Pagina 1 van 2

infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: do 15 feb 2018, 14:36
door toetertje
Ik ben aan het spelen met een setje overture 1 speakers.
Naar mijn idee is het filter wel wat op te waarderen met mooiere componenten.
Nu wil ik het filter uit gaan tekenen, wat overigens niet meevalt, maar nu stuit
ik gelijk op een raar dingetje. Het lijkt erop dat er voor de tweeter 2 condensators
van 10mF in serie staan. Kan iemand dat verklaren?

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: do 15 feb 2018, 15:14
door sevenup
Zijn ze beide polair (met een plus en min) ? Dan maken ze er zo een bi-polaire elco van.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: do 15 feb 2018, 15:27
door toetertje
sevenup schreef:
Zijn ze beide polair (met een plus en min) ? Dan maken ze er zo een bi-polaire elco van.
oke, die kende ik nog niet. Ik kan overigens net niet goed zien of ze een plus en een min hebben.
Eerst nog wat smeltlijm wegpeuteren.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: do 15 feb 2018, 17:17
door toetertje
Het lijkt er toch op dat ze bipolair zijn. Ik kan geen plus of min aanduiding
vinden, en op de condensator staat NP. Zou dat voor non polarity staan?
Maar als ze dus bipolair zijn, dan snap ik de serie schakeling niet.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: do 15 feb 2018, 17:50
door sevenup
Dan is het misschien om een hoger voltage aan te kunnen?

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 11:15
door toetertje
Het lijkt mij in ieder geval het handigst om te beginnen met de serie condensators.

Dus die 2 van 10 gewoon vervangen door 1 van 10 µf?
Alleen die 150 µf in Mkp is even slikken.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 11:41
door beijert
Die 150 zou ik gewoon met een nette elco doen en bypassen.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 11:49
door VintageHarry
toetertje schreef:
Dus die 2 van 10 gewoon vervangen door 1 van 10 µf?
Nee, door een van 5 µF (of 4,7 µF), bij serieschakeling halveert de waarde.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 13:18
door toetertje
Ik heb eventueel nog wel deze liggen. En anders wordt het iets van een mundorf cross cap.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 22:29
door markbakk
Audyn MKT. Nog wel 30 euro voor 150uF, maar je gaat moeite krijgen om (blind) verschil te horen met MKP.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 22:57
door ray5150
toetertje schreef:
Ik heb eventueel nog wel deze liggen.
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar volgens mij benne die nog ouder dan die op het printje zitten...
toetertje schreef:
En anders wordt het iets van een mundorf cross cap.
Waarschijnlijk bedoel je een Jantzen Cross-Cap.
Of een Mundorf e-Cap.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 22:59
door toetertje
ray5150 schreef:
toetertje schreef:
Ik heb eventueel nog wel deze liggen.
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar volgens mij benne die nog ouder dan die op het printje zitten...
toetertje schreef:
En anders wordt het iets van een mundorf cross cap.
Waarschijnlijk bedoel je een Jantzen Cross-Cap.
Of een Mundorf e-Cap.
Het zit er vreselijk dik in dat je 2 x gelijk hebt. :oops: :oops:

Dan zal het waarschijnlijk deze wel worden.
https://www.rumoh.eu/nl/filter-onderdel ... ecap63-raw

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 23:19
door beijert
Was glad niet iets beter?

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 0:26
door toetertje
beijert schreef:
Was glad niet iets beter?
Dat zou heel goed kunnen, maar die zag ik bij rudy maar tot 82 µf.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 8:10
door Henkjan

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 8:41
door toetertje
Henkjan schreef:
Dan kom ik op 99µf en ik moet naar 150µf. Om nu 5 van die dingen parallel te zetten is ook weer zowat.
Dan is de e-cap misschien toch de betere keus.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 9:05
door Henkjan

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 9:16
door toetertje
Yep, die is veel beterder. Maar, zou dit jouw voorkeur hebben t.o.v. die E-cap?
https://www.rumoh.eu/nl/filter-onderdel ... ecap63-raw

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 9:31
door Henkjan
Ja, die blokjes zijn folie en hebben dus minder verliezen. Maar als met de eigenschappen van een elkobrekening is gehouden dan is dat mogelijk geen verbetering.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 9:35
door Henkjan
Maar als ik zie dat er alleen maar elkos gebruikt zijn dan denk ik dat de componenten alleen op prijs zijn uitgekozen

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 9:42
door toetertje
Ik zit toch even die dingen die ik heb liggen te googlen, maar dat wordt
toch ook betiteld als hoog eind. Ik heb er daar nogal wat NOS van liggen.
In ieder geval genoeg om 2 setjes te matchen.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 9:44
door toetertje
Ik verwacht natuurlijk ook geen wonderen van zo'n upgrade.
Het is ook een vorm van bezigheidstherapie. Maar, slechter
kan het toch ook niet worden, lijkt mij.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 9:50
door beijert
Zelf zou ik ze gewoon gebruiken, en bypassen met wat leukers.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 10:15
door toetertje
beijert schreef:
Zelf zou ik ze gewoon gebruiken, en bypassen met wat leukers.
Bedoel je dan gewoon zo'n 0.1µf dingetje, of een wat grotere waarde? Ik heb b.v. nog een
setje 2.2µf audyn plus liggen.

Re: infinity overture 1 filter upgrade

Geplaatst: za 17 feb 2018, 11:13
door beijert
Gebruiken wat je hebt, zo nauw steekt het vast niet gezien de huidige tolerantie. Met een audyn plus doe je ze niets te kort in ieder geval.