Pagina 1 van 2
Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 10:55
door Coil
Hele basale vraag over een spoel.veel gezocht maar nog geen direct antwoord gevonden. Vraag is welke kant van de spoel de"ingang"is en welke de uitgang.
Mij is ooit verteld dat de draad aan de binnenzijde de ingang is en de draad aan de buitenzijde naar de speaker gaat.
Correct me of i was told wrong
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 11:06
door Marcel
Hallo Coil,
Het toeval wil dat ik onlangs deze vraag ook al gesteld heb in mijn topic "Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter". Een duidelijk antwoord hieromtrent is er niet.
Adviezen zijn wisselend dus zelf maar eens via Google afbeeldingen een heleboel DIY filters bekeken en ben zelf tot de conclusie gekomen dat de meeste filters gebouwd worden met de ingangsrichting van binnen naar buiten.
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren, ik heb mijn filter net dit weekend afgemaakt maar had daar niet voldoende kabel voor dus met een alternatief (installatiedraad) het ontbrekende opgelost maar dit ga ik nu herstellen want ik heb net de bestelling van de juiste kabel bij Acoustic Dimension gedaan. Als die binnen is en gemonteerd is, is mijn filter volledig symmetrisch.
Dus spoelrichting??? Ik zeg, ingang van binnen naar buiten.
Groeten,
Marcel
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 12:09
door Olaf Analogue
Ik heb geen onderbouwing maar bij mij is inderdaad de binnenzijde altijd de ingang, de buitenzijde naar de driver.
Bij een parallel geschakelde spoel heb ik altijd met de buitenkant naar de massa (min)
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 13:13
door pappaleo
De onderbouwing is dat bij HF toepassingen de buitenste wikkelingen aan massa gelegd worden of aan het punt met de kleinste spanning tov massa. Op die manier vormen de buitenste wikkelingen een afscherming.
Voor audiotoepassingen is dit natuurlijk kul, maar toch wordt vaak dezelfde richting aangehouden.
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 15:26
door bas focal m180
Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 15:43
door pappaleo
bas focal m180 schreef:Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 16:16
door Pjotr
pappaleo schreef:bas focal m180 schreef:Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.
Als Mundorf hier meeleest kun je die binnenkort ook verwachten

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 16:35
door ds23man
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 16:47
door bas focal m180
pappaleo schreef:bas focal m180 schreef:Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.

uhh, ja je hebt gelijk eigenlijk wel.

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 17:05
door Pjotr
Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 17:09
door pappaleo
Pjotr schreef:Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger

Politiek gezien maakt het qua veiligheid weinig uit denk ik.
Wat een vergeten s-je al niet teweeg brengt.
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 17:50
door Pjotr
pappaleo schreef:Pjotr schreef:Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger

Politiek gezien maakt het qua veiligheid weinig uit denk ik.
Wat een vergeten s-je al niet teweeg brengt.
Linke spoelen

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 20:04
door richard
pappaleo schreef:bas focal m180 schreef:Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.
Die zijn er al.
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 20:25
door ray5150
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 20:55
door FR_Aad
Net als kopjes met een linker of een rechter oortje

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 21:06
door Coil
Fijn dat het nu duidelijk dat maar wat proberen in symmetrie eigenlijk altijd goed is

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 21:21
door Pjotr
FR_Aad schreef:Net als kopjes met een linker
of en een rechter oortje

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 21:51
door Shadow
Als ze er zouden zijn, dan zouden er wel een OCD-ers hier zijn die ze hadden...

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 21:54
door RNacoustics
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 22:02
door Pjotr
Dat gaat niet werken. Je moet hem dan binnenstebuiten monteren

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 22:21
door Shadow
Hoe zit dat in landen met andere netfrequenties? of links draaiveld?

Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 22:43
door pappaleo
Shadow schreef:Hoe zit dat in landen met andere netfrequenties? of links draaiveld?

Of bij gebruik binnen 1km van de kustlijn ?
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 23:01
door Shadow
Toch eens vragen hoe Walther dit opgelost heeft....
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 23:12
door AatV
En voor de zuidelijke hemisfeer gelden natuurlijk tegengestelde regels!
groet,
Aat
Re: Basale vraag over een spoel
Geplaatst: ma 11 dec 2017, 23:21
door pappaleo
AatV schreef:En voor de zuidelijke hemisfeer gelden natuurlijk tegengestelde regels!
groet,
Aat
Dat geldt met name voor de kromming van het magnetisch veld van de spoel als gevolg van de snelheid van het aardoppervlak.
Is er al een overpriced tweak op de markt die die ongunstige invloed teniet doet ?