Pagina 1 van 1

Filter Scanspeak Reference Monitor

Geplaatst: za 09 sep 2006, 13:01
door Ernst Jan
Beste mensen goeiemorgen,

Ik heb eens wat berekeningen aan het filter van deze monitor geplaatst. Ik vraag me toch echt af of de tweeter niet omgepoold zou moeten worden als ik naar het faseverloop kijk. Het faseverloop in het artikel uit de Elektuur lijkt mij alleen haalbaar met een ompoling. Zijn er mensen met hogere filterkennis die mij kunnen verlichten?

Bedankt.

Geplaatst: za 09 sep 2006, 13:10
door peter geerts
Heb je in je berekeningen ook rekening gehouden met het vershil in woofer en tweeter wat betreft de afstand van oor tot spreekspoel (maw de spreekspoel van de woofer ligt meestal dieper tov baffle als die van de tweeter)? Door dit verschil is het soms zo, dat de tweeter toch omgepoold moet worden.

Geplaatst: za 09 sep 2006, 13:15
door Ernst Jan
Nee dat heb ik niet, het is puur uit elektrisch standpunt bekeken. Dit kan inderdaad wel de reden zijn. Ik zit me nu ook te bedenken dat áls je de tweeter om zou polen, de fase anders zou verlopen nl. dat de karacteristiek weer positef zou gaan afbuigen, als een parabool zeg maar.

Geplaatst: za 09 sep 2006, 19:50
door jeroen_d
Niks aan veranderen, het faseverloop is precies wat je zou mogen verwachten. De tweeter voegt zelf, als minigesloten box, een tweede orde hoogdoorlaat verloop toe. De woofer valt uitzichzelf af wat extra fasedraaiing geeft en heeft zijn akoestisch centrum een paar centimeter achter de tweeter wat nog extra fasedraaiing geeft. Het akoestisch verloop van de woofer en tweeter resulteert dus samen met het 2de orde elektrisch filter in een faseverloop dat veel meer weg heeft van dat van een 4de orde filter.

Geplaatst: za 09 sep 2006, 20:50
door Ernst Jan
Nee ik ga het ook zo laten, ik kon e.e.a. alleen niet rijmen. :o

Geplaatst: zo 10 sep 2006, 13:27
door Wowly
jeroen_d schreef:
Niks aan veranderen, het faseverloop is precies wat je zou mogen verwachten. De tweeter voegt zelf, als minigesloten box, een tweede orde hoogdoorlaat verloop toe. De woofer valt uitzichzelf af wat extra fasedraaiing geeft en heeft zijn akoestisch centrum een paar centimeter achter de tweeter wat nog extra fasedraaiing geeft. Het akoestisch verloop van de woofer en tweeter resulteert dus samen met het 2de orde elektrisch filter in een faseverloop dat veel meer weg heeft van dat van een 4de orde filter.
Damn, ik wou dat ik begreep wat hier stond... :oops:

Wowly

Geplaatst: ma 11 sep 2006, 8:37
door JeroenKV
Wowly schreef:
jeroen_d schreef:
Niks aan veranderen, het faseverloop is precies wat je zou mogen verwachten. De tweeter voegt zelf, als minigesloten box, een tweede orde hoogdoorlaat verloop toe. De woofer valt uitzichzelf af wat extra fasedraaiing geeft en heeft zijn akoestisch centrum een paar centimeter achter de tweeter wat nog extra fasedraaiing geeft. Het akoestisch verloop van de woofer en tweeter resulteert dus samen met het 2de orde elektrisch filter in een faseverloop dat veel meer weg heeft van dat van een 4de orde filter.
Damn, ik wou dat ik begreep wat hier stond... :oops:

Wowly
Zo moeilijk is dat toch niet? Hak het eens in stukjes en pak Vance Dickanson er eens bij.