Pagina 1 van 11
Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:02
door Jan-Peter
Heren,
Ik heb al enkele jaren een 'oud' project liggen wat ik nu toch wel eens wil afmaken. Het is een DIY clone van Avalon met Accuton drivers. De middrivers is de C44-6 (schijn hernummerd te zijn naar C50-44-8) en de hele fraaie diamanten D20-6 tweeter.
Wat ik nu nog zoek is de bijpassende driver voor het laag en het filter wat er bij hoort.
Is er iemand die mij van advies hierin kan zijn?
Jan-Peter
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:11
door dre
Gezien de kleine mid zal een woofer met mooi doorlopend middengebied op zijn plaats zijn.....
Is de diameter van de unit al bekend?
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:12
door ds23man
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:15
door Mtraxx
Misschien deze link even volgen? :
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 0Mk-II.pdf
Volgens mij werd er in die clone ook wel een Eton gebruikt.
Deze kan ook interessant zijn :
http://www.hifivoice.altervista.org/aud ... tones.html
Wat zijn trouwens de inbouwmaten die er al gefreesd zijn?
Groet,
Gerjan
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:19
door ray5150
Doet me heel erg denken aan dit project :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=23296
Daar is een Eton Woofer toegepast.
Deze van Tony Gee lijkt er ook erg op :
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 0Mk-II.pdf
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:32
door ds23man
Even het PDFje van de Soup ( Tony Gee) nagekeken en dat is volgens het ontwerp van deze kast. De kasten van JP hebben jaren lang bij Speaker&Co Groningen gestaan volgens mij al in 2004. Dus dat zou qua tijdlijn wel kunnen kloppen met het filter uit 2004.
Is die Accuton C220 woofer nog leverbaar?
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:43
door ds23man
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:45
door Jan-Peter
Ja...ja...Gerhard, dat zou maar eens kunnen dat ze daar vandaan komen...

. Maar euh, dit is wel een zuiver prive project van mij

Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:46
door dre
Ja,dat is hem!
Daar heb ik nog een nieuw setje van liggen.
Tenminste de t6 versie.
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:47
door ray5150
Jan Peter heeft vast wel iets om te ruilen.

Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:49
door dre
Nou.......

Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 17:49
door ds23man
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 18:11
door SSassen
Jeetje Jan, mooie drivers, daar valt ongetwijfeld wat nets mee te bouwen, ik denk aan een fatsoenlijke 20-cm woofer, heb je een budget in gedachten?
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 18:34
door richard
Ligt er helemaal aan of er ook zekeringen in moeten.
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 18:50
door Jan-Peter
Dank voor alle reacties!
Budget..nou nee, er zitten al van die prachtige Accuton diamanten tweeters in. Gezien deze fraaie drivers, de mooiste woofer die er bij past. De maat in de kast is volgens mij passend voor een C220 driver. Echter nu ik het toch nieuw moet kopen, als er een beter driver is???
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 18:54
door SSassen
Jan-Peter schreef:Dank voor alle reacties!
Budget..nou nee, er zitten al van die prachtige Accuton diamanten tweeters in. Gezien deze fraaie drivers, de mooiste woofer die er bij past. De maat in de kast is volgens mij passend voor een C220 driver. Echter nu ik het toch nieuw moet kopen, als er een beter driver is???
Heb je de kasten ook, want dat haal ik niet voor 100% uit je reactie?
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 18:56
door ds23man
Sander, even lezen: de kasten zijn ergens in 2004 al gebouwd. Vermoedelijk aan de hand van het Tony Gee project.
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 18:58
door SSassen
ds23man schreef:Sander, even lezen: de kasten zijn ergens in 2004 al gebouwd. Vermoedelijk aan de hand van het Tony Gee project.
Ja, maar ik haal daar niet uit of Jan ze ook in z'n bezit heeft?
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 18:59
door richard
Jan-Peter schreef:De maat in de kast is volgens mij passend voor een C220 driver. Echter nu ik het toch nieuw moet kopen, als er een beter driver is???
... In ieder geval wel degelijker drivers; dat Accuton is mooi maar best wel gevoelig voor overbelasting.
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 19:03
door SSassen
De C220 drivers zijn nog steeds leverbaar, in meerdere uitvoeringen. Als ik ervanuit ga dat de uitsparing daarop is uitgefreesd is dat natuurlijk een prima optie, kost wat, heb je ook wat, onderstaande drivers b.v.
http://www.accuton.com/en/products/spea ... 220-6-221/
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 19:04
door SSassen
richard schreef:Jan-Peter schreef:De maat in de kast is volgens mij passend voor een C220 driver. Echter nu ik het toch nieuw moet kopen, als er een beter driver is???
... In ieder geval wel degelijker drivers; dat Accuton is mooi maar best wel gevoelig voor overbelasting.
Mja, maar ik vermoed dat JP d'r geen jaren '90 techno-house op gaat draaien met de volumeknop op 10, toch Jan?
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 19:08
door SSassen
Als de uitsparing idd. voor de C220 is uitgefreesd zijn dit in ieder geval de maten, d'r zijn niet veel drivers met die buitenmaten helaas, de Eton series zijn 212mm, geen 220mm. Als een andere driver toch de voorkeur geniet is het handiger om een iets grotere driver te monteren, b.v. een 250mm, dan hoef je alleen een freesmal te maken en de grotere maat uit te frezen, alleen loop je dan wel tegen het manco aan dat deze wel moet aan sluiten op de mid, die laatste kan je namelijk niet te laag inzetten.
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 19:08
door ds23man
SSassen schreef:ds23man schreef:Sander, even lezen: de kasten zijn ergens in 2004 al gebouwd. Vermoedelijk aan de hand van het Tony Gee project.
Ja, maar ik haal daar niet uit of Jan ze ook in z'n bezit heeft?
Deze kasten hebben jaren bij S&C gestaan en heb ze regelmatig in levende lijve mogen aanschouwen, daarna hebben ze een langdurige droogperiode in JP zijn kantoor gehad. Wat mij al die tijd al opviel is de uitzaaging van het speakergat, de sponning is netjes gefreesd maar het gat is er in gehakt met een decoupeerzaag. In die tijd werd veel maatwerk door S&C Groningen uitbesteed aan MC luidsprekers en die maakten netjes een dubbele frezing. Dus deze kasten zijn daar niet vandaan gekomen.
Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 19:14
door SSassen
Nog even zitten zoeken, d'r zijn wat Seas drivers die evt. in zijn te zetten, vooral de W22NY001 is een prima driver die ook netjes afvalt en goed aan te sluiten is op de Accuton mid.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=359

Re: Oud speaker project afmaken...
Geplaatst: za 16 dec 2017, 19:15
door Shadow
Ik vind die Accutons optisch van die draken...