Pagina 1 van 1

Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: za 03 feb 2018, 12:53
door hansr
Help, Gister iets te enthousiast mn PMC FB1 de sporen gegeven. Ik hoor nu gekraak bij een van de luidsprekers bij bepaalde frequenties maar alles speelt nog wel.

Nu heb ik vermoedelijk een woofer opgerookt. Bij een zoektocht blijkt dat deze woofers al een tijd niet meer leverbaar zijn.

PMC is een transmissielijn. Ik heb begrepen dat hier niet zomaar elke woofer geschikt voor is.

Zou een Peerles PL18W009-08 een vervanger kunnen zijn? Of kan iemand me helpen een een Vifa M17WG-09-08?

Voordat ik 600 euro bij PMC moet uitgeven (wat ik niet ga doen) zoek ik opties

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: za 03 feb 2018, 13:11
door ray5150
Neem eens contact op met Total Speaker Repair in Bedum.
http://www.total-speaker-repair.nl/index.html

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: za 03 feb 2018, 20:14
door bas focal m180
hansr schreef:
Help, Gister iets te enthousiast mn PMC FB1 de sporen gegeven. Ik hoor nu gekraak bij een van de luidsprekers bij bepaalde frequenties maar alles speelt nog wel.

Nu heb ik vermoedelijk een woofer opgerookt. Bij een zoektocht blijkt dat deze woofers al een tijd niet meer leverbaar zijn.

PMC is een transmissielijn. Ik heb begrepen dat hier niet zomaar elke woofer geschikt voor is.

Zou een Peerles PL18W009-08 een vervanger kunnen zijn? Of kan iemand me helpen een een Vifa M17WG-09-08?

Voordat ik 600 euro bij PMC moet uitgeven (wat ik niet ga doen) zoek ik opties
Jammer erg vervelend.
Worden nieuw niet meer gemaakt dus is het slikken of stikken.(of gebruikt op de kop tikken).

Advies van Ray zou ik zeer zeker proberen als ik jouw zou zijn.

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: zo 04 feb 2018, 1:07
door bas focal m180
hansr schreef:
Help, Gister iets te enthousiast mn PMC FB1 de sporen gegeven. Ik hoor nu gekraak bij een van de luidsprekers bij bepaalde frequenties maar alles speelt nog wel.

Nu heb ik vermoedelijk een woofer opgerookt. Bij een zoektocht blijkt dat deze woofers al een tijd niet meer leverbaar zijn.

PMC is een transmissielijn. Ik heb begrepen dat hier niet zomaar elke woofer geschikt voor is.

Zou een Peerles PL18W009-08 een vervanger kunnen zijn? Of kan iemand me helpen een een Vifa M17WG-09-08?

Voordat ik 600 euro bij PMC moet uitgeven (wat ik niet ga doen) zoek ik opties
Kom toevallig deze tegen.
https://www.hificollective.co.uk/compon ... oofer.html
Bijna even linear, bijna hetzelfde rendement fs etc , zelfde impedantie stijging.
Alleen Qts is iets hoger,

De genoemde peerless wijkt echt af.

Mooiste is als je dezelfde units gebruikt zou kunnen kopen.

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 10:30
door Jan Geert
Niet direct wanhopen, dit klink niet als 'opgerookt' in de zin van spreekspoel verbrand. Meer als een mechanisch defect aan de suspensie. In ieder geval lijkt het me iets wat te repareren is.
Ik heb nog een vifa P17wh liggen waarvan de rolrand deels heeft losgelaten van de conus. Zoiets bijvoorbeeld. Of een nieuwe spider. Inderdaad maar informeren bij Total Speaker repair. Die kunnen dat vast wel even maken.

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 15:46
door SSassen
Ik denk dat je met de spreekspoel tegen de poolplaat bent aangekomen en dat deze ingedeukt is en nu aanloopt tegen de luchtspleet. Da's wel te repareren, maar wel alleen door iemand met verstand van zaken, anders maak je het alleen maar erger. Fabrikant al benaderd voor een nieuwe woofer? Zou ik feitelijk beide woofers vervangen.

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 16:25
door ds23man
PMC als serieuze fabrikant kennende zullen ze die dingen wel hebben liggen. Ben alleen bang dat je de hoofdprijs betaald.....

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 17:40
door bas focal m180
ds23man schreef:
PMC als serieuze fabrikant kennende zullen ze die dingen wel hebben liggen. Ben alleen bang dat je de hoofdprijs betaald.....
Ja een super hoofdprijs.
hansr schreef:

Voordat ik 600 euro bij PMC moet uitgeven (wat ik niet ga doen) zoek ik opties

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 19:37
door CoenvanDongen
Dit zijn toch best wel gangbare woofers? Volgens mij ga je deze wel vinden hoor. Even een zoekopdracht uitzetten op marktplaats, eBay etc

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 20:01
door wouter
Die woofer is inderdaad 2e hands nog prima te vinden. 600,- euro is een schande....

Weet je zeker dat het gaat om een standaard typenummer? M17WG09-08 bijvoorbeeld.

Deze zit bijvoorbeeld in de Translator Jade, Fuga, Koraal, Agaat. Die zie je best nog wel eens voorbij komen op Marktplaats. Ik denk alleen dat je niet goedkoper uit bent dan via Total Speaker Repair in Bedum.

Ik kan Ronald van Eijk uit Utrecht ook aanbevelen, een Translator restaurateur, te vinden via Markplaats.

Succes, het gaat je lukken!

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: ma 05 feb 2018, 23:15
door hansr
Dit zijn hoopvolle reacties, ik krijg al aanbiedingen met vervangende woofers etc. Dank hiervoor zo komt het inderdaad wel goed.

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: di 06 feb 2018, 1:13
door wouter
Zo lang je maar niet te eenvoudig denkt over andere nummers, dat gaat niet werken op het niveau wat PMC waard is ;-)

En als het inderdaad stock drivers zijn ben ik wel benieuwd naar de filtering en TL constructie ;-)

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: wo 07 feb 2018, 6:57
door richard
wouter schreef:
...ben ik wel benieuwd naar de filtering en TL constructie ;-)
De constructie is wel te herleiden uit de tekening: https://pmc-speakers.com/products/archive/archive/fb1

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: wo 07 feb 2018, 7:40
door wouter
90dB gevoeligheid met een 8 ohm m17???

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: wo 07 feb 2018, 15:42
door markbakk
De M17WG-09-08 was een standaard driver. De 09 in de productiecode slaat daarop. Zie hier.

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: wo 07 feb 2018, 18:58
door richard
wouter schreef:
90dB gevoeligheid met een 8 ohm m17???
89 dB volgens de sheet van de woofer. Met het filter er voor zal het iets minder zijn.
De resonantiefrequentie is vrij hoog, dan ka het rendement meestal ook wel wat omhoog.

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 11:44
door Jan Geert
Volgens de spec is de effective lengte van de lijn 3 meter, fysiek is hij ruim 2 meter:
fb1 pmc.png
Flinke demping?

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 18:33
door wouter
richard schreef:
wouter schreef:
90dB gevoeligheid met een 8 ohm m17???
89 dB volgens de sheet van de woofer. Met het filter er voor zal het iets minder zijn.
De resonantiefrequentie is vrij hoog, dan ka het rendement meestal ook wel wat omhoog.
Ze zitten toch niet in een muur ingebouwd, 4dB eraf dus. Daarom vreemd...

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: do 08 feb 2018, 22:58
door hansr
Ik geloof het wel. Met de uitgang van de lijn met hetzelfde oppervlakte als de woofer, maar wel richting de vloer zal dit een beetje boost geven. (denk ik).

Er zit wel flink veel demping in de kast. Een soort softfoam. Geen wol

Heb er wel een ucd400 aan hangen. De 180 trok hem net niet een een lm3875 was helemaal een zootje op deze speakers dus het zijn wel vermogenvreters.

Omdat ze zo goed klinken, heb ik niet echt gemerkt dat ik echt over de max heen speelde. Conclusie is inderdaad wat Sander Sassen aangeeft. De Woofers hebben iets te hard gebeukt :sure:

Binnenkort een ritje Bedum voor mij dus...

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 12:09
door markbakk
Jan Geert schreef:
Volgens de spec is de effective lengte van de lijn 3 meter, fysiek is hij ruim 2 meter
Drie meter is voor deze driver ook best lang. Maar met flinke demping en wat correctie voor de TL-opening (gekoppeld aan de vloer) ga je een heel eind komen.

De M17 is trouwens géén unit voor 'blazen' in een TL. Een UcD400 is flink overkil. Kijk maar naar de elektrische belastbaarheid en de Xmax. Tymphany heeft 'm nog op de website staan, uiteraard als discontinued, maar in zo'n situatie zou ik toch even bellen met Ruud van Speakerland (= dicht bij Audiocomponents).

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 14:43
door richard
hansr schreef:
Binnenkort een ritje Bedum voor mij dus...
Vanuit Drachten is dat nog goed te doen. Het is ook wel leuk om eens in zijn werkplaats te kijken.

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Geplaatst: za 24 feb 2018, 15:08
door pompebled
hansr schreef:
Binnenkort een ritje Bedum voor mij dus...
Hallo Hans,

St. Nicolaasga is iets dichterbij denk ik: Ruud van Audiolab weet wat 'ie doet (en wat mogelijk is).
http://www.audiolab.nl/audiolab8x6.htm

Groeten, Jan.