Pagina 1 van 1

wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:26
door fireman
Is het mogelijk om een wooferrand zelf te plakken/maken? Ik heb een woofer waar een klein scheurtje in zit. Het scheurtje is niet door en door (gecheckt aan binnenzijde) Maar het loshangende deel wil ik toch vast lijmen om (mogelijk) verder scheuren te voorkomen.

Indien goed mogelijk, welke lijm kan je daar voor gebruiken? Ik neem aan geen bisonkit omdat daarbij de mogelijkheid bestaat dat je het rubber juist oplost.

Of is het laten vervangen van de rand een goede optie? (kwanta kost?? en Waar?? (zonder commerciële belangen te beschadigen)

Zie pica van unit.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:48
door toetertje
Aan tippen met een beetje blanke nagellak?

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:52
door fireman
toetertje schreef:
Aan tippen met een beetje blanke nagellak?

Zal dat "houden" ?? Ik begrijp t wel. Effe mijn vrouw en dochters lief aankijken om een potje te gebruiken :D

Inmiddels ook deze site gevonden: http://www.repairyourspeakers.com Ziet er ook goed uit.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:57
door SARK
Neen ... niet met nagellak!
Wacht heel even op meer antwoorden want er is al eens iemand bezig geweest met het herstellen van een winkelhaak in een rubber surround (weet alleeneven niet meer wie). Heb ajb even geduld want in nagellak zitten sterke oplosiddelen die mogelijk meer schade kunnen aanrichten.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 17:00
door fireman
SARK schreef:
Neen ... niet met nagellak!
Wacht heel even op meer antwoorden want er is al eens iemand bezig geweest met het herstellen van een winkelhaak in een rubber surround (weet alleeneven niet meer wie). Heb ajb even geduld want in nagellak zitten sterke oplosiddelen die mogelijk meer schade kunnen aanrichten.

Uiteraard wacht ik op meer antwoorden. In nagellak zit volgens mij aceton, wat mogelijk een oplossend vermogensheeft (nagellak remover/verdunner)

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 17:10
door beijert
Solutie

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 17:12
door Henkjan
Wouter zal er zo wel inkomen, die heeft al een aardige hoeveelheid speakers gerepareerd.

Het is ook wel belangrijk dat je (mocht je voor nieuwe randen gaan) dat je ze koopt bij het juiste adres, niet al de aanbieders leveren goede spullen, soms zijn de randen te stijf bv

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 19:59
door SARK

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 20:32
door Kalimba
Ik vraag me af of het mooi wordt door een stukje te repareren. Met een beetje geduld en netjes werken is zo'n rand goed te vervangen. Ik heb dit zelf onlangs gedaan bij een paar Audiolab Donia's die ik heb hier heb gerestaureerd. Lukte erg goed via audiofriends met vele voorbeelden en manuals: http://www.repairyourspeakers.com/index ... me&lang=nl en Wouter die vast ook nog zal reageren.
Wel opletten dat je een goede koopt zoals al eerder werd aangegeven. Het gaat niet alleen om de maat maar vooral om het materiaal.
ScanSpeak heeft bijvoorbeeld zeer dunne soepele randen die naar mijn weten bijna nergens los te koop zijn en vaak verpest worden door te stugge randen.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 20:51
door fireman
Ik vind die winkelhaak er wel erg netjes uit zien. En bij mij is het lange na niet zo ver (niet door en door)

Zijn er rubber randen te koop op type? Kan je ook nooit mis grijpen toch?

Voor mij geldt dat het de vifa 25-CF-300 is.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 21:12
door richard
ik zou het met wat pva doen. Geen nagellak of solutie, daar zitten oplosmiddelen in die zo'n rand verder kunnen aantasten.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 21:24
door fireman
richard schreef:
ik zou het met wat pva doen. Geen nagellak of solutie, daar zitten oplosmiddelen in die zo'n rand verder kunnen aantasten.
PVA is toch houtlijm?

Of bedoel je die "soort" houtlijm die daar erg op lijkt maar speciaal voor rubber is?

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 21:42
door Pjotr
Ja en er zijn 100 soorten van die PVA lijm. Maar voor rubber nooit gezien. Rubber laat zich goed lijmen met goede kwaliteit dunne secondelijm, van Locktite b.v. Zelfs "kant op kant". Dus als alleen een "flapje" los zit en het niet door en door is, zou ik dat gebruiken. Gebruik dan wel een cocktailprikker o.z.i. en niet je vingers om te "sturen". Voor je het weet zit je met je vingers aan de speaker vastgeplakt. En dan heb je een groter probleem :mrgreen:

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: di 07 nov 2017, 22:17
door markbakk
fireman schreef:
PVA is toch houtlijm?

Of bedoel je die "soort" houtlijm die daar erg op lijkt maar speciaal voor rubber is?
Kun je online bestellen bij Audiofriends of die andere reparateur.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 13:42
door wouter
Als de winkelhaak niet helemaal door is, is het vervangen van de surround geen goed plan. Behalve als hij hard(er) geworden is, maar dan zou hij ook zonder winkelhaak vervangen moeten worden.

Bij crea bea shops (in almere bijv. Ruan) verkopen ze vloeibare latex.
https://www.ruan.nl/latex-natuurrubber-0-5-liter
Dit is volgens mij wat Bart gebruikte.

Een alternatief is de rubber lijm die Speakerrepairshop verkoopt, http://speakerrepairshop.nl/index.php?i ... gL8Q1vWzIU

Wat je wil is een soepele en elastische lijm. Maar zo spannend is het ook allemaal niet...

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 17:29
door Pjotr
wouter schreef:
Bij crea bea shops (in almere bijv. Ruan) verkopen ze vloeibare latex.
https://www.ruan.nl/latex-natuurrubber-0-5-liter
Dit is volgens mij wat Bart gebruikte.
Hecht dat goed op het bestaande rubber?

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 19:32
door wouter
Geen idee, ik zou de speakerlijm eerst proberen.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: do 09 nov 2017, 12:27
door fireman
Rand is nog soepel!

Ik fatsoeneer met die speciale lijm het sneetje eerst en speel verder. Zeker omdat 'ie niet door en door is.

Rand lijkt overigens gewoon rubber te zijn. Volgens mij geen foam erin. (bestaat dat überhaupt, foam en rubber gecombineerd?)

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: do 09 nov 2017, 15:20
door SARK
Volgens mij zijn die randen van oa. Visaton een soort composiet ... net geen rubber en net geen foam.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: do 09 nov 2017, 15:25
door bas focal m180
SARK schreef:
Volgens mij zijn die randen van oa. Visaton een soort composiet ... net geen rubber en net geen foam.
Geschuimd rubber?

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: do 09 nov 2017, 17:07
door SARK
Geen idee maar dat zou best eens juist kunnen zijn.

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: za 11 nov 2017, 8:15
door edje
Luidspreker even uit de kast halen en aan de achterkant van de rubbere rand even wat siliconen aanbrengen Wel de gewone niet die voor de badkamer ...In verband mer vrijkomen dampen tijdens het drogen Als de klus goed gedaan is zie je er verder niks van als hij terug gemonteerd is ...

Re: wooferrand maken/lijmen

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 15:25
door wouter
edje schreef:
Luidspreker even uit de kast halen en aan de achterkant van de rubbere rand even wat siliconen aanbrengen Wel de gewone niet die voor de badkamer ...In verband mer vrijkomen dampen tijdens het drogen Als de klus goed gedaan is zie je er verder niks van als hij terug gemonteerd is ...
Openingspost over het hoofd gezien?
Scheur is niet 'door' en de reparatie gaat om het loshangende deel ;-)