Pagina 1 van 3
ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 15:54
door lazy_mosquito
Hi,
Dit is mijn eerste post op dit forum en ik hoop dat ik het op de juiste plaats heb gezet.
Ik heb momenteel een paar open baffle luidsprekers dat ik wil ombouwen naar een gesloten kast. Voornamelijk omwille van plaatsing en klank. Ook de tweeters (overgang mid-tweeter?) klinken echt niet goed.
De componenten die momenteel per luidspreker gebruikt worden zijn:
-twee 12 inch Peerles SLS-p830669 woofers
link
-twee 6 inch Mission cp168 mids
link
-enkele Bohlender Graebener Neo3W Planar Tweeter met verwijderde achterkant (voor betere open baffle klank?)
link
De klank van de woofers en mids is zeer goed, vol en toch strak afgelijnd, zeker gezien de openbaffle op een niet perfecte plaats( 50cm van de muur) de tweeters klinken echter beneden niveau. De luidsprkeres worden aangestuurd door een Class A100-D3 van
XTZ die normaalgezien een goede aanvulling is bij deze luidsprekers.
Ik heb ze vergeleken met mijn thuisopstelling, een AV/receiver (txsr608 van Onkyo) gecombineerd met 2 jbl
TLX50 en mijn thuisopstelling klonk veel beter, wat normaalgezien niet zou mogen. Vooral in het hoog was er een groot verschil. Het hoog van de open baffle klonk te schril, iel en niet gedfinieerd genoeg vergeleken met de JBL's.
Vandaar mijn idee om deze luidsprekers om te bouwen naar standaard luidsprekers en de tweeter te veranderen (misschien een probleem met de crossover?) Ik dacht voor de behuizing aan de Sammy speakers
De gebruikte electronica moet ik nog uitzoeken en oplijsten, maar ik verwacht wel dat die ok zal zijn voor de gebrukte drivers, alhoewel de soldering te wensen overlaat dus die zal ik volledig opnieuw doen.
Vanaf ik al de elektronische componenten opgelijst heb zet ik deze online
Heeft er iemand enige ervaring met de
Sammy luidsprekers als design of bouwmethode, of een ander luidspreker ontwerp dat gebruik maakt van dubbele woofers en mids?
Ik kan een cnc-gestuurde router gebruiken dus iets complexere zaken lukken wel
alvast mercikes
edit: link xtz gecorrigeerd
Pieter
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 18:06
door Lnsadnoh
Hallo Pieter, welkom op het forum.
Dit is wel de juiste rubriek dacht ik zo.
Dat is een mooi project iets in Sammy style te bouwen

.
Zelf heb ik in het verleden 2 sets D'Appolito Odin MkIII gebouwd met dubbele mid-woofertjes.
Een bestaand ontwerp wat ik erg goed vond klinken, filter is wel aangepast ivm opbreken van de units.
I.c.m. een dubbele woofer zal het zeker lekker klinken.
Sammy's heeft ook veel weg van de Basis die ik ook heb gebouwd/gespeeld wat ongekend laag produceert.
Denk wel dat het filter opnieuw moet worden aangemeten, maar dat kunnen de specialisten hier beter adviseren.
Ik ben meer een kastenbouwer.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 18:42
door richard
lazy_mosquito schreef:...Vooral in het hoog was er een groot verschil. Het hoog van de open baffle klonk te schril, iel en niet gedfinieerd genoeg ...
Weet je zeker dat dit aan de tweeters ligt? De middentoners breken ook behoorlijk fel op wat ook tot een schril geluid leidt als je de filtering niet op orde hebt.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 19:43
door lazy_mosquito
richard schreef:Weet je zeker dat dit aan de tweeters ligt? De middentoners breken ook behoorlijk fel op wat ook tot een schril geluid leidt als je de filtering niet op orde hebt.
Is er een manier om dat uit te vinden zonder meetapparatuur?
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 19:44
door lazy_mosquito
Hondasnl schreef:
Sammy's heeft ook veel weg van de Basis die ik ook heb gebouwd/gespeeld wat ongekend laag produceert.
Enige info online hierover?
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 20:07
door Lnsadnoh
lazy_mosquito schreef:Hondasnl schreef:
Sammy's heeft ook veel weg van de Basis die ik ook heb gebouwd/gespeeld wat ongekend laag produceert.
Enige info online hierover?
Je kunt eens gaan googlen op
Vifa Basis maar het zijn relatief oude speakers.
Eigenlijk kun je de set die ik destijds gebouwd heb, met hulp van het forum, geen Basis meer noemen, het was meer de basis waarvan we toen vertrokken waren.
Totaal overhaald met nieuwe middentoners, tweeters en filters.
De woofers waren in perfecte staat dus enkel die heb ik hergebruikt.
Separate kasten voor het laag en mid+hoog.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 21:19
door Henkjan
Hoi, welkom.
Ik heb zelf die tweeter in open baffle toegepast, en dat was een erg mooi hoog. En ik ben de enige niet. Dus als er wat is met t hoog, dan denk ik niet dat t aan debtweeter of t open baffle principe ligt
Maar laat je dat niet afhouden van een leuk project.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 22:53
door lazy_mosquito
Henkjan schreef:Hoi, welkom.
Ik heb zelf die tweeter in open baffle toegepast, en dat was een erg mooi hoog. En ik ben de enige niet. Dus als er wat is met t hoog, dan denk ik niet dat t aan debtweeter of t open baffle principe ligt
Maar laat je dat niet afhouden van een leuk project.
Heb jij daar ook de achterkap van de tweeter voor verwijderd?
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 23:07
door Henkjan
uiteraard. anders is het geen enkel verschil met een tweeter in een kast. dipool dus.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: ma 22 jan 2018, 23:39
door richard
lazy_mosquito schreef:Is er een manier om dat uit te vinden zonder meetapparatuur?
Je zou de tweeter kunnen afkoppelen. Het hoog ben je dan kwijt, maar als het schelle/schrille blijft bestaan weet je in ieder geval dat het niet aan de tweeter ligt. Maar meten is weten (eigenlijk; meten is denken te weten).
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 4:24
door lazy_mosquito
Ik heb het schema uitgetekend met de gebruikte componenten.
Heb al minstens 1 losse connectie gevonden, dus eerst voor ik nieuwe kasten bouw eerst sowieso de elektronica checken en hersolderen. De componenten zijn er van ver ingesmeten, echt schandalig.
Zou iemand even kunnen checken of het schema dat ik getekend heb klopt?
Ik kan een schema volgen om te solderen maar ken te weinig van electronica om te checken of iets volledig juist is.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 6:22
door Lnsadnoh
Het schema ziet er in iedergeval al duidelijk uit.
Goed bezig!
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 13:38
door Olaf Analogue
Ik hoop dat dit niet waar is.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 14:05
door lazy_mosquito
Olaf Markus schreef:Ik hoop dat dit niet waar is.
Waarom? Ik vermoed dat dat zeer warm zou kunnen worden?
Ik kijk het vanavond nog eens specifiek na, heb heel dat schema opgetekend zoals het gesoldeerd was. Maar zoals ik al aanhaalde, de soldering en plaatsing van de componenten is op zo een amateuristische manier gedaan, dat ik sowieso alles moet demonteren en opnieuw solderen. Echter voor ik daar aan begin wil ik wel eerst zeker zijn van het schema. Ik heb ook geen idee hoe ik capacitors moet solderen, ik meen te hebben begrepen dat afhankelijk van het type de polariteit wel of niet van belang is.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 14:37
door anonamemouse
Voordat je heel fanatiek nieuwe kasten gaat bouwen of zelfs maar aan het bestaande filter gaat solderen zou ik eerst informeren of iemand hier zo aardig zou willen zijn je luidsprekers eens aan wat meetapparatuur te onderwerpen. Ik denk dat het aan een niet kloppend filter ligt, en niet aan het gebrek aan kast. Het zou zonde zijn als je een goed concept met een slechte uitvoering meteen om zeep helpt.
Trouwens:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 14:41
door Olaf Analogue
lazy_mosquito schreef:Olaf Markus schreef:Ik hoop dat dit niet waar is.
Waarom? Ik vermoed dat dat zeer warm zou kunnen worden?
Ik kijk het vanavond nog eens specifiek na, heb heel dat schema opgetekend zoals het gesoldeerd was. Maar zoals ik al aanhaalde, de soldering en plaatsing van de componenten is op zo een amateuristische manier gedaan, dat ik sowieso alles moet demonteren en opnieuw solderen. Echter voor ik daar aan begin wil ik wel eerst zeker zijn van het schema. Ik heb ook geen idee hoe ik capacitors moet solderen, ik meen te hebben begrepen dat afhankelijk van het type de polariteit wel of niet van belang is.
Als de afgebeelde spoel er daadwerkelijk zo in zit dan hangt deze direct over de uitgangen van de versterker. Deze wordt dan op de lage frequenties kortgesloten. Dat had je dus allang gemerkt als dit zo was. De versterker zou dan namelijk in de protectie springen. Dus ik denk dat de spoel er anders in zit
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 16:50
door Henkjan
tweeter deel ziet er ook raar uit, bv die bundel van 3 condensatoren check f of dat echt zo zit.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 19:39
door richard
Het filter ziet er zo helemaal niet logisch uit.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 19:58
door AatV
richard schreef:Het filter ziet er zo helemaal niet logisch uit.
Daar zijn ze bij DIYAudio inmiddels ook achter..
groet,
Aat
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 19:59
door Lnsadnoh
Wel duidelijk.
En daar gaat het om.
Goed vertrekpunt!
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 20:02
door pappaleo
Heel duidelijke kortsluiting.

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 20:04
door Lnsadnoh
De spoel en versterker worden wat warmer dan normaal?
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: di 23 jan 2018, 20:10
door Henkjan
maar klopt het schema met wat t filter in werkelijkheid is?
verder achtergrond over het ontwerp is ook welkom. Heb je het zelf ontwikkeld? Is het ergens van nagebouwd?
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: wo 24 jan 2018, 2:26
door lazy_mosquito
Olaf Markus schreef:Ik hoop dat dit niet waar is.
Je hebt gelijk: deze is een foutje van mij (om 3uur 's nachts een schema uitzoeken van een bestaande print is inderdaad vragen om fouten

)
Hierbij het aangepaste schema. Er zat nog een foutje in, maar dat kwam doordat de vorige eigenaar kleurtjes gewisseld had
Ik heb de aanpassingen in groen omcirkeld. Ik heb ook de inputlijnen gecorrigeerd.
Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers
Geplaatst: wo 24 jan 2018, 2:43
door lazy_mosquito
anonamemouse schreef:Voordat je heel fanatiek nieuwe kasten gaat bouwen of zelfs maar aan het bestaande filter gaat solderen zou ik eerst informeren of iemand hier zo aardig zou willen zijn je luidsprekers eens aan wat meetapparatuur te onderwerpen. Ik denk dat het aan een niet kloppend filter ligt, en niet aan het gebrek aan kast. Het zou zonde zijn als je een goed concept met een slechte uitvoering meteen om zeep helpt.
Trouwens:

Volledig akkoord: Na het uitzoeken hoe de vorige eigenaar de electronica had gesoldeerd, ben ik al heel blij dat de versterker dit alles overleefd heeft. Dus als eerste actie ga ik nu uitzoeken hoe het schema met deze componenten er had moeten uitzien, dan alles hersolderen dan terug een luistertest doen, en dan zal ik nog wel zien of ik de kasten nog wil veranderen. Gelukkig heb ik alles gekregen omdat het linkerkanaal het niet meer deed (volume relais van het linkerkanaal was kapot en heb ik ondertussen al vervangen)
En nu voor de sfeer enkele foto's. kijk en huil
een paar voorbeelden van het fantastisch soldeerwerk