Pagina 1 van 2

Fostex neefjes?

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 15:48
door pompebled
Wie kent deze breedbandertjes?
https://nl.aliexpress.com/item/Audio-La ... 89b4CUu7O8
Of met een gegoten chassis:
https://nl.aliexpress.com/item/Aucharm- ... 3f9b87f61e

Ik ben zoekende naar iets dergelijks en deze zijn betaalbaarder dan de gerenommeerde merken.
Is het de moeite van het proberen waard, of kan ik beter nog wat doorsparen..?

Groeten, Jan.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 15:52
door Lohengrimas
Jammer van die vierkante omlijsting..

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 16:18
door Henkjan
zijn iirc al eens eerder voorbij gekomen... toen ook niemand die de plons durfde te nemen :lol:

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 16:25
door pompebled
Lohengrimas schreef:
Jammer van die vierkante omlijsting..
Is dit beter?
https://nl.aliexpress.com/item/Dolphin- ... Title=true

Groeten, Jan.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: wo 25 okt 2017, 17:17
door John P
Die laatste lijkt erg op een TangBand breedbander.

Re: Fostex neefjes, plonsvoorbereiding...

Geplaatst: do 26 okt 2017, 9:43
door pompebled
Op afstand is het natuurlijk lastig beoordelen, maar bij de beide speakers in de OP staat ook een frequentie respons en impedantie curve.
Als ik op basis hiervan zou moeten kiezen, welke heeft dan de voorkeur?

Groeten, Jan.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: do 26 okt 2017, 10:51
door toetertje
Als de metingen met de zelfde zorg verricht zijn als de omschrijving en de specs,
maakt het denk ik niet zoveel uit welke je kiest. :rofl:

Ik bestel zelf ook wel vaak op ali, maar die onzin die er altijd bij geschreven wordt,
lijkt wel steeds erger te worden.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: do 26 okt 2017, 11:08
door wouter
Voor welk budget zoek je eigenlijk? Ik kan me niet voorstellen dat zulke ali units nou echt goedkoper zijn dan de standaard merken. Die hebben ook budget units, en die zijn zeker niet slecht. Van dit soort spullen kan ik me voorstellen dat het vaak gaat tegenvallen, blijkt goedkoop toch duurkoop.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: do 26 okt 2017, 11:19
door beijert
Ik zou zelf voor de Aucharm gaan. Los van de standaard merken die nu aardig met de rode pen beginnen strepen voor mijn gevoel, heb je dan nét even wat anders.

https://m.aliexpress.com/s/item/3280815 ... 4d4a8JWaSh

Kwaliteit moet nog blijken, van de waarderingen op Aliexpress zou ik niet te veel aantrekken in ieder geval.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: do 26 okt 2017, 12:35
door wouter
Kanonnen, wat zit daar een leuk spul tussen....
https://nl.aliexpress.com/item/pair-HiE ... 609e&tpp=1

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: do 26 okt 2017, 13:33
door VintageHarry
wouter schreef:
Kanonnen, wat zit daar een leuk spul tussen....
Inderdaad! De tweeters met de koperkleurige punten zien er ook wel erg bijzonder uit https://nl.aliexpress.com/store/product ... b4d4WNiGqn
Maar ja, hoe klinkt het....

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: do 26 okt 2017, 18:10
door pompebled
beijert schreef:
Ik zou zelf voor de Aucharm gaan.
https://m.aliexpress.com/s/item/3280815 ... 4d4a8JWaSh
Kwaliteit moet nog blijken, van de waarderingen op Aliexpress zou ik te veel aantrekken in ieder geval.
Afgezien van de uitvoering (alu frame t.o.v. plaatstaal), zou de Aucharm veel beter zijn dan de Audiolabs?:
https://nl.aliexpress.com/item/Audio-La ... 2fd1IkDtpC

Ik heb beide breedbanders nooit gehoord, ik ga 'instinctief' voor de goedkopere uitvoering...

Groeten, Jan.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: do 26 okt 2017, 19:28
door beijert
Och nee, het ging mij om de ronde korf.

Hoewel een leuk stevig frame wel beter voelt en hij heeft iets meer lucht.

(Ik bedoelde niet te veel aantrekken in mijn vorige post btw)

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 16:07
door pompebled
wouter schreef:
Voor welk budget zoek je eigenlijk?
Ik ben aan het sneupen naar een 4" breedbander voor in de Flute satelliet van Horst Möller:
http://www.hm-moreart.de/12.htm

Hij gebruikt 3"breedbanders, maar dan moet de sub relatief ver doorspelen om aan te sluiten bij de satellieten, met een 4" hoop ik wat lager te kunnen komen zonder dat het een 'vermogen' gaat kosten.

Fr tussen de 60 en 130Hz, Qts < 0,6.

Met een paar van deze ben ik gemiddeld voor (ruim) de helft van de andere 4" kandidaten klaar...":
https://nl.aliexpress.com/item/Audio-La ... 2fd1IkDtpC

Ik zou natuurlijk voor één van de grotere ontwerpen kunnen gaan, maar dat stuit op verzet bij de welstandscommissie, het smalle front van de Flute met 18 x 35 cm is wel het maximum haalbare (dat 'ie 45 cm diep is, vermeld ik nog maar even niet...).

Groeten, Jan.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 16:28
door beijert
Leuk plan.

Het verschil is slechts iets $18,- of zo maar in verhouding natuurlijk bijna een derde duurder.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 23:46
door wouter
De klank van een 3" FR is wel andere koek dan een 4", 3" is nog net in staat goed rond te stralen. Een 4" wint het in dynamiek en laagextentie. Maar uitwisselbaar vind ik die dingen niet. Gewoon echt andere eigenschappen. Icm een sub zou ik wel 3" overwegen, maar als het luider moet zit je echt beter met een 4" als je niet te hoog wilt crossen.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: di 31 okt 2017, 15:26
door Juicie
VintageHarry schreef:
wouter schreef:
Kanonnen, wat zit daar een leuk spul tussen....
Inderdaad! De tweeters met de koperkleurige punten zien er ook wel erg bijzonder uit https://nl.aliexpress.com/store/product ... b4d4WNiGqn
Maar ja, hoe klinkt het....
Inderdaad optisch een mooi tweetertje, hier een goedkopere aanbieder voor twee stuks. Staat ook een review bij met wat meetingen:
https://nl.aliexpress.com/item//32821849808.html

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: di 31 okt 2017, 15:52
door toetertje
Is dat een xt25 kloon?

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: di 31 okt 2017, 17:10
door wouter
toetertje schreef:
Is dat een xt25 kloon?
Meer een Scan-Speak R3004 kloon

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 9:53
door pompebled
wouter schreef:
De klank van een 3" FR is wel andere koek dan een 4", 3" is nog net in staat goed rond te stralen. Een 4" wint het in dynamiek en laagextentie. Maar uitwisselbaar vind ik die dingen niet. Gewoon echt andere eigenschappen. I.c.m. een sub zou ik wel 3" overwegen, maar als het luider moet zit je echt beter met een 4" als je niet te hoog wilt crossen.
De Flute's worden gecombineerd met een sub, zo zijn ze ook ontworpen, dus als ik het goed begrijp gaat jouw voorkeur uit naar een 3"FR?
Mijn gedachten waren dat een 4"gemakkelijker wat lager gecrossed kan worden (de Flute speelt tot 100Hz), maar als ik de sub tussen de satellieten in plaats zal het met de (hoorbare) overgang naar de sub wel meevallen.

De dynamiek van de ontwerpen van HM zal het niet aan liggen, een hoornconstructie kan dat prima realiseren.
Ik zal mijn zoektocht verleggen naar 3" i.p.v. 4", nog suggesties, anders dan die op de HM site?

Groeten, Jan.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 12:36
door pompebled

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 14:27
door bas focal m180
pompebled schreef:
Net speakertje.
Mis alleen de parameters.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 18:38
door richard
pompebled schreef:
Speelt ook MP3 af.

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: di 07 nov 2017, 12:24
door wouter
die koperen sok over de poolplaat wekt vertrouwen :goedzo:

Re: Fostex neefjes?

Geplaatst: di 07 nov 2017, 12:27
door wouter
pompebled schreef:
wouter schreef:
De klank van een 3" FR is wel andere koek dan een 4", 3" is nog net in staat goed rond te stralen. Een 4" wint het in dynamiek en laagextentie. Maar uitwisselbaar vind ik die dingen niet. Gewoon echt andere eigenschappen. I.c.m. een sub zou ik wel 3" overwegen, maar als het luider moet zit je echt beter met een 4" als je niet te hoog wilt crossen.
De Flute's worden gecombineerd met een sub, zo zijn ze ook ontworpen, dus als ik het goed begrijp gaat jouw voorkeur uit naar een 3"FR?
Mijn gedachten waren dat een 4"gemakkelijker wat lager gecrossed kan worden (de Flute speelt tot 100Hz), maar als ik de sub tussen de satellieten in plaats zal het met de (hoorbare) overgang naar de sub wel meevallen.

De dynamiek van de ontwerpen van HM zal het niet aan liggen, een hoornconstructie kan dat prima realiseren.
Ik zal mijn zoektocht verleggen naar 3" i.p.v. 4", nog suggesties, anders dan die op de HM site?

Groeten, Jan.
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... usatz.html
Deze 4" desktop fullrange heeft Hobby Hifi met een keurig passief filter gemaakt, en met een DSP. Dat is voor jouw gebruik wellicht toch beter, ivm belastbaarheid onderin. Een sub geeft de potentie nogal een boost, dus onderin is een 3" wellicht wat te beperkt.