Pagina 1 van 4

Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: do 30 nov 2017, 21:04
door sevenup
Lekker aan het tekenen geweest. Klasse A hoofdtelefoonversterker gebaseerd op onderstaand schema, maar dan met LM317 CCS ipv weerstand, ingangscondensator en met LM317/LM337 voeding per kanaal.
Bedoeling is om een koelblok als deze te monteren op de rand van de PCB met boutjes, zo vormen print en koelblok 1 geheel.
Ik heb 1 kanaal als test opgebouwd op experimenteerprint, werkt zonder problemen.
head_1.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: za 02 dec 2017, 9:58
door sevenup
Bovenkant is groundplane voor signaal, onderkant is groundplane voor power.
Nu moeten die 2 nog ergens aan elkaar, wat is de beste plek hiervoor?

Heb een paar suggesties, maar weet niet zeker wat de beste oplossing hiervoor is. Iemand suggesties?

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 15:52
door sevenup
Klaar om te bestellen

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 16:24
door Ah!buis
Niet veel belangstelling hier :(
Zal wel zijn dat het geheel wat erg uitbundig is voor een koptelefoonversterker O:)
Anne

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 16:32
door beijert
Moah, ik wil hem wel hoor.

In de hoop dat ik er aan toe kom aangezien ik nog wat anderen heb liggen. :hide:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: zo 10 dec 2017, 21:50
door sevenup
Nog een paar wijzigingen in het schema.

Zobel op de uitgang
RF filter op de ingang
Condensator bij weerstand in tegenkoppeling

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: za 16 dec 2017, 11:51
door sevenup
Layout wat aangepast.

Schema volgens vorige post.
1 setje spanningsregelaars in plaats van 2 setjes.

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: za 16 dec 2017, 22:09
door sevenup
Onderkant

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: za 16 dec 2017, 22:16
door Barry2001
Hoe heb je de gnd nu gedaan Michiel? En is het misschien handig de footprint van de grote elco's aan te passen voor ook een grotere pitch?
En is het handiger om de FET's aan de rand te zetten ivm je koelblok?

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: zo 17 dec 2017, 10:27
door sevenup
Barry2001 schreef:
Hoe heb je de gnd nu gedaan Michiel? En is het misschien handig de footprint van de grote elco's aan te passen voor ook een grotere pitch?
En is het handiger om de FET's aan de rand te zetten ivm je koelblok?
Misschien had ik er bij moeten zetten dat hij nog niet af is :)

Er komt nog een weerstand bij waarmee ik het signaal groundplane koppel aan de power ground. Nog steeds niet helemaal zeker wat het beste punt is.
De elco's hebben een pitch van 10mm, hier kunnen alle gangbare snap-in elco's met diameter tot 35mm in. Bijvoorbeeld: https://www.eoo-bv.nl/radial-10000uf470 ... v-jam.html
FET's aan de rand is misschien wel handig, kun je ook andere koelblokken gebruiken.

Verder moeten er nog een paar spoortjes gelegd worden voor de voeding van de opamps.

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: zo 17 dec 2017, 20:36
door sevenup
Nog een paar wijzigingen.

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: ma 18 dec 2017, 20:39
door sevenup
Bijna klaar :)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: di 19 dec 2017, 10:44
door Thomox
Ik ben eigenlijk wel benieuwd... Ga je ook met dit leuke dinkie naar Hengelo Michiel?

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: di 19 dec 2017, 11:18
door sevenup
Thomox schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd... Ga je ook met dit leuke dinkie naar Hengelo Michiel?
Misschien heb ik hem dan wel werkend :) Zowiezo neem ik mijn SMD hoofdtelefoonversterker mee. Deze is te koop. Dit wordt de opvolger.

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: di 19 dec 2017, 15:34
door sevenup
Huidige schema en layout

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: do 21 dec 2017, 22:28
door sevenup
Nog even nakijken en dan bestellen maar :)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: do 21 dec 2017, 22:52
door Barry2001
Moet je net kunnen redden voor de luisterdag :hide:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 7:22
door sevenup
Barry2001 schreef:
Moet je net kunnen redden voor de luisterdag :hide:
Haha. Kan ik vergelijk opzetten AB vs A :)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 8:00
door Barry2001
Best geinig om te proberen of je verschil hoort, op een goede koptelefoon :mrgreen:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 13:19
door OpaBert
Ik wil dat ook weleens horen op Mn oude kop een klasse A of AB transistor ding :P
Eigenlijk versus een buizen hoofdtelefoon versterker klasse A
:-k misschien een nieuw project :D

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 21:28
door sevenup
update

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 23:10
door VintageHarry
sevenup schreef:
Zowiezo neem ik mijn SMD hoofdtelefoonversterker mee. Deze is te koop.
Heb ik iets gemist in de verkoop-afdeling op het forum?

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 23:13
door sevenup
VintageHarry schreef:
sevenup schreef:
Zowiezo neem ik mijn SMD hoofdtelefoonversterker mee. Deze is te koop.
Heb ik iets gemist in de verkoop-afdeling op het forum?
Denk het wel ja.

viewtopic.php?f=21&t=25765

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: vr 22 dec 2017, 23:20
door VintageHarry
Oeps, dat krijg je als je alleen zoekt op "hoofdtelefoonversterker". Sorry!

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Geplaatst: za 23 dec 2017, 11:13
door sevenup
Barry2001 schreef:
Moet je net kunnen redden voor de luisterdag :hide:
Ben benieuwd hoe lang het duurt :)