Pagina 1 van 2

Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: di 19 dec 2017, 21:45
door Sofa
Hallo!

Ik wil naast mijn bestaande meubilair, waar nu vrij lage doch brede speakers staan, een nieuwe kast bouwen met .....

Ik heb ruimte voor een 2 meter hoge kast, 40 cm diep maar de breedte wil ik zo smal mogelijk hebben. Het lijkt mij het beste om daar een batellon kleine breedband speakers in the plaatsen. Hoe kleiner de speakers, hoe smaller de kast kan worden. Het aantal speakers per kast is mij om het even.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen of zegt u: 'Daar komt nooit een heel goed geluid uit' ?

(In de zijkant is natuurlijk ruimte voor een lage toon speaker en is dan uiteraard zijwaarts gericht)

met dank,

Marc

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: di 19 dec 2017, 22:10
door Shadow
Hoi Marc, welkom hier!
Er zijn veel mogelijkheden met veel kleine drivers ondersteund door een subje, dus wat dat betreft kun je je wens wel vervullen.

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: di 19 dec 2017, 22:13
door Henkjan
Hallo Marc, welkom.

Dat kan zeker werken en goed klinken. Zoek maar eens op "twentyfive", dat is een ontwerp met 25 kleine (8cm) breedbandertjes boven elkaar.

Alternatief een ontwerp met de bas aan de zijkant idd

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: di 19 dec 2017, 22:59
door Shadow
Nog meer inspiratie;
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=23979

Hoef je niet eens een kast voor te bouwen :mrgreen:

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: di 19 dec 2017, 23:01
door Sofa
Hoi beste reageerders!

Op lautsprechershop heb ik inmiddels de Twentyfive gezien. Grappig!

25 keer 8 cm plus tussenruimte komt echter op zo'n 2 meter 50 en zou daarmee ver boven mijn kast (meubilair) uitsteken, niet fraai!

Doch, het volgende idee: als ik nou een kast zou maken van plm 22 cm breed en 2 meter hoog? Dan 2 rijen van 13 speakers erin? (koop gewoon 2 losse Visatontjes erbij) De Twentysix dus!

De ruimte die ik nodig heb om de 2 rijen te monteren is, schat ik zo, 1 meter 30 en als de kast 2 meter hoog zou worden houd ik aan de bovenkant zo'n 35 cm over en aan de onderzijde ook. Dat lijkt mij nooier dan om het hele oppervlakte te gebruiken voor de montage van de speakers. De kast kan wel 40 cm diep worden en op die manier heb ik toch een hele grote box waar onderin, aan de zijkant een flinke bas in kan?

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: di 19 dec 2017, 23:01
door Shadow
Henkjan schreef:
Hallo Marc, welkom.

Dat kan zeker werken en goed klinken. Zoek maar eens op "twentyfive", dat is een ontwerp met 25 kleine (8cm) breedbandertjes boven elkaar.

Alternatief een ontwerp met de bas aan de zijkant idd
twentyfive.jpg
Potdikke :rock:

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: di 19 dec 2017, 23:05
door Shadow
Je bas kan ook in een losse kast en dan kan je hem makkelijker plaatsen voor optimaal resultaat :wink:
Die twentyfive kun je ook inkorten btw per sectie, neem aan dat er 5 in serie staan en 5 groepen van 5 parallel(?)

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: di 19 dec 2017, 23:23
door Sofa
De bas wil ik juist niet in een aparte kast. De plaatsing daarvan, als subwoofer, is toch niet kritisch. En omdat de kast 40 cm diep kan worden (dus veel dieper dan het ontwerp) is de ruimte, in de kast dus, beschikbaar.

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 7:09
door SARK
Sofa schreef:
Doch, het volgende idee: als ik nou een kast zou maken van plm 22 cm breed en 2 meter hoog? Dan 2 rijen van 13 speakers erin? (koop gewoon 2 losse Visatontjes erbij) De Twentysix dus!
Volgens mij is het geen goed idee om twee rijen naast elkaar te zetten, ik kan het niet onderbouwen maar het lijkt mij niet bevorderlijk voor het afstraalgedrag van de luidspreker (de box).

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 7:24
door Henkjan
Een lijn is idd het idee. Als die 25 te hoog is, dan is een 16 de betere weg

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 12:40
door Henkjan
nog een leuke. ontwerp van forum lid Geenius

http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... peline.pdf

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 14:19
door John P
Als je 22 cm breedte aanvaardbaar vindt, dan kun je ieder projekt met 17 cm woofers gebruiken. Heb je er daar twee van per kant dan heb je zelden nog meer bas nodig. Er zijjn ook genoeg projekten met meerdere 13 cm basjes. Ik denk bij jouw situatie aan een visaton Vox variant zoals deze: http://www.visaton.de/en/products/3-way ... rs/vox-301

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 20:47
door Sofa
Sark zei dat het mogelijk niet een goed idee was om 2 speakers naast elkaar te monteren in een kast van plm 22 cm breed.

Krijgt zijn mening bijval?

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 21:02
door Henkjan
ja.

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 21:56
door Shadow
Ja

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 22:58
door VintageHarry
Ja, zet er maar liever 16 in zoals Henkjan al schreef.
En trouwens de sub toch liever in een aparte kast, het kan anders wel eens tegenvallen met de "niet-kritische plaatsing" die je noemt,

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: wo 20 dec 2017, 23:17
door Shadow
+1 maar ik dacht ik hou m'n mond nog even :-&

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: do 21 dec 2017, 0:25
door Sofa
Nee hoor, niemand hoeft zijn mond te houden, liever niet zelfs!

Als 2 rijen speakers inderdaad niet aan te raden is vanwege de afstraling, wel ....

Niettemin vraag ik me af wat het probleem daarvan is. De KEFs die ik nu heb bevatten 3 speakers en de bas zit uiteraard onder (weliswaar aan de voorkant) en zit 'op het randje' van de behuizing. De hoge tonen speaker zit bovenin en heeft aan weerszijden veel houtwerk, logisch want het is maar een klein dingetje in een brede kast. Stel dat er 2 zouden zitten, naast elkaar. Zou het geluid dan minder zijn? Ik zou het moeten horen!

Wat de subwoofer aangaat, ik heb zo'n ding nu staan, in een aparte kast, rechts achter de positie waar ik normaal luister. Hinderlijk? Nee. Dus een subwoofer, 2 in dit geval, welke vóór de luisterpositie staan, in de kast gebouwd dus, what could possibly be the problem then? Ja, ze staan zijwaarts gericht of zouden zijwaarts gericht staan als ik die kast bouw.

Ik wil echter die subwoofer kist weg doen, er staat hier te veel 'rommel' en binnenkort krijgen we ook al een groter bankstel.

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: do 21 dec 2017, 1:03
door richard
Sofa schreef:
Sark zei dat het mogelijk niet een goed idee was om 2 speakers naast elkaar te monteren in een kast van plm 22 cm breed.

Krijgt zijn mening bijval?
Ja. Dan krijg je last van zogenaamde kamfiltereffecten.

De Hollander in Amerika:
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... array.html
Ook een mooi project, al is zijn manier van bouwen niet de meest ideale. Daar was hij zelf overigens ook achter gekomen.

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: do 21 dec 2017, 9:48
door Henkjan
met 2 rijen naast elkaar krijg je als je ook maar een beetje naast "er recht voor" luistert krijg je verschil in afstand met je oor en tussen die 2 naast elkaar liggende speakers. dit zorgt voor 'verschuiven' van de geluidsgolf en dus een fase verschil. met als gevolg dat bepaalde frequenties worden uitgedoofd en sommige versterkt, dit is t kamfiltereffect wat Richard noemt

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 0:48
door Sofa
Dank-je-wel Henkjan voor de uitleg

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 6:20
door ray5150
Ik heb bij de luisterdag in Breda ooit eens een line-array gehoord die met een gebogen constructie was gebouwd. vond het behoorlijk goed en ruimtelijk klinken. ik dacht dat hij opgebouwd was met goedkope breedbandertjes.
Er moet nog ergens hier een topic over zijn. ik weet alleen de naam niet meer.

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 7:11
door Barry2001
Bedoel je Les Courbes? De Twentyfive heeft Amanda ooit eens gebouwd en gedemonstreerd, klonk goed. Les Courbes heb ik zelf nooit gehoord, weet ook niet of die in Breda zijn geweest. Was toen wel de bedoeling.

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 7:30
door richard

Re: Breedband luidsprekers hoge doch smalle zelfbouw kast

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 7:31
door ray5150
Zou kunnen, ik meen dat ze wat smaller waren, en zonder tweeters. kast was, dacht ik, kaal hout. maar het is alweer een aantal jaren geleden.