Hoe werkt deze formule?
Geplaatst: vr 22 dec 2017, 13:39
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van twee Flutes, een ontwerp van Horst Möller:
http://www.hm-moreart.de/12.htm
De Flutes worden aangestuurd door een eigen versterker, het laag onder de 100Hz wordt door een subwoofer gedaan
In de beoordelingen op de site is er sprake van een 6dB highpass in de ingang van de versterker.
Dit zorgt er voor dat de kleine breedbanders geen grote uitslagen hoeven te maken wat het geluid ten goede komt.
Sneupend op Duitse fora kwam ik een formule tegen waarmee de waarde van de condensator berekend kan worden.
f=1/2 pi RC
Hiervoor moet je de ingangsweerstand van de versterker opmeten en invoeren in de formule.
In het bewuste voorbeeld is er sprake van een ingangsweerstand van 93,4K wat dan resulteerde in een waarde voor de condensator van 17nF (100Hz).
Het is niet duidelijk wat voor versterker er gebruikt wordt, het zou zomaar een buizenbakje kunnen zijn, die worden er vaak voor gebruikt.
Ik kan geen soep maken van de formule en ben aan het googelen geslagen, zonder resultaat.
Wie kan me uitleggen hoe deze formule gebruikt moet worden?
Hoe meet ik de ingangsweerstand van een versterker, moet die ingeschakeld zijn, of niet?
Groeten, Jan.
http://www.hm-moreart.de/12.htm
De Flutes worden aangestuurd door een eigen versterker, het laag onder de 100Hz wordt door een subwoofer gedaan
In de beoordelingen op de site is er sprake van een 6dB highpass in de ingang van de versterker.
Dit zorgt er voor dat de kleine breedbanders geen grote uitslagen hoeven te maken wat het geluid ten goede komt.
Sneupend op Duitse fora kwam ik een formule tegen waarmee de waarde van de condensator berekend kan worden.
f=1/2 pi RC
Hiervoor moet je de ingangsweerstand van de versterker opmeten en invoeren in de formule.
In het bewuste voorbeeld is er sprake van een ingangsweerstand van 93,4K wat dan resulteerde in een waarde voor de condensator van 17nF (100Hz).
Het is niet duidelijk wat voor versterker er gebruikt wordt, het zou zomaar een buizenbakje kunnen zijn, die worden er vaak voor gebruikt.
Ik kan geen soep maken van de formule en ben aan het googelen geslagen, zonder resultaat.
Wie kan me uitleggen hoe deze formule gebruikt moet worden?
Hoe meet ik de ingangsweerstand van een versterker, moet die ingeschakeld zijn, of niet?
Groeten, Jan.