Pagina 1 van 4

Heel Holland bakt

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 14:11
door ds23man
Aangezien steeds meer componenten alleen nog maar in SMD vorm te krijgen zijn en ik er een schurfthekel heb om deze met de hand te solderen, maar op het reflow pad.

Deze binnen gekregen:

https://nl.aliexpress.com/item/T962-REF ... f0921ced-2

Eu voorraad, dus geen geneuzel met douanekosten en makkelijk betalen met Ideal.

Zwaar en degelijk uitgevoerd maar niet zonder een paar kleine probleempjes:

http://www.instructables.com/id/T962A-S ... n-FixHack/

Papieren plakband verwijderd en bij gebrek aan kaptontape vervangen door 4 lagen bakpapier :mrgreen: :
_DSC2249[1].JPG
Dan het temperatuurverhaal: je kan wel allerlei hacks in zo'n apparaat toepassen, maar je kan ook gewoon een langzaam draaiende pc case fan er op plakken ( beetje siliconenkit).
_DSC2251[1].JPG
Met een externe voeding tussen de 5 en 12volt kan je de snelheid ook nog een beetje regelen.

Ben alleen al de hele dag naar mijn thermokoppel aan het zoeken om de zaak te controleren. :oops:

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 14:31
door ds23man
Maar met een oven moet je ook nog soldeerpasta op je print zien te krijgen.

https://nl.aliexpress.com/item/Hot-sale ... 54712.html



Ik neem er 1 over van iemand incl airbrush compressor.

En soldeerpasta kost ook geen bal bij de bezorgchinees:

https://nl.aliexpress.com/item/Free-shi ... a28aa0f675

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 15:17
door beijert
Eco-waardig?

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 15:41
door Ah!buis
Wel leuk spul, vraag me wel af hoe bijv. elco's er vanaf komen.Of moeten die achteraf toch met de hand ?
ds23man schreef:
Ben alleen al de hele dag naar mijn thermokoppel aan het zoeken om de zaak te controleren. :oops:
Kijk 's in het naaimandje :o :lol:
Anne

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 16:00
door ds23man
SMD elco's kunnen gewoon mee in de reflow.

Wel een vermist punttangetje teruggevonden in de naaimand. :lol:

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 16:43
door AatV
ds23man schreef:
Wel een vermist punttangetje teruggevonden in de naaimand. :lol:
Het keukenlaadje ook al geprobeerd?

groet,
Aat

N.B. Leuk ding trouwens!

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: zo 29 okt 2017, 16:47
door ds23man
Daar lag een overjarige colonring. :mrgreen:

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 10:01
door ds23man
Voor een zacht prijsje van iemand overgenomen:
_DSC2253[1].JPG

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 10:18
door toetertje
Dat is een mooi profi setje zeg. Ga je een jan van haasteren printje op je snoek maken? :mrgreen:

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 10:33
door ray5150
ds23man schreef:
Voor een zacht prijsje van iemand overgenomen:

_DSC2253[1].JPG
Wat is dat dan voor iets ?

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 10:40
door ds23man
Zie post 2.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 15:14
door Marp
Soldeerpasta-dispencer + compressortje.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 16:19
door Pjotr
En je hebt al van die slechte ogen. Gaat zo'n dispenser ook niet helpen. Mocht je van je vrouw echt geen pick-and-place machine kopen? Ben ook wel benieuwd wat je "Spotgoedkope" sambal pasta doet.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 16:29
door ds23man
Gewoon een +4 leesbril opzetten. :lol:

Op pasta na is de rest ook binnen:
_DSC2254[1].JPG

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 17:38
door ray5150
Is dat dan ook met zo'n stencil met gaatjes ?

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 17:44
door ds23man
Nee, daar heb ik de dispenser voor.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 21:52
door Barry2001
Dit printje kun je ook goed met de hand solderen, maar wellicht wil je in de toekomst wat meer smd-en. Ben wel benieuwd welk resultaat je hiermee haalt.

Tegenwoordig vindt pasta distributie ook vaak met een zgn pasta jetter plaats, ipv met een stencil: automatisch worden dotjes pasta in de juiste hoeveelheid aangebracht, rechtstreeks aangestuurd uit de CAD data. Voor de hobby nog niet echt haalbaar, Gerhards nieuwe aanschafjes kunnen een goed alternatief zijn. Denk dat je even moet experimenteren met de hoeveelheid pasta, ook kwaliteit zal aardig uitmaken (en of je met of zonder lood gebruikt, temperatuur aanpassing).
Maar nogmaals interessant, volg het met belangstelling.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: di 07 nov 2017, 8:29
door ds23man
De instelling van de oven klopt van geen kant. Temperatuur wordt in werkelijkheid dik 20 graden hoger. En een zwarte print is helemaal een ramp, daar moet je echt een aparte profiel voor aanmaken vanwege de warmteabsorptie.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: di 07 nov 2017, 9:58
door Barry2001
je had toch ook niet verwacht dat dit plug & play zou zijn? Je zult wat proefstukjes moeten maken, waarin alles meespeelt: bv of er hoge componenten in zitten zoals alu caps, kleur oppervlak inderdaad, en gebruikte pasta, met of zonder lood.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: di 07 nov 2017, 10:04
door ds23man
Dat had ik ook niet verwacht. Heb een nieuw profiel gemaakt met behulp van een thermokoppel geklemd op de printplaat. Wel een langdurig klusje omdat je steeds de handel moet laten afkoelen. Pasta komt zo binnen, kan ik daar ook mee gaan klooien.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: di 07 nov 2017, 12:15
door Pjotr
Met zo'n IR ding verwarm je hoofdzakelijk de print en kleine componenten. TH en componenten met een grotere thermische massa moet je niet willen met zo'n dingetje --> met de hand doen. Voor componenten met een grotere thermische massa en een kleine thermische massa door elkaar, heb je echt een IR + Hot Air nodig.

Zou mij ook maar even verdiepen in de verdere principes. Vooral de pre-heat fase is belangrijk om de flux zijn werk te laten doen.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: di 07 nov 2017, 12:48
door ds23man

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: di 07 nov 2017, 13:29
door Pjotr
ds23man schreef:
Einde topic dan!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:14
door ds23man
Hoppa, mijn eerste taart:
_DSC2257[1].JPG
Dit is 805.

Re: Heel Holland bakt

Geplaatst: di 07 nov 2017, 16:45
door Barry2001
Ok, het begin is er :D Nog (veel) te veel pasta, maar dat had je zelf ook gezien denk ik, moet er ook een beetje gevoel voor krijgen.