Pagina 1 van 7
ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: za 03 mar 2018, 20:30
door democles
We gaan weer eens aan het stoeien met een dac.
Achtergrond info:
http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... board.html
http://essabre-90xx-rpi.sfb2.com/category/es-9038q2m/
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=26116
Wat is de bedoeling?
Eerst de dac aan de praat krijgen met een Raspberry 3B of Odroid C1+ via I2S.
Er zijn nog geen drivers voor de dac,maar sommige mensen hebben hem al aan de praat.
Dan eens kijken of we dit gebakje ook anders kunnen gaan voeden.
Alle voedingen voor de dac chip komen nu uit 1/ 3,3V regelaar op de print

En dan,mocht het nodig zijn, er een paar buizen aan knopen i.p.v. de opamp die op de print zit.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: za 03 mar 2018, 20:44
door toetertje
Ik lees mee, vind deze bordjes erg interessant.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: za 03 mar 2018, 20:44
door democles
Eerst de dac aan de praat krijgen.
En dan hebben we een voeding nodig die + 15 en - 15 V geeft.
Zelfbouwen of via de afhaal Chinees bestellen
Afhaal Chinees werd het, deze
https://www.ebay.com/itm/Kubota-low-noi ... SwH05ZqTpC
Ik heb er 14 E voor betaald,kan ik zelf niet bouwen voor dat geld.
Ondertussen heb ik de dac en de voeding binnen,nu nog op zoek naar een 2x15V trafo 1,5A (ongeveer) met middenaftakking.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: za 03 mar 2018, 20:53
door toetertje
14 euro voor die voeding? Hij lijkt nu het dubbele te kosten.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: za 03 mar 2018, 21:20
door democles
Hoe ziet de voeding van dit dac bordje er uit?
Oke, de +15v DC en de - 15V DC voeden de opamp (versterkertje IC op de print)
De +15v gaat naar een 5V spanningsregelaar en van hieruit naar een 3,3v spanningsregelaar die de dac chip van alle spanningen voorziet.
Nu heeft de dac chip verschillende voedingen nodig.
3,3V voor het Analoge gedeelte
3,3V voor het digitale gedeelte
1,2v voor het reken gedeelte van de chip
Een beetje slecht ontworpen dac dus,alles voeden uit 1/ 3,3V lijn.
Bij een beetje dac worden digitaal en Analoog apart gevoed
Misschien dat het hier wel mee valt, elke voedingslijn aftap gaat via een ,,ferrite bead,, (smd koolfilter) om mogelijke storingen van andere gebruikers tegen te gaan,lekkere goedkope oplossing
Het eerste wat in me opkomt is als het bordje het doet, het Analoge gedeelte van de chip te gaan voeden met 2x 3,3V Salas shunt voeding.
Door twee elco,s er uit te solderen en dat te gebruiken als ingang voor de externe Analoge voeding.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: za 03 mar 2018, 21:22
door democles
toetertje schreef:14 euro voor die voeding? Hij lijkt nu het dubbele te kosten.
Ja,gaat snel met de prijzen op het net als iets op Diyaudio besproken wordt

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: za 03 mar 2018, 23:27
door democles
Tja,en hoe gaat die 2x 3,3V Salas voeding er uit zien?
Al vast wat voorwerk gedaan
Dit ding werkt,de 3,3v Salas shunt zit in 1 van mijn andere dac,s (DAM-1021)
Heb alleen een andere print ontworpen voor deze twee.
Nog even wachten tot het buiten weer boven 0 is en de ijsbreker door mijn etsbak is gevaren voordat er een print wordt gefabriekt

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: zo 04 mar 2018, 11:25
door OpaBert
Nog even wachten tot het buiten weer boven 0 is en de ijsbreker door mijn etsbak is gevaren voordat er een print wordt gefabriekt

Tja die gaskraan moest dicht eee

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: zo 04 mar 2018, 15:55
door democles
Dit wordt hem niet

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: zo 04 mar 2018, 16:57
door toetertje
democles schreef:Dit wordt hem niet

Heb je smurfen gefrituurd?

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: zo 04 mar 2018, 17:05
door OpaBert
Er zijn van die rubbermatjes Peter met een verwarmingselement er in .
Dan kan je weer de Noordpool over varen

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: ma 05 mar 2018, 21:19
door democles
Ik wilde even mededelen dat de Noorderrondrit op etsbak natuurijs is afgelast wegens dooi
Er is al een printje door het ijs gezakt
Morgen maar even wat gaten boren.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: ma 05 mar 2018, 21:27
door toetertje
Dat doe je toch weer netjes hoor. 1 uurs service?
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: ma 05 mar 2018, 21:38
door democles
toetertje schreef:Dat doe je toch weer netjes hoor. 1 uurs service?
Nee geen 1 uur service, 6 uur service, toen was de etsbak pas een beetje warm.

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: ma 05 mar 2018, 21:44
door hannesie
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: wo 07 mar 2018, 15:37
door democles
Op 1 torretje na is de print klaar voor de test

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: wo 07 mar 2018, 16:10
door democles
Toch al vast de helft getest,blijft mooi stabiel op 3,3V

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: wo 07 mar 2018, 16:33
door OpaBert
democles schreef:Toch al vast de helft getest,blijft mooi stabiel op 3,3V


Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: wo 07 mar 2018, 17:00
door democles
Dank je Bert,
De missende tor en wat trafotjes werden net afgeleverd.
Vanavond het andere gedeelte testen.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: wo 07 mar 2018, 19:57
door OpaBert
democles schreef:Dank je Bert,
De missende tor en wat trafotjes werden net afgeleverd.
Vanavond het andere gedeelte testen.
Spannend

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: wo 07 mar 2018, 20:01
door ds23man
Maar doet dat ding het nou al zonder al die modificaties en hoe klinkt dat?

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: wo 07 mar 2018, 20:20
door toetertje
ds23man schreef:Maar doet dat ding het nou al zonder al die modificaties en hoe klinkt dat?

Daar was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: wo 07 mar 2018, 21:56
door democles
Wordt aan gewerkt heren.
Voor de voeding had ik een 2x15v trafo nodig en die was er vandaag ,ben net zo benieuwd als jullie

Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: di 13 mar 2018, 15:51
door democles
Vandaag de voedingen gemeten en afgesteld.
De Odroid C1+ als server en speler geïnstalleerd met Max2play als software.
Heb er eerst maar een Amanero USB naar I2S omzetter tussen gezet.
De muziek staat op een externe HD.
En het speelt
En hoe klinkt het?
Ben helaas verkouden,dus goede beoordeling moet maar even wachten.
Wel verneem ik dat dit een snelle dac is met veel in het hoog.
Geen NOS dac.
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Geplaatst: ma 19 mar 2018, 18:17
door democles
Maar even een begin gemaakt met het verwijderen van de twee elco,s en de twee weerstandjes van de analoge voeding van de dac chip.
Eerst wel even gekeken op youtube hoe dit het beste gaat.
Ik gebruik dan ook nog een beetje flux,maar dit gaat vrij gemakkelijk.
Daarna een printje ontworpen om de twee aansluitingen van de 3,3V Salas voedingen op de plaats van de elco,s te kunnen aansluiten.
Printje is 30x20mm.