Jeugdsentiment
Moderator: Beheerdersteam
Jeugdsentiment
Goedendag allemaal ik ben nieuw hier en heb een vraag.
Ooit, ooit, ooit, kan wel 40 jaar geleden heb ik ze gekocht en ze waren toen duur. Heb er een baantje voor moeten nemen.
Toevallig kwam ik met een buizenfreak in aanraking, en ik dacht, toch wel leuk zo een buizenversterker met EL84. Ziet er mooi uit tegenwoordig op een open plaat. Ik denk aan het schema van de HF10. Maar, hebben deze transformatoren enige kwaliteit, of is het zwaar achterhaald? Dat vraag ik me af. Weet iemand dat hier? Of is er veel beters op de markt, want het moet echt goed klinken.
Ooit, ooit, ooit, kan wel 40 jaar geleden heb ik ze gekocht en ze waren toen duur. Heb er een baantje voor moeten nemen.
Toevallig kwam ik met een buizenfreak in aanraking, en ik dacht, toch wel leuk zo een buizenversterker met EL84. Ziet er mooi uit tegenwoordig op een open plaat. Ik denk aan het schema van de HF10. Maar, hebben deze transformatoren enige kwaliteit, of is het zwaar achterhaald? Dat vraag ik me af. Weet iemand dat hier? Of is er veel beters op de markt, want het moet echt goed klinken.
Re: Jeugdsentiment
Amroh 10K correct ?
Naar mijn weten heeft onze Bert61 ooit een HF10 gebouwd met deze UGT .
Naar mijn weten heeft onze Bert61 ooit een HF10 gebouwd met deze UGT .
Nee, Philips had de HF10, en deze heb ik ooit gebruikt in de Fidelio, dat was indertijd een zelfbouwproject van Radio Bulletin. De versterker heb ik niet meer, en dit vond ik terug. Maar of ze mee kunnen weet ik niet, en ik zoek ook nog twee voedingstrafos. Dat was vroeger 2 X de P141 Transformator. (Prim.: 110-127-220V Sec.1: 2X280V 100mA Sec.2: 2X3.16V 3A Sec.3: 4V-5V 2A)
Is dit bedrijf wat? Ik kwam ze hier toevallig tegen in een andere topic. Of heeft iemand nog twee van die dingen in de aanbieding? Geen 220 volt spul.
Is dit bedrijf wat? Ik kwam ze hier toevallig tegen in een andere topic. Of heeft iemand nog twee van die dingen in de aanbieding? Geen 220 volt spul.
Meerdere mensen hier hebben trafo's bij het genoemde bedrijf in Polen aangeschaft.
Ervaringen zijn bij mijn weten positief.
Ervaringen zijn bij mijn weten positief.
Ik heb nog 1 trafo welke er puik voor is de GU8 van Lowe
Misschien dat er ergens nog 1 is dan heb je een mooie set
Edit zie de foto,s van Robert D
Ik heb een ntr8 en gu9 denk ik nu
Moet het nazien
Misschien dat er ergens nog 1 is dan heb je een mooie set
Edit zie de foto,s van Robert D
Ik heb een ntr8 en gu9 denk ik nu
Moet het nazien
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 01 feb 2018, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Contacteer:
Je kunt ook gewoon de voedingstrafo van Dick Best (EOO) gebruiken, https://www.eoo-bv.nl/transformatoren/6 ... uizen.html
Eentje is al genoeg voor een stereo versterker.
Alternatief is een transformator van Jan Wuesten (AskJanFirst) https://www.die-wuestens.de/eindex.htm
De TRA0201 is geschikt voor een monoblokje.
Bij beiden kun je een leuke kap voor liggende montage van de trafo erbij kopen.
Die Amroh trafo's zijn best goed. Volgens mij met extra papier tussen de wikkelingen. Beetje tegenkoppeling en het is prima luisteren.
Waar luister je nu naar? Zo'n buizen bakkie met EL84 is niet te versmaden.
Ik heb er zelf ook één, die staat nu weer eens in de huiskamer en bevalt mij nog altijd prima:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19962
Alternatief is een transformator van Jan Wuesten (AskJanFirst) https://www.die-wuestens.de/eindex.htm
Die Amroh trafo's zijn best goed. Volgens mij met extra papier tussen de wikkelingen. Beetje tegenkoppeling en het is prima luisteren.
Ik heb er zelf ook één, die staat nu weer eens in de huiskamer en bevalt mij nog altijd prima:
Da's lang niet verkeerd die van trafo Dick Best en niks te duur! Mooie gelijkrichter erbij, weet niet of de Sylvania 5U4GB geschikt is want dat is een lust om te zien, aluminium plaat er onder en klaar.De plaat heb ik ook nog van zwaar aluminium. Ik dacht die U72U's plat te leggen, en misschien mooi te spuiten in goud of zo. Mooie latjes er onder en je hebt een sieraad in je kamer!RobertD schreef:Je kunt ook gewoon de voedingstrafo van Dick Best (EOO) gebruiken, https://www.eoo-bv.nl/transformatoren/6 ... uizen.html
Ik heb twee Roger monitoren als jullie dat wat zegt van Remo, van de vorige generatie ooitzelf gebouwd. Die klinken fantastisch! En dat is de reden dat ik eigenlijk ook een behoorlijke versterker wil bouwen, en als die u72u niet mooi genoeg blijkt kan ik ze altijd nog vervangen. Maar ik denk het wel, ze zijn in elk geval lekker zwaar. Zie er trouwens goed uit wat jij hebt staan Robbert!
Maar zeg wat een welkom! Dat heb ik wel eens anders meegemaakt, dat je als nieuweling gewoon weggekeken werd. Bedankt voor jullie tips!
Martin
Bron: https://www.mupload.nl/img/bv5iv9k.jpg
Martin ik zou niemand meer die trafo van EOO meer aanradenMartin21 schreef:Da's lang niet verkeerd die van trafo Dick Best en niks te duur! Mooie gelijkrichter erbij, weet niet of de Sylvania 5U4GB geschikt is want dat is een lust om te zien, aluminium plaat er onder en klaar.De plaat heb ik ook nog van zwaar aluminium. Ik dacht die U72U's plat te leggen, en misschien mooi te spuiten in goud of zo. Mooie latjes er onder en je hebt een sieraad in je kamer!RobertD schreef:Je kunt ook gewoon de voedingstrafo van Dick Best (EOO) gebruiken, https://www.eoo-bv.nl/transformatoren/6 ... uizen.html
Ik heb twee Roger monitoren als jullie dat wat zegt van Remo, van de vorige generatie ooitzelf gebouwd. Die klinken fantastisch! En dat is de reden dat ik eigenlijk ook een behoorlijke versterker wil bouwen, en als die u72u niet mooi genoeg blijkt kan ik ze altijd nog vervangen. Maar ik denk het wel, ze zijn in elk geval lekker zwaar. Zie er trouwens goed uit wat jij hebt staan Robbert!
Maar zeg wat een welkom! Dat heb ik wel eens anders meegemaakt, dat je als nieuweling gewoon weggekeken werd. Bedankt voor jullie tips!
Martin
Bron: https://www.mupload.nl/img/bv5iv9k.jpg
Erzit te weinig ijzer in waardoor onbelast hij al 60 graden wordt na 2 uur
Mag wel volgens de fabrikant
Maar ik verschrok er zo van dat ik een trafo van Hammond heb gekocht
Bert61 schreef:Martin21 schreef:Da's lang niet verkeerd die van trafo Dick Best en niks te duur! Mooie gelijkrichter erbij, weet niet of de Sylvania 5U4GB geschikt is want dat is een lust om te zien, aluminium plaat er onder en klaar.De plaat heb ik ook nog van zwaar aluminium. Ik dacht die U72U's plat te leggen, en misschien mooi te spuiten in goud of zo. Mooie latjes er onder en je hebt een sieraad in je kamer!RobertD schreef:Je kunt ook gewoon de voedingstrafo van Dick Best (EOO) gebruiken, https://www.eoo-bv.nl/transformatoren/6 ... uizen.html
MartinMartin ik zou niemand meer die trafo van EOO meer aanraden
Erzit te weinig ijzer in waardoor onbelast hij al 60 graden wordt na 2 uur![]()
Mag wel volgens de fabrikant
Maar ik verschrok er zo van dat ik een trafo van Hammond heb gekocht
Het eierbak effect van oude van de Lafayette LA-224-B kortom
Ja, valt buiten dit forum denk ik. Dat was eigenlijk het forum waar ik het over had. Een gesloten kliekje wat elkaar al jaren kent. Niks aan!AatV schreef:Ah! Treintjes...![]()
groet,
Aat
Dit maak ik, RC omgebouwd oud spul. Gewoon voor der lol. Halve pensionaris en zo.
Hoi Martin, leuk een nieuwe ouwe buizenliefhebber
Die Amroh trafo heet behoorlijk goed te zijn.Ontbreekt enkel de UL-taps, niet hoognodig maar wordt wel veel gebruikt.En heel geschikt voor EL84 en soortgenoten.
Er zijn drie uitgangen 3-5Ω, 6-9Ω en 10-15Ω met impedantieverhouding naar Raa van 1880,1055 en 473, kun je de primaire kant, afhankelijk van de LS, uitrekenen.
De kreet HF10 dekt vele ladingen, hier een paar,(de eerste is de "echte") zullen er nog wel meer zijn.
Om een voedingstrafo te kiezen, eerst besluiten 2xmonoblok of stereo en wat voor gelijkrichter.
En misschien wat extra voor jeweetniet.
Anne
Die Amroh trafo heet behoorlijk goed te zijn.Ontbreekt enkel de UL-taps, niet hoognodig maar wordt wel veel gebruikt.En heel geschikt voor EL84 en soortgenoten.
Er zijn drie uitgangen 3-5Ω, 6-9Ω en 10-15Ω met impedantieverhouding naar Raa van 1880,1055 en 473, kun je de primaire kant, afhankelijk van de LS, uitrekenen.
De kreet HF10 dekt vele ladingen, hier een paar,(de eerste is de "echte") zullen er nog wel meer zijn.
Om een voedingstrafo te kiezen, eerst besluiten 2xmonoblok of stereo en wat voor gelijkrichter.
En misschien wat extra voor jeweetniet.
Anne
Nog een baantje als bezorger bij een delicatessezaak gehad om die trafo's te kopen. Da'was me wat in die tijd, je had Philips bouwpakketjes met een ECL 84, kreeg je voor de sint, allemaal gebouwd, maar dit was je van het. Vier EL84 maar liefst! Blij dat ik ze bewaard heb al die jaren.
Ik wil op die plaat een stereo versterker bouwen, die is 30X40, dus ruimte genoeg. En twee trafo's is ook goed, en als Bert61 die tweede GU8 van van Lowe nog vindt wil ik die graag van hem overnemen. Hoe meer buizen, hoe meer vreugde zullen we maar zeggen
. Zie het wel zitten, twee 5U4GB pontificaal op die plaat. En als het dan nog een beetje klinkt op mijn MiniMac achter de TV ben ik helemaal blij!
Ik wil op die plaat een stereo versterker bouwen, die is 30X40, dus ruimte genoeg. En twee trafo's is ook goed, en als Bert61 die tweede GU8 van van Lowe nog vindt wil ik die graag van hem overnemen. Hoe meer buizen, hoe meer vreugde zullen we maar zeggen
Tussen de wens en de werkelijkheid zitten nogal 's wat bezwarenMartin21 schreef:Zie het wel zitten, twee 5U4GB pontificaal op die plaat. En als het dan nog een beetje klinkt op mijn MiniMac achter de TV ben ik helemaal blij!
Anne
Jup en waarom zou je het doen? Met die trafo bouw je een leuke EL84 PP versterker voor de fun en studeerkamer/hobbyruimte. Een EZ8x lijkt mij meer dan dan genoeg. Meer moet je er niet mee willen.
Ik heb al jaaaaaren die 1 gu9 en ntr8 dus die mag weg
En een komplete set van Lowe
Dat wordt mijn volgende versterker bouw project met NTR trafo,s op picknick Theekistjes
Wel monoblokken Dat is wat gewicht betreft te dragen
Heb het al in Mn hoofd zitten Martin
Maar eerst buizentester en de mediaspeler in kastje doen met voeding en AB
En een komplete set van Lowe
Dat wordt mijn volgende versterker bouw project met NTR trafo,s op picknick Theekistjes
Wel monoblokken Dat is wat gewicht betreft te dragen
Heb het al in Mn hoofd zitten Martin
Maar eerst buizentester en de mediaspeler in kastje doen met voeding en AB
Kijk uit met die EL84 buisjes! Zelfs Quad heeft er vorig jaar een versterker mee uitgebracht! Meer dan 1700 eurogies, Da's een zwaar ondergewaardeerd buisje, die EL84, en als je wat centen tegen goede trafo's en goede onderdelen aansmijt is het wel meer dan een fun versterkertje!Pjotr schreef:Jup en waarom zou je het doen? Met die trafo bouw je een leuke EL84 PP versterker voor de fun en studeerkamer/hobbyruimte. Een EZ8x lijkt mij meer dan dan genoeg. Meer moet je er niet mee willen.
Daarom wil ik de voeding in een keer goed hebben, en hele goede componenten en goede NOS buizen gaan gebruiken, en ik vermoed dat die U73U op den duur ook het veld ruimen.... Maar dat wil ik eerst horen.
Als je een vergelijkbare transistorversterker koopt ben je een zak centen kwijt hoor.
Maar mij gaat het meer om de fun en die buizen zien gloeien en het bouwen. Ben gek genoeg een losse trafo er bij te zetten voor die gloeistroom, voor het gezicht. En inderdaad, erg praktisch is het niet, maar wel mooi! Anders kocht ik wel een transistorbak rond de 1000 gulden, da's klinkt ook mooi. Stuur je wel even een PM , Bert.
Dat is niet helemaal dezelfde.Piet1950 schreef:Leuke trofootjes. Zie de specs.
Er was nog de U73N en U73U.Andere wikkelverhoudingen en LS-tappen. De laatste staat hier in het begin van 't draadje.
Anne
T'is een beetje en cross post met het buizenforum, maar na een telefoongesprek met een buizenmijnheer en ook met jullie adviezen ben ik er helemaal uit.
Ik ga een dubbele Fidelio versterker bouwen met mijn oude U73U waar ik ooit zo hard voor gewerkt heb, met uitstekende buizen, met een mooie gelijkrichtbuis, goede onderdelen en een nieuwe enkele voedingstrafo uit Schagen. Bedankt trouwens voor die oude info over die U73U, ziet er niet slecht uit.
Deze versterker schijnt zeer geschikt te zijn voor mijn zelfbouw transmissieline Remo kasten van rond 2000, opgebouwd om Kef B 139 die ik nog had uit andere boxen. Dus met toen nieuw hoog en midden en een nieuw filter van Remo.
Die aluminium plaat van 30X 40 wordt dus de basis, ik ga een trafo, buizen en buisvoetjes bestellen, en begin gewoon en zie wel waar het schip strand. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte in een nieuwe topic. Een vraag, heeft nog iemand een foto van de onderkant van een Fidelo? Of oude docu? Want ik ben wel benieuwd hoe de kerstboom is opgebouwd. (Had ik daar ook al gevraagd elders.)
En o, ja ik woon vrijstaand, dus geen medelijden met de buren...
Ik ga een dubbele Fidelio versterker bouwen met mijn oude U73U waar ik ooit zo hard voor gewerkt heb, met uitstekende buizen, met een mooie gelijkrichtbuis, goede onderdelen en een nieuwe enkele voedingstrafo uit Schagen. Bedankt trouwens voor die oude info over die U73U, ziet er niet slecht uit.
Deze versterker schijnt zeer geschikt te zijn voor mijn zelfbouw transmissieline Remo kasten van rond 2000, opgebouwd om Kef B 139 die ik nog had uit andere boxen. Dus met toen nieuw hoog en midden en een nieuw filter van Remo.
Die aluminium plaat van 30X 40 wordt dus de basis, ik ga een trafo, buizen en buisvoetjes bestellen, en begin gewoon en zie wel waar het schip strand. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte in een nieuwe topic. Een vraag, heeft nog iemand een foto van de onderkant van een Fidelo? Of oude docu? Want ik ben wel benieuwd hoe de kerstboom is opgebouwd. (Had ik daar ook al gevraagd elders.)
En o, ja ik woon vrijstaand, dus geen medelijden met de buren...