Pagina 1 van 6

Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 12:24
door Rizzo
Even een vraagje voor de filter experts hier:

De Scan Speak Ref Mon SE heeft standaard de Scan Speak D3004/660000 tweeter. Zou haar beryllium zusje (D3004/664000) een drop-in vervanging kunnen zijn (gevoeligheid is hetzelfde)?

Spec sheets zijn begevoegd bij dit bericht.
d3004-660000.pdf
(434.24 KiB) 60 keer gedownload
d3004-664000.pdf
(475.32 KiB) 59 keer gedownload
Alvast bedankt!

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 13:54
door Henkjan
doe ff de frequentie response en de impedantie grafieken over elkaar heen leggen

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 14:11
door ds23man
de beryllium uitvoering is wat tammer in het tophoog. Verder zie ik niet zoveel verschil

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 14:24
door SARK
Henkjan schreef:
doe ff de frequentie response en de impedantie grafieken over elkaar heen leggen
Harde kleur = D3004/660000
Vervaagde = D3004/664000

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 14:27
door ds23man
Is een gevalletje smaak dus.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 16:26
door SARK
idd ... voor de filterwerking zal het niet veel uitmaken.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 17:17
door Rizzo
Bedankt voor de reacties! Dit was mijn vermoeden ook, meer geen idee of er eventueel nog meer bij zou komen kijken.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 17:22
door Zweitse
Ik neem aan dat je deze reeds hebt gezien op MP.
ScanSpeak

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 17:40
door Rizzo
Vandaar de vraag;)

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: zo 01 okt 2017, 18:33
door Zweitse
Rizzo schreef:
Vandaar de vraag;)
Lijkt mij een mooie update.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: ma 02 okt 2017, 8:28
door Ouwebok
Misschien heb je wat aan dit verhaal van Hobby-hifi?

http://audiocomponents.nl/download/diy/illuminata15.pdf

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: ma 02 okt 2017, 13:08
door Rizzo
Leuk artikel, kende ik nog niet. Alles ziet er in ieder geval prima uit.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: di 03 okt 2017, 17:08
door Rizzo
Aangezien Berylium giftig is, is een dergelijke tweeter wel veilig in verband met kleine kinderen?

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: di 03 okt 2017, 17:10
door ds23man
Het zijn geen fopspenen.....

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: di 03 okt 2017, 17:16
door ray5150
Rizzo schreef:
Aangezien Berylium giftig is, is een dergelijke tweeter wel veilig in verband met kleine kinderen ?
Daarom zitten er altijd vanuit de fabriek roosters voor gemonteerd.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: di 03 okt 2017, 17:20
door Rizzo
Uiteraard, maar kleine vingers komen waar ze niet gaan mogen. Gelukkig zit de dome achter gaas ter bescherming dus ga ervan uit dat dat het een hypothetische situatie betreft.

Maar toch, stel nou in het extreme geval dat het toch kapot is gegaan - wat betekent dit in de praktijk? Ik bedoel, een kwik thermometer moet je ook niet willen opvegen met een stukje keukenrol.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: di 03 okt 2017, 17:29
door dre
Nou,zo snel ga je ook weer niet je kist in toch? :mrgreen:

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: di 03 okt 2017, 17:36
door Rizzo
Als het zo'n vaart niet loopt dan is het wel ok.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: di 03 okt 2017, 18:04
door ray5150

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: di 03 okt 2017, 21:48
door richard
Rizzo schreef:
Aangezien Berylium giftig is, is een dergelijke tweeter wel veilig in verband met kleine kinderen?
Als ze er aan gaan likken is het gevaarlijk; het schijnt zoet te smaken. Of als er brand uitbreekt. Maar in dat geval zijn de tweeters wel je laatste zorg.

Beryllium heeft wel meer toepassingen, het zit ook als legering met koper in de litzes van de spreekspoelaansluitingen. Daar moet je ook niet aan gaan likken.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: vr 13 okt 2017, 13:10
door Rizzo
De beryllium tweeters zitten erin. Klinkt zeker niet hetzelfde, maar ook niet alleen maar positief. De verschillen zijn groter dan je op papier zou verwachten, het is echt een ander beestje en vraagt misschien toch voor een andere filteraanpak.

Overstappen naar een beproefd ontwerp (Tony Gee / Speakerland etc) betekent een illuminator woofer. Op zich geen probleem, maar met een 18WU is dat meteen een vloerstaander i.p.v. een monitorformaat. Food for thought!

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: vr 13 okt 2017, 14:06
door bas focal m180
Rizzo schreef:
De beryllium tweeters zitten erin. Klinkt zeker niet hetzelfde, maar ook niet alleen maar positief. De verschillen zijn groter dan je op papier zou verwachten, het is echt een ander beestje en vraagt misschien toch voor een andere filteraanpak.
Heb je al een tijdje er naar geluisterd?

Overstappen naar een beproefd ontwerp (Tony Gee / Speakerland etc) betekent een illuminator woofer. Op zich geen probleem, maar met een 18WU is dat meteen een vloerstaander i.p.v. een monitorformaat. Food for thought!
GHP?
Gesloten met een condensator om de speaker klein te houden is een optie.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: vr 13 okt 2017, 15:23
door Zweitse
Een 18WU heeft naar mijn weten voldoen aan 25 liter in een BR, dat kan dan gewoon een mooie monitor speaker worden.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: vr 13 okt 2017, 16:35
door Rizzo
bas focal m180 schreef:
Rizzo schreef:
De beryllium tweeters zitten erin. Klinkt zeker niet hetzelfde, maar ook niet alleen maar positief. De verschillen zijn groter dan je op papier zou verwachten, het is echt een ander beestje en vraagt misschien toch voor een andere filteraanpak.
Heb je al een tijdje er naar geluisterd?
Waarschijnlijk te kort nog;) Morgen wordt de bekabeling vervangen en zilvertin gebruikt. Gisteren begon mijn zoontje van 8 weken te huilen tijdens het solderen en de kabels die er nu in zitten zijn eigenlijk te kort om fijn te werken. Dat heeft misschien wat invloed op de kwaliteit van de huidige verbindingen, het werd een beetje haastwerk.

Re: Filter aanpassing nodig?

Geplaatst: vr 13 okt 2017, 17:53
door bas focal m180
Rizzo schreef:
bas focal m180 schreef:
Rizzo schreef:
De beryllium tweeters zitten erin. Klinkt zeker niet hetzelfde, maar ook niet alleen maar positief. De verschillen zijn groter dan je op papier zou verwachten, het is echt een ander beestje en vraagt misschien toch voor een andere filteraanpak.
Heb je al een tijdje er naar geluisterd?
Waarschijnlijk te kort nog;) Morgen wordt de bekabeling vervangen en zilvertin gebruikt. Gisteren begon mijn zoontje van 8 weken begon te huilen tijdens het solderen en de kabels die er nu in zitten zijn eigenlijk te kort om fijn te werken. Dat heeft misschien wat invloed op de kwaliteit van de huidige verbindingen, het werd een beetje haastwerk.
Tweeters zullen net als andere drivers even los moeten komen, daarnaast een stukje gewenning.

Als ik beide weergaves vergelijk kom je boven de 5khz wel enkele db 's te kort, dat hoor je, dat kan je ook gehoormatig missen.

Ik denk dat je het filter kan behouden want waar er gefilterd word spelen ze even luid en impedantie is nagenoeg hetzelfde.
Het gebeid boven de 5khz moet iets luider.
Dat doet men meestal met een condensator en weerstandje parallel met een weerstand van de het filter.

Zo maar een filter als voorbeeld.
filter.gif