zwart (praxis dubbeldekkend)
1e laag ook weer licht verdund aanbrengen.
Daarna weer goed opschuren. Ik kan hiervoor van die schuurblokjes aanraden. (komen bij ons bij de HORMES vandaan kosten zijn +/- 2,50 per blokje (heb er in totaal 4 gebruikt). Schuurblokje 150 om mee te beginnen.
2e laag gewone hoeveelheid qua dikte ook weer. Hierna opschuren met schuurblokje 150 weer en daarna met WATER en schuurblokje 200 beginnen met polijsten.
3e laag verdund ook weer aanbrengen. Hierdoor werk je het extra glad af.

De 1e en 2e laag aanbrengen met een haarige roller (of textiel roller of hoe dat ook heet) de 3e laag aanbrengen met een hele fijne schuimroller.
Door de 3 lagen gaat er gerust bij dit formaat een hele pot doorheen.

Ik heb deze subwoofer ondersteunend gebouwd met schroeven maar dit is wel de laatste keer. Het kost een helehoop plamuur en schuurwerk om het wegtewerken en wanneer je echt in het volle zonlicht kijkt zie je sommige plekjes nog hellaas :cry: Dit terwijl je ze niet voelt want ze zijn helemaal glad en op het zelfde niveau als de rest van de kast.

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 22:18
door rho
hovingtim schreef:
rho schreef:
En hoe zit het met de prestaties?
Prestaties: LAAG HEEL LAAG (qua weergave dan he :wink: ) het is een woofer die de ik inzet vanaf 45hz en geeft door tot en met 27hz. Inclusief een kleine bassboost van een zelfbouw subwoofer eq is hij vlak tot 25hz. Al om al niet slecht. Ben er best erg tevreden mee. Het volgende project hou ik alleen wel meer voortgang in :D
Da's beter dan ik had verwacht met zulke sub. 8)
Pas beginnen vanaf 45Hz vind ik wel laag. Is het wat minder in dehogere bas-regionen of spelen je main speakers erg laag door?

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 22:21
door hovingtim
Mijn main speakers lopen tot 45hz. Ik heb de conrad subamp (parts express) SUB-150 (150watt aan 8ohm en 272watt rms aan 4ohm) wanneer ik de crossover op +/- 45hz zet sluit de sub gewoon het beste aan op de fronts. Geen nadrukkelijke aanwezige bult dan. Het crossover is geloofik 12db/octaaf en daardoor waarschijnlijk -3db op 50hz en de 3db van mn main speakers is 45hz

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 22:32
door rho
Ahzo, je laat de main speakers dus gewoon op natuurlijke wijze uitdoven. De mains wat ontlasten is misschien nog een leuke mogelijk voor een experiment.

Ohja, helemaal vergeten te zeggen dat dat ik die hoogglans en dat speakerdoek ook wel fraai vind. Als je het speakerdoek weghaalt is het jammer dat er zo'n lelijke sub in die mooie kast steekt. Doek er dus op laten en dan ziet ie echt fraai uit. 8)

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 22:42
door Jan-Willem
rho schreef:
Ohja, helemaal vergeten te zeggen dat dat ik die hoogglans en dat speakerdoek ook wel fraai vind. Als je het speakerdoek weghaalt is het jammer dat er zo'n lelijke sub in die mooie kast steekt. Doek er dus op laten en dan ziet ie echt fraai uit. 8)

DAar ben ik het ook mee eens.. de kast is erg mooi, de subwoofer zelf vind ik iets minder, maar uiteindelijk gaat het om het geluid! :wink:

Geplaatst: vr 15 sep 2006, 23:13
door hovingtim
volgende project zal ook iets minder opzichtig worden. Dat wordt 4x maal een mivoc aw3000

Geplaatst: za 16 sep 2006, 17:31
door bartsegers
welke TL heb je gebruikt?
heb je topevallig de tekening voor mij, of is dit een ontwerp wat ik je een tijd lang geleden heb gegeven?

Geplaatst: za 16 sep 2006, 18:13
door hovingtim
het is dit ontwerp

Afbeelding

Dit is later bij de vouwen wel aangepast omdat de afstand daartussen niet groot genoeg is. Nu hij helemaal afgewerkt is maakt hij een erg luxe uitstraling. Hij komt ook heerlijk laag :lol:

Geplaatst: zo 17 sep 2006, 13:09
door hovingtim
bartsegers schreef:
welke TL heb je gebruikt?
heb je topevallig de tekening voor mij, of is dit een ontwerp wat ik je een tijd lang geleden heb gegeven?
Zie bovendliggende post. Je hebt me wel heel veel geholpen met het project destijds. Ik heb doormiddel van Caad toen de kast berekend.