Zelfbouw DSP met RPI
Geplaatst: za 20 jan 2018, 15:18
De afgelopen tijd heb ik me verdiept in een zelfbouw DSP o.b.v. linux waarmee een actief systeem opgebouwd kan worden. Ik heb me gebaseerd op diverse bronnen op internet die daarover beschikbaar zijn:
De founder van dit idee: http://rtaylor.sites.tru.ca/2013/06/25/ ... are-howto/
Actief met filters en zeer behulpzaam: http://audio.claub.net/index.html
Specifieke RPI gebaseerde oplossing http://www.instructables.com/id/Raspber ... rossover-/
Topic op diyaudio dat ik hierover geopend heb http://www.diyaudio.com/forums/pc-based ... ost5305706
Uitgangspunt is een linux systeem met een 5.1 of 7.1 geluidskaart waarop software wordt geïnstalleerd waarna je met scripting een scheidingsfilter configureert. De poorten van 5.1 of 7.1 worden per frequentieband aan versterkers gekoppeld waarmee de weergevers worden aangestuurd. Je hebt dan uiteraard meerdere versterkers nodig, maar voor weinig geld zijn prima klasse D versterkers en voedingen in China verkrijgbaar.
Ik heb mijn investeringen eerst beperkt gehouden met een RPI die ik nog over had en een goedkoop geluidskaartje. Ik loop nu wel tegen de beperkingen van beide aan. De RPI lijkt complexe filters niet helemaal te kunnen behappen wat zo nu en dan glitches oplevert terwijl het geluidskaartje qua kwaliteit niet vergelijkbaar is met een goede DAC. Met betere hardware zijn deze problemen op te lossen.
Ik heb nog niet een compleet systeem uitontwikkeld maar heb wel een breedband luidspreker gecompenseerd. Als de setup eenmaal werkt is het configureren van een filter een fluitje van een cent. Hieronder een vierde orde filter gemeten in Arta. Uiteraard zijn veel meer filtersoorten beschikbaar. Volgens mij is deze werkwijze hier nog niet eerder langs gekomen. Het leek me goed om het hier eens in te brengen en uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie mening over deze aanpak.
De founder van dit idee: http://rtaylor.sites.tru.ca/2013/06/25/ ... are-howto/
Actief met filters en zeer behulpzaam: http://audio.claub.net/index.html
Specifieke RPI gebaseerde oplossing http://www.instructables.com/id/Raspber ... rossover-/
Topic op diyaudio dat ik hierover geopend heb http://www.diyaudio.com/forums/pc-based ... ost5305706
Uitgangspunt is een linux systeem met een 5.1 of 7.1 geluidskaart waarop software wordt geïnstalleerd waarna je met scripting een scheidingsfilter configureert. De poorten van 5.1 of 7.1 worden per frequentieband aan versterkers gekoppeld waarmee de weergevers worden aangestuurd. Je hebt dan uiteraard meerdere versterkers nodig, maar voor weinig geld zijn prima klasse D versterkers en voedingen in China verkrijgbaar.
Ik heb mijn investeringen eerst beperkt gehouden met een RPI die ik nog over had en een goedkoop geluidskaartje. Ik loop nu wel tegen de beperkingen van beide aan. De RPI lijkt complexe filters niet helemaal te kunnen behappen wat zo nu en dan glitches oplevert terwijl het geluidskaartje qua kwaliteit niet vergelijkbaar is met een goede DAC. Met betere hardware zijn deze problemen op te lossen.
Ik heb nog niet een compleet systeem uitontwikkeld maar heb wel een breedband luidspreker gecompenseerd. Als de setup eenmaal werkt is het configureren van een filter een fluitje van een cent. Hieronder een vierde orde filter gemeten in Arta. Uiteraard zijn veel meer filtersoorten beschikbaar. Volgens mij is deze werkwijze hier nog niet eerder langs gekomen. Het leek me goed om het hier eens in te brengen en uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie mening over deze aanpak.