Pagina 1 van 6

Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 20:22
door Archie
Geachten, kenners,

Met teveel houtvoorraad in huis ben ik maar eens begonnen wat weg te werken middles een nieuw project: Cyburg Needles.. Hout is gratisch dus daarom maar dieptegeinvesteerd in een setje zware sc8n's van Visaton ipv de frs8.

De zoekfunctie gebruikt op de sc8n alhier en daaruit kwamen drie resultaten waarin gerept wordt over een filter.. Er staat niet bij wat voor filter en dat is mijn vraag:

Weet er iemand welk filter daarvoor gebruikt wordt? Of wellicht hoeft er niet eens een filter in net als bij de frs8...

Alvast dank voor het meedenken. Alle commentaar is welkom overigens :goeie:

Archie

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 21:06
door Henkjan
Needle, altijd leuk :D

een filter zal met de SC8N waarschijnlijk wel nodig zijn om de klank neutraal te krijgen.
bij de FRS8 zit er op ongeveer de plek waar je van de kast een bult krijgt een badkuip in de fr curve:
Afbeelding

bij de SC8N zie je dat niet:
Afbeelding

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 21:52
door Archie
Aha, en waaran herken ik deze badkuip? Zit deze bei ungefähr 1700 herzen? In de rooie lijn?

Wat dien ik in elkaar te bakken en braden om badkuiploos te worden? En heeft er iemand ervaring met het gebruiken van afzuigkapfiltersspul als baf? Dat lijkt toch vrekkes veel op elkaar -:)

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 21:54
door Archie
Hahaha en lol, ik kijk nogmaals naar de plaatjes en ik heb werkelijk geen enkel idee waarnaar ik kijk!

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 22:23
door Henkjan
De rode lijn geeft aan hoe hard de unit een bepaalde frequentie weergeeft. Hoe hoeger hoe harder. Je ziet dat de sc8n tussen 100 en 10000Hz ongeveer even hard speelt, de lijn ia vlak.Bij de frs8 zie je datbdie bij 200 en 8000 ongeveer 3dB harder speelt dan bij de midden frequenties rond de 1500. Deze grafieken zij voor de driver in een standaard neetplank van 1x1 meter.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 23:39
door Archie
Dat is een heldere uitleg! Het verschil in de grafiek leek op het eerste gezicht niet goed zichtbaar. Maar 1 db extra is toch een verdubbeling van de gelukdssterkte? Dat verschil is dan aanzienlijk! Het bad bij de frs8 is groter dan ik aanvankelijk dacht -:)

Begrijp ik het dan goed dat de rechter Z (ohm) lijn de weerstand aangeeft en dat je dan door op een bepaalde plaats in een filter de weerstand te verhogen dan wel te verlagen die pieken en dalen op kan heffen? Oftewel de lijn zo recht / vloeiend mogelijk te krijgen? Dat klinkt logisch. (Als dat zo is..) Hoe verhoudt zich dat dan tot 'een luidspreker is 8ohm'? De groene ohmlijn gaat van 8 tot piek 80 ohm en dan weer terug...

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 8:36
door Henkjan
3dB is een verdubbeling

de kast heeft een effect op de weergave, dit noemen we vaak de "baffle step". naast dat daardoor het hoog 6dB luider wordt dan het laaf, zie je ook vaak een bult in het midden. gebruik je een driver als de SC8N die vanzichzelf vlak is, dan zal je daarvoor willen corrigeren met een filter (meestal volstaat een eenvoudige combinatie van een spoel, condensator en weerstand parallel, een RCL kring); het leuke van drivers als de FRS8 is dat die badkuip ongeveer het omgekeerde is van de bult die de kast toevoegt, dus dan heb je gezamenlijk een mooie vlakke curve.

de andere lijn is idd de impedantie (frequentie afhankelijke weerstand idd). die hoef je niet te corrigeren, maar met het filter moet je er wel rekening mee houden omdat een filter "werkt" op basis van de frequentie afhankelijke weerstand van spoelen en condensatoren in combinatie met de impedantie van de driver. of een speaker 8ohm of 4ohm is, ligt vastgelegd in een norm, en heeft o.a. te maken met de minimum impedantie (want dat is waar een versterker last van gaat krijgen)

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 8:49
door Archie
Weer een stapje verder, dank!

"meestal volstaat een eenvoudige combinatie van een spoel, condensator en weerstand parallel, een RCL kring"

kan je beschrijven welke onderdelen dat precies zijn zodat ik een filter kan maken?

Door mijn eenvoudige projecten probeer ik vooral basiskennis op te doen over de elektronica die hier op het forum te vinden is. Ik probeer erachter te komen door heel veel te lezen maar doen is toch wel het beste. In mijn geval: als je niks tot weinig is de hoeveelheid aanwezige kennis hierzo tamelijk gigantisch overweldigend :-)

ik ga struinen op de baffle-step ik ben vooral houtworm dus das reteintereesant!

opgewekte groet,
Archie

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 9:50
door Henkjan
om de preciese componenten te weten, moet je een meting doen van de box als die klaar is. ik had al wat gegoogled waar kon zo 123 geen vergelijkbaar project vinden waar we een filter van zouden kunnen copieeren

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 9:54
door SARK
Tip: Installeer BoxSim eens ... dan kun je de effecten (redelijk) goed zien van de toegepaste componenten en kun je ook lekker overdrijven met hele hoge waardes van bijvoorbeeld spoelen (die je niet kunt betalen) om het effect te verduidelijken.
Maar zoals Henkjan al schrijft ... meten is weten

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 12:06
door Archie
Henkjan schreef:
om de preciese componenten te weten, moet je een meting doen van de box als die klaar is. ik had al wat gegoogled waar kon zo 123 geen vergelijkbaar project vinden waar we een filter van zouden kunnen copieeren
Doe ik, tenminste als dat kan met een sm58? (Shure zangmicro..)
SARK schreef:
Tip: Installeer BoxSim eens ... dan kun je de effecten (redelijk) goed zien van de toegepaste componenten en kun je ook lekker overdrijven met hele hoge waardes van bijvoorbeeld spoelen (die je niet kunt betalen) om het effect te verduidelijken.
Maar zoals Henkjan al schrijft ... meten is weten
Kan je met boxim ook meten of is daar een ander program voor nodig?

Eerst maar eens 1 kast afmaken, baf derin en kijken wattie doet -:)

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 12:21
door ds23man
Een SM58 is totaal niet geschikt om mee te meten, heeft een FR afgestemd op vocaal gebruik.

https://www.google.nl/search?biw=1228&b ... DhUQhyYIKg

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 12:38
door richard
Archie schreef:
"meestal volstaat een eenvoudige combinatie van een spoel, condensator en weerstand parallel, een RCL kring"
Ik heb de Visaton SC8N (oudere versie) in mijn computerluidsprekertjes. Een gesloten spaanplaat kastje van ongeveer drie liter volume, gevuld met schapenwol. Het seriefilter met een spoel van 1,0 mH met een weerstand van 15 Ohm parallel hierop om het oplopend hoog te dempen. Ik heb hier destijds ook nog een tijdje een condensator over gehad, maar die is er inmiddels tussen uit. Het beviel me beter zonder.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 13:01
door Archie
richard schreef:
Archie schreef:
"meestal volstaat een eenvoudige combinatie van een spoel, condensator en weerstand parallel, een RCL kring"
Ik heb de Visaton SC8N (oudere versie) in mijn computerluidsprekertjes. Een gesloten spaanplaat kastje van ongeveer drie liter volume, gevuld met schapenwol. Het seriefilter met een spoel van 1,0 mH met een weerstand van 15 Ohm parallel hierop om het oplopend hoog te dempen. Ik heb hier destijds ook nog een tijdje een condensator over gehad, maar die is er inmiddels tussen uit. Het beviel me beter zonder.
Kan ik iets mee :bakkie:

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 13:08
door Archie
ds23man schreef:
Een SM58 is totaal niet geschikt om mee te meten, heeft een FR afgestemd op vocaal gebruik.

https://www.google.nl/search?biw=1228&b ... DhUQhyYIKg
Ik wis nie dat je kwaad werd :mrgreen:

Is dit geschikt?
Algemeen
De Devine SM-200 is een ultra-lineaire condensator microfoon voor het verrichten van opnames en/of akoestische metingen. In combinatie met gespecialiseerde software of hardware analyzers kunt u hiermee de probleemfrequenties van de ruimte determineren en die vervolgens bijstellen. Deze Devine SM-200 fungeert hierbij als het ware als nulpunt en geeft zelf geen enkele kleuring. Alles wat u vervolgens meet is dus ruimte gerelateerd.
Specificaties
Productkenmerken
Gevoeligheid microfoon (dBV/PA)
-26
Impedantie microfoon
200-249 Ohm
Maximale SPL
niet van toepassing

Productspecificaties
* condensator microfoon
* richtingspatroon: omnidirectioneel
* lage eigen ruis
* frequentierespons: 15 Hz - 25 kHz
* gevoeligheid: -25 dB (0 dB=1V/Pa bij 1 kHz)
* uitgangsimpedantie: 200 Ohm
* voeding: 15 - 48 V fantoomvoeding
* inclusief: microfoonclip en kunstlederen etui
* afmetingen: 18

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 13:14
door ds23man
Als de opgeven FR respons klopt wel, maar dat kan je alleen controleren door een kallibratie. Dan kun je net zo goed de Dayton emm-6 kopen, die heeft een kallibratiefile.

En ik ben niet boos! :boos: :boos:

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 13:28
door Archie
ds23man schreef:
Als de opgeven FR respons klopt wel, maar dat kan je alleen controleren door een kallibratie. Dan kun je net zo goed de Dayton emm-6 kopen, die heeft een kallibratiefile.

En ik ben niet boos! :boos: :boos:
Haha, die Dayton is ook nie skrikkelijk duur! Thnx!

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 17:25
door wouter
Ik heb daarvoor laatst een filter gemaakt. Mijn Needles met SC8N staan bij toetertje. Ik vraag hem wel om de LCR waarden te posten

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: do 17 aug 2017, 19:15
door Archie
Kijk, dat zou heel fijnzijn! Dit wiekent kan ik ze in elkaar schroeven en de eerste metingen doen -:)

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: vr 18 aug 2017, 12:25
door Archie
ds23man schreef:
Als de opgeven FR respons klopt wel, maar dat kan je alleen controleren door een kallibratie. Dan kun je net zo goed de Dayton emm-6 kopen, die heeft een kallibratiefile.

En ik ben niet boos! :boos: :boos:
Weet jij of er freeware is voor den iphone? Vind wel audiotools maar die is net zo duur als de ganse micro!

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: vr 18 aug 2017, 12:34
door ds23man
Arta voor op je PC.

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: vr 18 aug 2017, 12:39
door Archie
Het zit je nog steeds niet lekker hè? :rofl: :rofl:

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: vr 18 aug 2017, 13:00
door ds23man
:think: :think: :think: :think:

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: vr 18 aug 2017, 13:03
door ds23man
Om de volgende vraag voor te zijn:

viewtopic.php?f=25&t=25100

:hide:

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Geplaatst: vr 18 aug 2017, 13:28
door Archie
ds23man schreef:
Om de volgende vraag voor te zijn:

viewtopic.php?f=25&t=25100

:hide:
clairevoyante...! Merci -:)