Pagina 1 van 3

starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 13:04
door Henkjan
een verzameltopic voor iedereen die wil starten met zelf 3D te gaan printen. vragen over hoe te printen, wat kan je wel, wat kan je niet, waarmee ontwerpen, etc. (dus niet over de printer zelf, daarvoor is dit topic)

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 13:07
door Henkjan
trap ik zelf af :D ik lees het volgende over de stap van 3D tekening (bv in Sketchup) naar echt gaan printen:
Het exporteren van dit object naar een STL-bestand

Als de tekening eenmaal gereed is, wordt deze vervolgens geëxporteerd naar een STL-bestand. STL staat voor SurfaceTessellationLanguag. In een STL-bestand wordt het object beschreven met behulp van driehoeken, waarbij alle onderdelen zijn samengevoegd.
Een STL-bestand beschrijft dus de buitenkant van het object. Dit kan belangrijk zijn om te weten.
Als in uw tekening dus bijvoorbeeld twee kubussen tegen elkaar zijn geplaatst, dan worden deze in het STL-bestand samengevoegd tot één geheel. De origineel getekende binnenwanden komen dan te vervallen!
is dat altijd zo? kan je dus geen binnenwanden hebben in een 3D te printen object? lijkt me vreemd :think:

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 13:58
door rjmulder
Een binnenwand kun je zeker wel hebben gelukkig ook maar :)
Er staat ook als er 2 wanden tegen elkaar getekend zijn, zet je ze iets van elkaar af krijg je gewoon 2 wanden.
Fusion360 is trouwens ook een fijn programma.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 19 mar 2018, 16:11
door daniel
Het gaat er denk ik vooral om dat als een feature (wand) verdwijnt in het massieve deel van een ander deel, dat die informatie dan verdwijnt. In het STL bestand zit alleen de info of waar er materiaal zit. Niet hoe dat er gekomen is.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 19:10
door hardy
Dan moet ik hier ook maar even iets inbrengen.(voor wat het waard is).
Sketchup heb ik nooit mee gewerkt, ze hebben er dan wel een plugin voor gemaakt, maar wat ik zoal tegen kom, blijkt het niet zo geschikt voor 3d printen.
Ik gebruik al een hele tijd voor het gemak 123d design, is gewoon freeware van autodesk, maar wordt niet mee echt ondersteund, hier kun je erg snel iets ontwerpen en stl files van maken (vind het prettiger dan tinkercad), ik gebruik daarnaast fusion360, wat professioneler is en dus veel meer mogelijkheden bied, maar ook veel ingewikkelder is, beide programma,s kunnen elkaars files lezen en schrijven, daarom gebruik is ze vaak samen als ik in fusion niet direct verder kom.
Lars Christensen heeft een hele serie erg begrijpelijke tutorials gemaakt waar ik al veel van geleerd heb. https://www.youtube.com/channel/UCo29kn ... ZGZ50VKvWA
Als freeware slicer gebruik ik cura, ben nu ook bezig om mij te verdiepen in Ideamaker van Raise3D, wat vergelijkbaar moet zijn met het dure simplify 3d, maar wel freeware.


Hardy

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 19:19
door John P
Voor zover ik heb begrepen is dat bij Sketchup problemen ontstaan na modificatie van een vlak. Er is 50 procent kans dat het nieuwe object "linksom" wordt gedefinieerd door punten, waar het origineel rechtsom is gedefinieerd. In combinatie net de andere vlakken van het object gaat de conversie helemaal mis en krijg je wanstaltige vormen. In de basis is sketchup een vlakken programma, een echte modeller werkt met 3d massa's.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 22 mar 2018, 17:57
door Bean
Ik gebruik SketchUp wel om te tekenen t.b.v. 3D printen. Het is op zich prima geschikt om een printbaar ontwerp mee te maken, maar je moet even weten wat je wel en niet moet doen. Dat is echter met veel programma's het geval.

Wat er wordt bedoeld met "binnenwanden" is dat je in SketchUp geen lijnen of vlakken binnen een volume moet tekenen.
Dat heeft ermee te maken dat je alleen volumes kunt printen. Een volume wordt begrensd door vlakken (bv zes vlakken begrenzen het volume van een kubus). De vlakken die je in SketchUp tekent hebben zelf geen volume. Je mag dus alleen vlakken tekenen die eenduidig een volume begrenzen.

Handige tools/plugins in Sketchup zijn inderdaad de stl converter, maar ook de Solid Inspector 2. Met deze laatste kun je veel foutjes in je tekening automatisch herstellen.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 22 mar 2018, 20:02
door Barry2001
Sla je de spijker mee op de kop. Mijn beperkte 3d tekenervaring was ook in SketchUp, je moet inderdaad in de gaten houden dat je volume moet creeren, dan is er wel mee te werken, hangt er ook vanaf wat je ermee wilt doen. Dus een wand iets uittrekken, de wand heeft zelf geen volume zoals je zegt.
Had vandaag een gesprek hierover met een 3d printende collega, raadde me Fusion aan. Gratis voor studenten, en ik ben een (eeuwige) student :relax: Ga het proberen.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: wo 09 mei 2018, 15:36
door Vinculum
Door mijn afwezigheid op dit forum heb ik dit gemist maar ik ben weer terug, soort van...
Ik doe 3D printen/prototypen voor mijn werk en daarmee dus veel ervaring. Ook heb ik inderdaad al een paar jaar een eigen bedrijf in delta 3D printers. Nu houd ik me vooral bezig met big scale printing wat nog een redelijke niche markt is.
Heb je dus vragen, technische issues let me know, misschien kan ik helpen. *abonneert op topic*

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 21 mei 2018, 14:04
door Henkjan
dit kan je ook met een 3D printer:
https://dms.licdn.com/playback/C5605AQG ... tr04JB68Mw
:rock: mega Lego :mrgreen:

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 21 mei 2018, 16:43
door SARK
Geweldig dat mega LEGO .....

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 18 jun 2018, 8:00
door aspie3
Vinculum schreef:
Door mijn afwezigheid op dit forum heb ik dit gemist maar ik ben weer terug, soort van...
Ik doe 3D printen/prototypen voor mijn werk en daarmee dus veel ervaring. Ook heb ik inderdaad al een paar jaar een eigen bedrijf in delta 3D printers. Nu houd ik me vooral bezig met big scale printing wat nog een redelijke niche markt is.
Heb je dus vragen, technische issues let me know, misschien kan ik helpen. *abonneert op topic*
Hey Vinculum,

Had 1 kort vraagje wat jij misschien wel zou kunnen beantwoorden. Hoelang duurt het totdat je zo'n programma (fusion 360) onder de knie hebt, als je geen eerdere ervaring hebt met Autocad programma's??

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 18 jun 2018, 8:16
door Vinculum
Tja dat ligt natuurlijk volledig aan de persoon en hoe snel die iets op pakt. Daar kan ik natuurlijk niets over zeggen.
Fusion is niet de makkelijkste en ook niet de goedkoopste. Elk programma heeft zijn eigen leercurve maar ook zijn eigen toepassing.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 18 jun 2018, 9:24
door satefan
Ik gebruik FreeCad, in het begin dacht ik dat het veel te lastig zou zijn (ik had geen enkele ervaring met 3D tekenen), maar ik moet zeggen dat je het snel op kan pakken als je een beetje handig bent. En...youtube staat vol met tutorials. Maar...het is bovenal enorm leuk om je eigen hersenspinsels te tekenen, en te printen!

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 18 jun 2018, 9:45
door Vinculum
Ikzelf ben fan van OpenSCAD. Parametrisch tekenen. Soms wat lastiger bij organische vormen maar vaak veel handiger door procedureel tekenen en werken met variabelen.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 18 jun 2018, 9:56
door hardy
Ik heb ook mij eerste ervaring net 3D teken opgedaan met freecad, was ook wel te doen, lijkt op ook een beetje op fusion, maar ben nu al een tijdje met fusion bezig en moet zeggen dat dit toch wel veel prettiger te leren is, vooral met de duidelijke tutorials van Lars Christensen, fusion is overigens gewoon vrij te gebruiken als hobbyist of student.
https://www.youtube.com/watch?v=A5bc9c3S12g

Hardy

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: ma 18 jun 2018, 17:22
door aspie3
Ik heb inderdaad ook nog geen ervaring met autocad programma's maar heb vaak hersenspinsels die ik door mijn matige tekenkunsten niet goed op papier krijg, dat ik dacht autocad is de uitkomst.

Overigens ben ik vrij handig met dit soort dingen en leer ik over het algemeen handig. Maar eens even zo'n studenten licensie aanvragen! :)

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: di 28 aug 2018, 15:21
door OpaBert
Ditvandaag ontvangen
Wie wilt starten lijkt me een leuke aanbieding :D
Overigens alleen de advertentie ontvangen :lol:

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 30 aug 2018, 11:39
door Vinculum
Ik denk dat je de verkeerde link hebt gekopieerd. Die link verwijst naar dit topic.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 30 aug 2018, 11:51
door OpaBert
Nieuwe poging

Dit 3D printer 209€

Is bij elektor nederlands

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 30 aug 2018, 15:17
door Vinculum

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 30 aug 2018, 15:18
door Vinculum
Wil je echt goedkoop dan hebben ze ook de populaire A8 voor 123 euries

Het is allebei niets denderends maar goed, wel goedkoop.

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 30 aug 2018, 15:27
door OpaBert
Vinculum schreef:
Is niet echt een vergelijking prijzen van een toestel in Nederland wat je nog moet importeren uit China :-k
167€ komt toch een 50€ bij aan import belasting en admin kosten en een levertijd shipping van 35-40 Werkdagen
Als je mazzel heb 167€ :D

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 30 aug 2018, 15:43
door hardy
Bert61 schreef:
Vinculum schreef:
Is niet echt een vergelijking prijzen van een toestel in Nederland wat je nog moet importeren uit China :-k
167€ komt toch een 50€ bij aan import belasting en admin kosten en een levertijd shipping van 35-40 Werkdagen
Als je mazzel heb 167€ :D
Komt niks bij, wordt vanuit europa verzonden en ook best snel, een vriend van mij had dat ding (anet A8) binnen een week in huis, kan inderdaad soms langer duren, als de voorraad op is, maar dat kan in nederland ook gebeuren, die dingen komen ook uit china.

Hardy

Re: starten met 3D printen...

Geplaatst: do 30 aug 2018, 15:44
door audiomanics
Ik weet niet hoor, maar ik bestel heel veel in China... in 99% van de gevallen fietst het zo langs de Douane...Zeker omdat de Chinezen graag een veel lagere waarde declareren (<23$) Je kan er zelfs om vragen...
De keren dat ik spullen binnen 2 dagen in huis had zijn niet meer op één hand te tellen.. Meeste spul is er binnen een week... Daar kunnen veel Nederlandse leveranciers niet aan tippen (muv Coolblue, Bol.com etc)
Laatst heb ik in Nederland een rooster voor een laser besteld, de artikelen die ik later in China besteld had waren al lang en breed hier en toen kwam dat rooster nog eens aankakken...
Kees