Pagina 1 van 1

Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: vr 03 nov 2017, 23:06
door fireman
Wie kan mij vertellen (heeft er ervaring mee) wat het verschil is tussen de Vifa 25-CF-300 (origineel in '94 versie) en de Peerless 850146 ?

Ik heb nl een set vivace '94. Tweeter en mid zijn gelijk aan het originele ontwerp. Enkel de woofer is anders dan in het originele ontwerp.

Ben benieuwd of ik nu beter af ben of juist toch opzoek moet naar een originele woofer.

Moet zeggen dat het nu ook al aardig lekker klinkt

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: za 04 nov 2017, 11:06
door markbakk
De 25CF300 heeft in elk geval een minder lange spreekspoel (minder lineaire uitslag) en een veel lagere Le. Dat zou kunnen betekenen dat de Xover van laag naar mid niet helemaal meer correct uitpakt. Of de Peerless het goed doet in de Vivace-kast is een kwestie van even doorrekenen.

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: za 04 nov 2017, 12:24
door fireman
Kan dat inhouden dat de peerless een "wolliger" geluid geeft?

Wat betekent Le ?

Of ie juist aansluit op het mid dat is nu lastig te horen. Maar de bass klinkt soms wel iet wat overkill. Op lagere volumes geweldig, maar ik het hoor/merk het wel dat het laag een soort van overhand heeft. (heb ervaring met vele zelfbouw speakers, al zeg ik t zelf :) )

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: za 04 nov 2017, 12:28
door SARK

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: za 04 nov 2017, 13:18
door Walt
Die dikke Le geeft aan dat het een forse spoel is, meer richting een subwoofer dan de originele Vifa.

Groetjes Walter

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: za 04 nov 2017, 15:44
door fireman
Walt schreef:
Die dikke Le geeft aan dat het een forse spoel is, meer richting een subwoofer dan de originele Vifa.

Groetjes Walter

Dat verklaart het wollige dan.

Toch maar eens opzoek naar het origineel of vergelijkbare daarvan voor een strakkere/drogere bass.

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: za 04 nov 2017, 22:00
door markbakk
Nee, het wollige zou eerder volgen uit een foute reflexafstemming van de kast, al zijn luisterruimte en plaatsing ook cruciaal. Een verandering van Le heeft invloed op het lowpassfilter voor de woofer. En de integratie met de mid is daarom wss niet optimaal.

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 9:32
door fireman
Misschien eens mijn basreflex pijp afdichten. (dus wordt het een gesloten kast) 's luisteren wat dat teweeg brengt.

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 13:01
door bas focal m180
markbakk schreef:
Nee, het wollige zou eerder volgen uit een foute reflexafstemming van de kast, al zijn luisterruimte en plaatsing ook cruciaal. Een verandering van Le heeft invloed op het lowpassfilter voor de woofer. En de integratie met de mid is daarom wss niet optimaal.
Het is aannemelijk dat je een stukje mist tussen woof en mid, een stukje wat je mist hoeft niet eens op te vallen.

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 13:09
door fireman
Of zou je ook een stukje "overlap" kunnen hebben? Als die cross-over niet in orde is?

Re: Verschil van woofer in vivace '94

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 14:56
door richard
Als Le groter is zou ik eerder denken aan een klein gat. Maar eigenlijk is er weinig zinnigs over te zeggen zonder meting.