Pagina 1 van 1

Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 19:39
door Splinter226
Na een emailwisseling over een versterker die te koop stond op Markttplaats heb ik besloten de EL 84 balans versterker van oud Lafayette ijzer te gaan bouwen. Ik had reeds de trafoset uit een lelijke Bocama gehaald en opnieuw gespoten etc.
Als topplaat heb ik een oud geemaiieerd bakblik gebruikt. En als ombouw wat stukjes van een mooie - ik denk - eiken plank die ik eens van straat heb gehaald.
IMG-20170302-WA0000.jpg
IMG-20170302-WA0001.jpg
P1060660.JPG
P1060662.JPG
P1060706.JPG
P1060707.JPG

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 19:43
door erik1977
Mooi gebruik gemaakt van dat bakblik, fantastisch :lol:

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 19:55
door Splinter226
Heb de gloei aangesloten, maar zag in het schema dat er nog weerstanden in de lijn moeten worden opgenomen. Gelukkig heb ik siliconen draad van Tubetown gebruikt. Dus dit keer geen schroeiplekken op de aansluitdraad. Want die moet weer los...
P1060710.JPG
P1060713.JPG
P1060714.JPG
P1060715.JPG

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 20:05
door Splinter226
Bij het volgen van het schema ben ik maar de hoogte in gegaan. Ik had toevallig ook twee ouderwetse draadsteunen met 6 oogjes, die tegelijkertijd de gloeidraden tegen het chassis drukken. Aangezien het emaille niet schijnt te geleiden maak ik de aardepunten met kartelringen en slijp ik ter plekke het metaal bloot. Er zit er een bij de net entree, eentje bij wat de eerste elko moet worden en eentje is bij de buizen en de ugts gepland. Er zitten aan de draadsteunen al twee aardepunten elk. Met een nog te verbinden draad.

Dat bakblik is mooi en ik heb wat gesmokkeld met zwarte nagellak her en der op de iets te vaak gebogen plekken. Wel ff zoeken want niet elke kruidvat had 't;-) Verder boort het prima met een cobalt boortje en ook de gaten met zowel de gatenboor als de trekpons werken super. Ook bijvijlen gaat goed. (De GZ34-voet van nu is groter dan de 30 mm pons die ik had aangeschaft ) Dus met wat voorzichtigheid een mooi materiaal. En al voorbehandeld !

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 20:06
door Ah!buis
Al dat hergebruikte spul, je gaat Ray nog jaloers maken :lol:
Die serieweerstanden zijn misschien helemaal niet nodig.Zet de buizen erin, laat ze gloeien en meet de spanning, mag tot 6,3V~ +5% .Meer dan idd de weerstanden.
De kathodeweerstand voor de eindbuizen (zie liever elk één) hebben een waarde dat je eerder zou denken dat er 6V6 in moet ipv EL84 :?
Anne

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 20:34
door Splinter226
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de kathode weerstand liever geen draadgewonden type zou moeten zijn. En hier is de gezamelijke Kathode weerstand twee cement dingen. Kga 'm eerst zo bouwen volgens recept, en dan hoor ik graag wat beter kan. Overigens beweert ahum DHT direct heated triode... Rob (https://www.dhtrob.com/projecten/el84balans3.php) dat juist een enkele kathode weerstand beter klinkt. , Maar daar zijn de rest van de weerstanden weer voor bedoeld om eventueel verouderende buizen op te vangen ? Hij zegt ergens dat hij bewust vermogen inlevert Dus als ik straks er 4 oude el84 in pleur dan is dat wel ok, toch? voor ik een mooie quad koop.

Ik ga niet in discussie want behalve dat ik t leuk vind om te bouwen ben ik theorethisch een leek. Maar dank voor de input. Ik hoor het graag.
De serieweerstanden zijn berekend met duncans psu, eerst eens proberen dus ?

Naja, wordt vervolgt...

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 20:43
door Splinter226
THD Of DHT ? tsst. de topic titel is fout...

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 20:44
door Raaf
Wat Anne zegt over de kathode weerstanden is beter , en wat nog beter is om met negatieve bias te werken dan kun je de EL84 onafhankelijk van elkaar perfect instellen, dat werkt echt heel mooi en de versterker klinkt dan ook strakker .
De EL84 zullen als ze gelijk zijn dat na verloop van tijd niet meer zijn en gelijkheid is wel van belang bij een PP versterker .
Nu knoop je de boel aan elkaar en de best presterende buis zal de wat mindere zelfs nog wat tegenwerken .
Maar goed, dat kun je later ook altijd nog veranderen :wink:

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 21:36
door Splinter226
Ja , Rob neemt een matched quad el84, en Anne is hier de meester. Maar ik heb een definitief schema nodig om het te kunnen uitvoeren.
Ik ben een uitvoerder, geen uitvinder (smiley met een frons) Negatieve bias ? Is dat feedback?

Elke keer als ik een recept van het ene forum op het andere plaats met een vraag worden er dingen in twijfel getrokken.
Dat is natuurlijk het spel van de kenners. En dat kenmerkt de voorkeuren. Maar aangezien ik er verder theoretisch geen snars van begrijp, is dat een beetje een wassen neus voor mij.

Geef me een schema.
Daar kan ik wat mee.

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 21:50
door Ah!buis
Splinter226 schreef:
De serieweerstanden zijn berekend met duncans psu, eerst eens proberen dus ?
Bij de psud2 moet je de serieweerstand van de trafowikkelingen invoeren, is niet een extra uitwendige ! Dat is enkel nuttig als de trafo wat teveel geeft.
Anne

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 21:52
door Raaf
Bouw gewoon eerst dat DHT Rob schema maar en ga luisteren .
Als je dan tevreden bent is het goed en als het beter moet dan kan dat ook .

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 21:57
door Splinter226
Waar ik me ook over zat te verwonderen is hoe je een layout maakt van de schakeling. Want een schema is mooii, maar ik heb een redelijk aantal oude buizenbakken nageplozen en eventueel spelend gemaakt, met behuklp van diverse forae, en dan zie je ook dat iedereen het anders aanpakt.
Ik bouw ook vaak op de bonnefooi. Dus wat is er voorhanden, en komen we er daarmee. Voor twee extra kathode netwerkjes heb ik nog wel een tweetal extra draadsteuntjes. Ik kan ze vast plaatsen. Die er nu zitten, zitten ook aan de top, zodat ze makkelijk bereikbaar zijn. ;-)

Het is alleen
net als in een topic als RH84. Geen definitief schema.
Zo frustrerend.

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:01
door Splinter226
Meester AH! Buis, die duncan psu berekening was van dht rob, Ik heb t programma wel eens bekeken, maar .....

Dus elke el84 z'n eigen katode weerstand en elko. Te weten ? ik wil zeggen welke waarde moet ik hanteren ?

En de serieweerstanden laat ik weg ?

Ik had trouwens nog een netchassisstekker met filter uit een gesloopt apparaat, is dat wat ?

Wel veel langer, dus als t past.

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:05
door Ah!buis
Splinter226 schreef:
Ik bouw ook vaak op de bonnefooi. Dus wat is er voorhanden, en komen we er daarmee. Voor twee extra kathode netwerkjes heb ik nog wel een tweetal extra draadsteuntjes. Ik kan ze vast plaatsen. Die er nu zitten, zitten ook aan de top, zodat ze makkelijk bereikbaar zijn. ;-)

Het is alleen
net als in een topic als RH84. Geen definitief schema.
Zo frustrerend.
Dan kan toch ook niet zomaar definitief schema :?
Bouwen met wat voorhanden is vraagt om aanpassen om te kunnen gebruiken.Is pas definitief als 't klaar is toch 8)
Anne

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:13
door Splinter226
ok, neen, je meet het voltage op de kathode en kiest daarmee de weerstand.
En je meet het voltage na de afvlakking, en je verandert de weerstand om de stroom te beperken?

met de kans dat ik stroom weer fout gebruik

In het land der blinden....

Waar ik maar mee wil zeggen dat elke authoriteit (op dit gebied) overtuigend overkomt

Ik kan het niet narekenen of beredeneren

Vandaar dat het schema voor mij het uitgangspunt is

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:20
door Raaf
EL84 PP .JPG
In dit schema zie je dat de kathodes van de EL84 elk hun eigen weerstand en condensator hebben .
De 1300uF in dit schema is niet goed , neem daar gewoon die 220uF die Rob voorstelt .
Let wel, de stuurbuis in dit schema is een ECC81 dus gewoon de stuurtrap/fasedraaier aanhouden uit het Rob schema .

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:30
door Splinter226
Dank Raaf. uit mijn hoofd is pin 3 de kathode. en die gaat naar aarde/ground.
Dat is niet moeilijk om op te zetten.
Welke (begin)waarde voor de R? De 220 Uf is ok zei je al.

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:32
door Splinter226
Ik vroeg me al af waarom 330 Ohm en 1K8 parallel? ?

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:35
door Splinter226
278.87 ohm (http://www.1728.org/resistrs.htm)
270 ohm aanhouden en daarna meten ?

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:48
door Splinter226
Trouwens, de foto's van de man op marktplaats, en het feit dat ik nog nog nooit een triode versterker had gehoord ;

Wellicht dat de zelfbouwer die hem teruggekocht heeft, het het herkent;

Heel professioneel gebouwd. Zover ik kan zien.
EL84PP_onderkant_ecc99.JPG
EL84PP_onderkant_ecc99.JPG (11.14 KiB) 1322 keer bekeken
EL84PP_onderkant_ecc99_2.JPG
EL84PP_onderkant_ecc99_2.JPG (12.12 KiB) 1322 keer bekeken
EL84PP_onderkant_ecc99el84.JPG
EL84PP_onderkant_ecc99el84.JPG (11.15 KiB) 1322 keer bekeken
EL84PP_onderkant_ecc99el84.JPG
EL84PP_onderkant_ecc99el84.JPG (11.15 KiB) 1322 keer bekeken
EL84PP_onderkant_geheel.JPG
EL84PP_onderkant_geheel.JPG (12.13 KiB) 1322 keer bekeken
IMG-20170302-WA0002.jpg
IMG-20170302-WA0009.jpg
$_86 III.JPG

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: di 24 okt 2017, 22:51
door Raaf
270 lijkt me prima :sure:
Maar wat ga je daarna meten ?

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: za 04 nov 2017, 15:19
door Splinter226
Nog wat pica's. Als ik het wel heb moet ik de volumepot nog plaatsen en aansluiten en dan kan er prik op. Dit keer wat pica's bij het steeds schaarser wordende daglicht.
P1060740.JPG
P1060741.JPG
P1060742.JPG
P1060743.JPG
P1060744.JPG
Er is een quad russen EL84 onderweg. Maar bedacht dat ik ze natuurlijk ook ff kan lenen uit een LA 224B die nog staat.

Ik ben evenwel benieuwd naar het schema waarbij de eindbuizen zich afzonderlijk instellen. De Extra kathode weerstanden komen er ook. Maar ik bestel liever een zootje tegelijk dan elke keer voor twee weerstanden weer te gaan bestellen. Heb voorlopig de serieweerstanden ook weggelaten.

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 15:58
door marcel wierda
Dag,
Net nieuw op dit forum lees je veel bij elkaar, en was deze al gezien?
erg uitgebreid, stapt lekker over de valkuilen heen en is ook heel leerzaam (voor mij geweest):
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=14061

Over de 330 ohm weerstanden: de redenen weet ik niet meer maar de 330 ohm weerstanden worden vaak vervangen door (rode) LEDS, of andere kleuren mogen en of het ook "muzikaal" is laat ik me niet over uit. Het ziet er stoer uit, branden fel en schijnt goed te klinken.
Waarom? geen idee. Wie wel?

groet, Marcel

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: zo 25 feb 2018, 16:45
door Henkjan
Hallo Marcel, welkom hier!

Re: Zelf (na) bouw van EL84 PP triode van THD Rob

Geplaatst: za 03 mar 2018, 1:04
door Splinter226
Goed t kwartje is gevallen. Elke kathode eigen ontkoppeling = autobias

Ik wil toch een meervoudige ingang dus nu heb ik eindelijk besteld en komt ook de keuzeschakelaar.

Ga eerst het SE project afmaken en daarna gelijk vergelijken.

Want dat is ook de bedoeling.

De sound vergelijken.