Pagina 1 van 1
Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: di 31 okt 2017, 19:18
door mcgyver
Ik heb mijn oude Philips versterker 22AH305 van zolder gehaald om mijn DUAL platenspeler op te testen. De nieuwe versterkers hebben geen echte Phono ingang meer. Helaas blijkt alles te werken, behalve de phono ingang. Ik heb even gemeten met mijn scoop en ben tot de conclusie gekomen dat de ingang versterker defect is. Deze wordt verzorgd door een 1051 van philips (zie pagina 9) nadat ik deze heb losgehaald blijkt er een volledige voorversterker op deze "chip" te zitten opgebouwd rond een NE542n.
ik heb geprobeerd de pootjes van de NE542 los te knippen en dat is gelukt, maar de prinssporen bestaan waarschijnlijk uit opgedampte zink/tin zodat ik een nieuw IC voetje waarschijnlijk niet goed gesoldeerd krijg .
Weet iemand hoe het oorspronkelijke schema er uit ziet?, of heeft mogelijk een vervangende "chip" ?
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: di 31 okt 2017, 21:31
door Ah!buis
Zou zoiets kunnen zijn, pin 2 en 9 nergens aan.
Anne
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: di 31 okt 2017, 21:54
door ray5150
Ziet er uit als een soort proef versie van SMD ?
Wel raar dat er dan een standaard 8-pins DIP opamp in verstopt zit.
Het betreffende chipje is nog wel te krijgen :
http://www.electrabreda.nl/ne-serie/104 ... opamp.html
Bedenk me ineens dat ze dat bij Roland ook flikten, in sommige modellen van hun synthesizers uit de eerste helft van de jaren '80.
Ook zo'n soort module met een coating erover, was een spanningsgestuurd filter oid. ik dacht dat daar ook SMD op zat.
Er zijn tegenwoordig bedrijfjes die die modules opnieuw vanaf de grond opbouwen. maar daar heb je hier niet zoveel aan.
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: di 31 okt 2017, 22:45
door mcgyver
dat schema van de opamp had ik ook gevonden op internet. Ik ga morgen proberen een opamp op de "chip" te solderen en wie weet......
Ik had gehoopt/hoop dat iemand misschien een idee had wat voor schema de "chip" heeft of weet hoe het cement op een nette manier verwijderd kan worden........ of misschien weet of zo'n "chip" nog ergens te verkrijgen is.....
de "chip" zal wel een specifieke karakteristiek hebben of versterking factor die niet zomaar te vervangen is door een "universele" versterker...
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: di 31 okt 2017, 22:54
door ray5150
Kom nou, het is een gewone Philips recht op en neer hifi versterker van ruim 35 jaar geleden.
Geen Mark Levinson, Krell, of Quad of iets in die trant.
Velleman maakt voor 3 knaken een bouwpakketje voor een phonotrapje.
Het zou mij verbazen als die niet daarin zou werken.
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: wo 01 nov 2017, 0:35
door mcgyver
Beste Ray 5150.... dank voor je zinvolle aanvulling....... ik kan zelf ook wel simpele phonotrapje bedenken, zoals al door Anne is voorgesteld, echter daar gaat de vraag niet over. Ja het is een "gewone" Philips uit 1980, en het is geen Kreil oid., ben ik me zeker van bewust Maar zolang niet bekend is wat er onder het cement zit, is ook niet duidelijk wat en hoe het trapje in elkaar zit en met welke karakteristiek dit gebeurd....... kan best zijn dat het zo is als in een Velleman is........ maar dat is een aanname.....
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: wo 01 nov 2017, 6:39
door MarcelvdG
mcgyver schreef:dat schema van de opamp had ik ook gevonden op internet. Ik ga morgen proberen een opamp op de "chip" te solderen en wie weet......
Ik had gehoopt/hoop dat iemand misschien een idee had wat voor schema de "chip" heeft of weet hoe het cement op een nette manier verwijderd kan worden........ of misschien weet of zo'n "chip" nog ergens te verkrijgen is.....
de "chip" zal wel een specifieke karakteristiek hebben of versterking factor die niet zomaar te vervangen is door een "universele" versterker...
Aan het schema van Anne te zien gaat je dat hoogstens een uitgerookte op-amp opleveren. Die NE542 heeft andere aansluitingen dan een dubbele op-amp en kennelijk stelt hij inwendig zijn ingang in.
Misschien dat ze je hier kunnen helpen:
http://www.philipsradios.nl/forum/
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: wo 01 nov 2017, 11:45
door VintageHarry
Of anders kun je hier eens navragen:
http://www.forum.mfbfreaks.com
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: wo 01 nov 2017, 12:15
door Ah!buis
MarcelvdG schreef:Aan het schema van Anne te zien gaat je dat hoogstens een uitgerookte op-amp opleveren. Die NE542 heeft andere aansluitingen dan een dubbele op-amp en kennelijk stelt hij inwendig zijn ingang in.
Klopt, hier stukje uit de Philips doc.
Anne
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: wo 01 nov 2017, 22:28
door MarcelvdG
Dat lijkt als twee druppels water op een LM387.
http://eeshop.unl.edu/pdf/lm387.pdf
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: do 02 nov 2017, 1:20
door mcgyver
Als het lukt heb ik 3-11-17 een NE542 binnen....... inmiddels ook een voetje kunnen solderen. Duimen dat het gaat werken, anders maar een nieuwe preamp maken zoals Anne voorstelt in laatste schema.....
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: vr 03 nov 2017, 21:38
door mcgyver
Ik heb een NE542 gevonden en in de tussentijd het printje ff schoon gekrabt, voetje er opnieuw goed op gesoldeerd en alle aansluitingen doorgemeten m.b.v. NE542 schema en philips schema....... verbindingen zijn goed.
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: vr 03 nov 2017, 21:44
door Shadow
Voorversterker met RIAA correctie is standaard phonotrapje toch?
Dat doet het zeker

Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: za 04 nov 2017, 16:32
door mcgyver
Vanmiddag m'n NE542n binnen gekregen, in het voetje geplaatst en geheel terug gesoldeerd op print.......... en hij doet het weer
Iedereen bedankt voor de positieve bijdragen!
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: za 04 nov 2017, 17:02
door Ah!buis
Bravo,valt reuze mee.Ik had 'r een hard hoofd in, solderen aan dat spul wil niet zo goed.
Anne
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: za 04 nov 2017, 18:57
door Barry2001
Leuk zeg, je doet je nick eer aan

Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: za 04 nov 2017, 19:13
door ray5150
mcgyver schreef:Vanmiddag m'n NE542n binnen gekregen, in het voetje geplaatst en geheel terug gesoldeerd op print.......... en hij doet het weer
IMG_3678.JPG
Iedereen bedankt voor de positieve bijdragen!
Netjes, gefeliciteerd.
Ik had er eerlijk gezegd een hard hoofd in, soms willen met die coating verwijderen nog wel eens de sporen en SMD componentjes meekomen.
Maar mooi dat het gelukt is. mijn complimenten.
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 1:15
door mcgyver
Het was niet makkelijk..... heb sommige print sporen moeten herstellen met een los koperdraadje...... ook de condensatoren lieten los van de printplaat en heb ik met een los draadje en de andere "omgeleid" moeten solderen........ maar het resultaat is weer een werkende Phono ingang
Heb inmiddels een paar Albums gedraaid vanaf een Dual 1225........ en dat geeft goed geluid en gevoel

alleen nog ff zoeken waar de lichte 50Hz brom vandaan komt.......
Dank voor alle adviezen, ondersteuning en dankbetuiging !!
Re: Philips 22AH305 Phono amplifier
Geplaatst: zo 05 nov 2017, 8:28
door ds23man
Volgende keer even de pootjes van het oude ic bij de behuizing los slijpen, dan had je daar de nieuwe weer aan kunnen solderen.