Pagina 1 van 1

Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: wo 29 nov 2017, 11:32
door robinwierenga
Beste zelfbouwers, ik ben een kleine monitor speaker aan het meten maar krijg niet de verwachte frequentiekarakteristiek. Zie bijlage.

Dit is gemeten op zo'n 50 cm afstand van de bekende vifa xt25tg30-04 tweeter. In de grafiek is er een duidelijke bult rond de 1.7khz die ik verder op internet nergens terugvind. Het verplaatsen van de microfoon leverde geen significante verschillende resultaten op, evenals de meting herhalen met meer sweeps.

Nu heb ik echt m'n twijfels of mijn meetmicrofoon wel goed is.... :think:

Nu heb ik dus geen referentie om mijn meetapparatuur te controleren dus wat denken jullie? Is de mic kaduuk, of is er iets anders aan de hand?

microfoon: ibf akustik 1 x EMM-8 meetmicrofoon met bijbehorende pre-amp en calibratie bestand
soundcard: line6 toneport ux1
versterker: marantz pm6010 ose
software: REW 5.1
hardware: macbook pro

Ik heb als bijlage ook een verwachte frequentie toegevoegd die ik ergens op internet had gevonden.

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: wo 29 nov 2017, 17:16
door Mtraxx
Lijkt op Edge Diffraction http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm

Problemen komen vaker voor bij smalle kasten, vaak helpt afschuinen of afronden van de kasten.
Probeer ook eens meet matjes vilt links en rechts van de tweeter te meten.. ze zouden dan beter gedempt moeten worden.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. :wink:

Grt Gerjan

Edit nog een linkje: http://www.speakerdesign.net/audioXpres ... ction.html

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 14:48
door robinwierenga
Ondertussen heb ik een microfoon kunnen lenen van forumlid SARK waarmee ik tweede metingen heb gedaan. Waarvoor veel dank. :goeie:

Na correctie van de gevoeligheid komen de metingen akelig dicht overeen. Ik moet dus wel concluderen dat het inderdaad diffractie is zoals Gerjan beschreef.

Groen is de ibf akustik, geel de ecm-40 on axis gemeten op de xt25tg30-04 op +/- een meter afstand.

Case closed :-)

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 15:04
door ray5150
Om het positief te zien, je eigen microfoon is dus wel in orde.

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 16:49
door SARK
Heb je niet een groot stuk karton oid waar je een soort baffle van kunt maken :?:
duct tape.jpg
duct tape.jpg (7.04 KiB) 604 keer bekeken
+
Karton.jpg
=
baffle-.jpg

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 17:04
door Mtraxx
Jaah Super!! :rofl: :rofl:

Troels Gravesen gebruikt deze truk ook :

http://www.troelsgravesen.dk/Ellam98-mkII.htm
9800-front.png
Suc6 met je project!

Grt,

Gerjan

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: vr 08 dec 2017, 12:54
door robinwierenga
Ondertussen een test gedaan met de tweeter in een grotere baffle (doos) en verrek de response is bijna vlak!

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: vr 08 dec 2017, 13:40
door SARK
:rock:

Re: Is mijn meetapparatuur defect?

Geplaatst: vr 08 dec 2017, 14:29
door Shadow
Niks meer aan doen :-)