Op zoek naar meer laag
Geplaatst: za 03 feb 2018, 21:01
Hoi allemaal,
Even voorstellen, ik ben Frederique, en hoewel de naam bij de meeste bekendstaat als een vrouwennaam, ben ik man, 47, getrouwd en heb ik 2 kinderen. Ik werk in de ICT (Internet hosting wereld) als sr. UNIX/Linux systeembeheerder.
Zelfbouw heeft me altijd enorm gefascineerd, maar helaas is het er nooit van gekomen. Ik kom nu ook niet hier omdat het nu eindelijk zo ver is, althans, ik wil wel wat zelf gaan bouwen, maar ik hoop dat dit betrekkelijk simpel kan blijven. Als ik zo de diverse subfora hier bekijk gaan sommigen behoorlijk ver zeg. Wel enorm gaaf om te zien. Maar dit is denk ik voor mij niet weggelegd.
Wat ik wil doen is met een paar speakers die ik heb liggen, een zo simpel mogelijke kast maken om meer laag te krijgen in de kamer waar ik apparatuur heb staan voor een van mijn hobbies: mixen van muziek (veelal deep house). Ik heb op dit moment voor het geluid een stel Monitor Audio RX2's staan, die aangestuurd worden door een Yamaha A-S500. Niet hele dure apparatuur, maar ik ben er erg tevreden mee.
In de woonkamer heb ik altijd Tannoy P40's gehad (aangestuurd door een Marantz SR6004), ook altijd met bewondering naar geluisterd. Een van mijn kids heeft daar ooit bij beide speakers de tweeters stuk gekregen, en na lang zoeken/wachten heb ik eindelijk een stel 2e hands Tannoy P10's gevonden (zelfde serie, zelfde drivers/tweeters, alleen in een heel klein kastje voor op de boekenplank) op marktplaats met nog onbeschadigde tweeters erin. Deze heb ik onlangs over gezet naar mijn P40's zodat die weer tiptop zijn.
Van die P10's hou ik dus 2 drivers over waarmee ik iets leuks kan doen. Althans, dat hoop ik. Mijn idee was om daar een subwoofer kast van te maken.
Probleem is natuurlijk dat dit speakers zijn van Tannoy zelf, waarvan niets bekend is denk ik (ik kan althans niets vinden). Ik heb ze uit de kastjes gehaald, maar er zit alleen een sticker op van Tannoy met een datum en een nummer, dus ik gok dat het kansloos is om hier complete datasheets voor te vinden.
Ik heb wel redelijk wat ruimte om een vrij grote kast te maken waarin ik die 2 drivers kan zetten. 2 Opties zijn er (buiten maten):
380x1100x740mm (BxHxD)
of
1800x1100x200mm (BxHxD)
Ik denk dat die 2e optie afvalt, omdat dat te ondiep is met zijn 200mm, gezien de hoogte en de breedte. Verder realiseer ik me wel dat ik met deze grote oppervlaktes iets zal moeten doen aan versteviging van de (grote) zijpanelen om te voorkomen dat die zelf als een speaker gaan mee trillen (stijfheid van het geheel).
Lang verhaal kort, mijn vraag is: wat zijn mijn kansen als ik met deze 2 drivers in een betrekkelijk grote (in eerste instantie gesloten) kast bouw, dat netjes isoleer van binnen, dat daar nog een beetje goed geluid uit gaat komen? Volgens mij zijn mijn kansen nog het beste met een gesloten kast, als ik het goed heb, juist omdat ik niets weet van de speakers die ik heb.
De focus ligt uiteraard op het (sub) laag. Dus ik zal uiteraard moeten gaan filteren, en verder was ik van plan de 2 speakers gewoon als links+rechts vanuit de versterker aan te sturen.
Even voorstellen, ik ben Frederique, en hoewel de naam bij de meeste bekendstaat als een vrouwennaam, ben ik man, 47, getrouwd en heb ik 2 kinderen. Ik werk in de ICT (Internet hosting wereld) als sr. UNIX/Linux systeembeheerder.
Zelfbouw heeft me altijd enorm gefascineerd, maar helaas is het er nooit van gekomen. Ik kom nu ook niet hier omdat het nu eindelijk zo ver is, althans, ik wil wel wat zelf gaan bouwen, maar ik hoop dat dit betrekkelijk simpel kan blijven. Als ik zo de diverse subfora hier bekijk gaan sommigen behoorlijk ver zeg. Wel enorm gaaf om te zien. Maar dit is denk ik voor mij niet weggelegd.
Wat ik wil doen is met een paar speakers die ik heb liggen, een zo simpel mogelijke kast maken om meer laag te krijgen in de kamer waar ik apparatuur heb staan voor een van mijn hobbies: mixen van muziek (veelal deep house). Ik heb op dit moment voor het geluid een stel Monitor Audio RX2's staan, die aangestuurd worden door een Yamaha A-S500. Niet hele dure apparatuur, maar ik ben er erg tevreden mee.
In de woonkamer heb ik altijd Tannoy P40's gehad (aangestuurd door een Marantz SR6004), ook altijd met bewondering naar geluisterd. Een van mijn kids heeft daar ooit bij beide speakers de tweeters stuk gekregen, en na lang zoeken/wachten heb ik eindelijk een stel 2e hands Tannoy P10's gevonden (zelfde serie, zelfde drivers/tweeters, alleen in een heel klein kastje voor op de boekenplank) op marktplaats met nog onbeschadigde tweeters erin. Deze heb ik onlangs over gezet naar mijn P40's zodat die weer tiptop zijn.
Van die P10's hou ik dus 2 drivers over waarmee ik iets leuks kan doen. Althans, dat hoop ik. Mijn idee was om daar een subwoofer kast van te maken.
Probleem is natuurlijk dat dit speakers zijn van Tannoy zelf, waarvan niets bekend is denk ik (ik kan althans niets vinden). Ik heb ze uit de kastjes gehaald, maar er zit alleen een sticker op van Tannoy met een datum en een nummer, dus ik gok dat het kansloos is om hier complete datasheets voor te vinden.
Ik heb wel redelijk wat ruimte om een vrij grote kast te maken waarin ik die 2 drivers kan zetten. 2 Opties zijn er (buiten maten):
380x1100x740mm (BxHxD)
of
1800x1100x200mm (BxHxD)
Ik denk dat die 2e optie afvalt, omdat dat te ondiep is met zijn 200mm, gezien de hoogte en de breedte. Verder realiseer ik me wel dat ik met deze grote oppervlaktes iets zal moeten doen aan versteviging van de (grote) zijpanelen om te voorkomen dat die zelf als een speaker gaan mee trillen (stijfheid van het geheel).
Lang verhaal kort, mijn vraag is: wat zijn mijn kansen als ik met deze 2 drivers in een betrekkelijk grote (in eerste instantie gesloten) kast bouw, dat netjes isoleer van binnen, dat daar nog een beetje goed geluid uit gaat komen? Volgens mij zijn mijn kansen nog het beste met een gesloten kast, als ik het goed heb, juist omdat ik niets weet van de speakers die ik heb.
De focus ligt uiteraard op het (sub) laag. Dus ik zal uiteraard moeten gaan filteren, en verder was ik van plan de 2 speakers gewoon als links+rechts vanuit de versterker aan te sturen.