Pagina 1 van 2

Versies van de 9710

Geplaatst: zo 17 dec 2017, 22:33
door Henkjan
Welke versies zijn er nou allemaal van de 9710?
Ik ken de volgende:
  • 9710 ticonal zonder wizzer 8ohm
  • 9710A idem 800ohm
  • 9710B idem 400 ohm
  • 9710M a.k.a. AD9710M/01 ticonal *) met wizzer 8ohm
  • 9710AM idem 800ohm
  • 9710BM idem 400 ohm
  • 9710MC a.k.a. AD9710/M8 ferriet magneet met wizzer 8ohm
Is dat t?

De oudere versies hebben geen gaten in de korf, daar horen klemmetjes bij voor de montage van achteren op de baffle
En is er nog verschil in de kleuren? Ik zie ze in t zwart en in t bruin.

*) Philips had een eigen legering bedacht voor de permanente magneet, die Ticonal heette. Het was vergelijkbaar met Alnico, maar met een toevoeging van Titanium.

foto's komen van http://www.hupse.eu/radio/speakers/9710.htm

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: zo 17 dec 2017, 23:11
door richard
De website van Hupse heb je al gevonden?
http://www.hupse.eu/radio/speakers/9710.htm

Blijkbaar varianten van 800 Ohm, 400 Ohm en gewoon 8 Ohm, met en zonder dubbele conus. Met keramische magneet en alnico ticonal.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 1:29
door bas focal m180
Sommige hebben een korf met gaatjes die kan je vast schroeven, andere hebben dat niet en moeten geklemd worden met speciale ijzertjes.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 10:15
door Henkjan
richard schreef:
De website van Hupse heb je al gevonden?
http://www.hupse.eu/radio/speakers/9710.htm
uiteraard

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 11:04
door Henkjan
startpost bijgewerkt

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 14:07
door ds23man

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 15:30
door Henkjan
Zo kostten de hier besproken luidsprekersets 895 gulden. Ter vergelijk: een zekere Jan Modaal verdiende in 1957 ongeveer 125-150 gulden per maand. Een complete hifi set van Philips kon oplopen tot het voor die tijd enorme bedrag van 2.500 gulden.
:shock:

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 17:43
door ds23man
Ja HJ, hifi is goedkoop geworden!

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 17:55
door ds23man
Het lijkt wel een luisterdag:

Toch wordt de woonkamer in de jaren vijftig door experts (o.a. van de Vereniging de Muiderkring) niet als ideaal gezien. Voor een goede weergave moest men ook alles wat eigenlijk kon tikken en rammelen verwijderen uit de kamer, evenals de medebewoners met hun geklets en hun woongeluiden (zoals "geschuifel met de voeten").

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 17:59
door pappaleo
Volume een beetje opdraaien, dan heb je daar ook geen last meer van.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 20:56
door richard
ds23man schreef:
Ja HJ, hifi is goedkoop geworden!
En wij zijn relatief veel rijker geworden. Ik weet me nog te herinneren dat mijn vader en moeder bij de plaatselijke electronicawinkel een nieuwe stereo installatie gingen uitzoeken, ik mocht natuurlijk mee om al dat moois te bekijken. Dat was destijds iets bijzonders; een hele investering waar lang voor gespaard was. Nu weet ik dat de Pioneer installatie naar huidige maatstaven eigenlijk vrij eenvoudig was. Maar we hebben er wel veel plezier van gehad.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 20:58
door Shadow
Toch heb ik met die baskast in de hoek een beetje het klipschorn gevoel :-k

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 8:45
door ds23man

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 10:06
door Henkjan
Weet iemand nog wat over de kleuren? Flink veel verschil in wat aangeboden wordt:
Screenshot_20171219-084607.png
Is dat alleen verkleuring? Of bouwjaar afhankelijk?

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 10:20
door ds23man
Lijkt verdacht veel op verkleuring door licht. Zou toch raar zijn dat Plips speakers leverde met een bruine conus en zwarte wizzer.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 11:20
door VintageHarry
Nee hoor, dat laatste was zeer gebruikelijk, ook bij andere drivers. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar de AD5060-M
De kleur van de rest van de conus werd bij de 9710 nog wel eens aangepast, maar of dat bouwjaar afhankelijk was? dan moet je van alle units toch het bouwjaar weten en dat ding is erg lang in productie geweest...

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 11:37
door ds23man
Dan is het toch wel raar dat je bij de MFB's van dezelfde type kleuren ziet van zwart tot lichtbruin.

https://www.google.nl/search?biw=1141&b ... SzxMw_I7lc

En volgens de folders waren ze gewoon zwart.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 11:47
door VintageHarry
Ja, ik weet het, en dat is niet alleen bij de MFB's zo. Vroeger zaten toch alle drivers achter een front en maakte de kleur niet zo uit, zou dat het zijn? Overigens verkleuren ze inderdaad wel maar van zwart naar lichtbruin is een grote stap, heb ik met andere drivers (de AD8066W4 bijvoorbeeld is een veel voorkomende) nog niet in die mate gezien.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 17:25
door ds23man
Denk dat het toch echt verkleuring is, ik zie dat ook bij JBL. Hier een paartje 2235 met verse recones van een paar jaar geleden en een setje die ik een jaar of 15 geleden heb gedaan. De laatste beginnen een bruinige tint te krijgen terwijl de dome zwart blijft.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 17:29
door Shadow
Visaton B200 idem...

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 17:31
door Henkjan

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 17:35
door ds23man
Ach, een beetje patina is toch niet erg?

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 17:36
door Shadow
Liever oost-indische inkt met Schellak :wink:

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 19:11
door beijert
Gewoon matzwart van de action d'r over, worden de conussen ook niet nat.

Re: Versies van de 9710

Geplaatst: di 19 dec 2017, 19:33
door FR_Aad
Ik vind dat verkleurde wel wat hebben.
Dat setje Visaton B 200 van Wouter heeft ook zo'n mooie verkleuring.