Pagina 1 van 2
Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 20:31
door Calvin2001
Hallo mensen van het forum. Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of hier al iets overstaat. Ik wil graag een vloerstaandespeaker bouwen als front. Met een freqeuncy bereik van ongeveer 20khz tot 30hz +-3db. Ik begrijp zelf niet hoe dat in zijn werking gaat qua enclosur en crossovers. Ik heb een denon avrx1300w 145w per kanaal. Ik ben pas 15 heb dus niet een heel groot budget 275.-per toren inclusief hout,verf,speakers,crossovers in totaal dus 550 euro. Ik wil graag hulp in componenten en afmetingen eigenlijk alles
Mvg Calvin
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 20:51
door dre
Als je het in een HT set gaat gebruiken i.c.m. een subwoofer,dan is 20hz halen een beetje zonde van je budget.......
En welkom hier uiteraard!

Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:01
door Zweitse
Als start is dit een leuk ontwerp
LBVS
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:05
door Henkjan
Welkom Calvin
Voor dat bedrag is wel wat goeds te bouwen
Maar eerst de vraag van Dre: heb je een.subwoofer? Zo ja, dan worden de eisen aan.je fronts wat lichter qia bas
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:07
door Lnsadnoh
Welkom Calvin!
Leuk!
Zo te horen wil je ook behoorlijk hoor / voelbaar laag.
Hiervoor heb je toch denk ik behoorlijk wat oppervlak en/of actief nodig.
Ik sluit me aan bij Andre met 1 of dubbele sub is dan ruim voldoende.
Je zou Pvervoort eens moeten benaderen hier op het forum, hij wil wellicht zijn (edit: passieve) Basissen verkopen.
Die gaan heerlijk diep met zijn 4 x 250 millimeters.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:11
door Barry2001
Hee, uit het zelfde jaar als ik

Welkom hier. Als het je om muziek te doen is en niet perse HT, eerder genoemde LBVS is een mooie starter.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:18
door Kappa7
De LBVS is leuk maar gaat nu niet echt laag.
Ik denk dan eerder aan de traditionele 3 weg waar Sander mee bezig is.
Lijkt me een erg leuk project.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=24449
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:24
door Henkjan
of de Mission Impossible van Leo uit de ontwerpwedstrijd
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:43
door Kappa7
Ook leuk maar om diep te gaan heb je gewoon conus oppervlakte nodig en een behoorlijke kast.
Ben bang dat mission impossible aan het eerste niet voldoet
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:50
door Jag
Ik zou ook voor de lbvs gaan, prachtig ontwerp met ook heel mooi laag. Sub erbij is zeker optie, kan ook later nog.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:52
door richard
Kappa7 schreef:De LBVS is leuk maar gaat nu niet echt laag.
Ik denk dan eerder aan de traditionele 3 weg waar Sander mee bezig is.
Red je dat voor 275 per kant?
Een bestaand ontwerp nabouwen is wel aan te bevelen, er zijn vast wel voordelige en goede ontwerpen te vinden. De eerder genoemde LBVS is een goed voorbeeld, al zal je voor het laag misschien een klein compromis moeten sluiten.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 21:57
door Kappa7
Je zal een heel eind komen.
Aan drivers ben je ongeveer €200 kwijt en heb je nog 75 per kant over voor het filter en wat hout.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 22:08
door ray5150
Dat is nooit verder gekomen dan wat simulaties. geen kast, geen filter. niets.
Dan zou ik eerder de "twenty-five" van Tony-G voorstellen.
Redelijk fors. helemaal uitgewerkt, en past binnen het gestelde budget :
http://www.humblehomemadehifi.com/Twenty-Five.html
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 22:23
door Pjotr
+1 voor de LBVS. Is een uitgewerkt concept wat overzichtelijk is en goed na te bouwen is. Klinkt beslist goed!. En in een niet al te grote kamer zet ie echt wel meer dan genoeg bas neer! Hoef je je niet echt zorgen over te maken.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 22:27
door wouter
Welkom. Waarom 30hz op -3dB, dan valt elke betaalbare goede speaker wel af. Wil je zonder subs diepgang?
Ik vraag me af waarom niet Dre zijn wedstrijd LBVS speakers, die passen qua budget ook nog
De Dschinn TL haalt het frequentiebereik, op straffe van 77dB/1Watt.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... and_en.htm
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 22:29
door ray5150
Er staat plus/minus 3 dB.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 22:58
door wouter
ray5150 schreef:Er staat plus/minus 3 dB.
Ja, maar de +3dB @30hz t.o.v. ref. Spl speakerontwerpen zijn nog minder te vinden - en ook niet correct ontworpen wellicht.
Hoe groot mag het allemaal worden? Ik ga er vanuit dat je met 15 jaar niet op jezelf & vrijstaand woont

Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 23:04
door Kalimba
Welkom hier!
Er zijn genoeg betaalbare modellen met dat budget. Is het diepe laag echt zo belangrijk of wil je gewoon een goed klinkende speaker waarbij alles mooi in balans is? Wat ik zelf een prachtige betaalbare luidspreker vind is de
Vifa Korrekt XT Mocht je in de buurt van Oss of Haarlem wonen dan kun je ook diverse modellen beluisteren bij Speakerland/ Speaker & Co. Dan weet je wat je koopt met het nodige advies en evt wat begeleiding.
Ik ben alvast benieuwd wat het gaat worden

Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 23:08
door Pjotr
De eis van 3dB @ 30Hz Lijkt mij een gok Wouter. Wellicht uit onervarenheid van TS wat dat betekent voor een speaker. Is ook eigenlijk een tandje te ver om mee te beginnen als aankomend speakerbouwer. 50Hz a 60Hz is realistischer met het gegeven budget.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 23:12
door Jag
Ik denk dat we zijn eis van -3dB bij 30hz iets te letterlijk/serieus nemen. Waarschijnlijk realiseert hij zich gewoon niet dat zo'n bereik vooral voor subs is weggelegd. Een lvbs geeft echt prima laag in een normale huiskamer, ook zonder sub.
Edit wat Pjotr zegt
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 23:36
door pappaleo
Kappa7 schreef:Ook leuk maar om diep te gaan heb je gewoon conus oppervlakte nodig en een behoorlijke kast.
Ben bang dat mission impossible aan het eerste niet voldoet
Snaarstrakke 28Hz met twee vingers in de neus.
Ik zal ze weer eens meenemen naar Beetsterzwaag om het geheugen wat op te frissen.
Oh ja, en laat iemand gerust een paar LBVS'en meenemen.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: zo 13 aug 2017, 23:43
door hannesie
Ik neem ook aan dat dit mogelijk op een niet zo een grote slaapkamer gezet gaat worden, en dan is het ook nog wat de ruimte toelaat.
Dat is iets wat de meeste mensen die beginnen zich niet realiseren.
Kwam vandaag toevallig het stukje weer tegen , Je luistert naar je kamer.
https://www.rivasono.nl/images/artikele ... anties.pdf
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: ma 14 aug 2017, 0:03
door Pjotr
I.d.d. Hans, zo laag is eigenlijk helemaal niet wenselijk. Onder de 50 Hz haal je je weer heel wat kamer resonantie problemen op de hals.
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: ma 14 aug 2017, 0:10
door ray5150
Is het ook de bedoeling dat er zelf een stel kasten gezaagd en gefreesd gaat worden, of moet dit ook een bouwpakket zijn ?
Re: Diy vloerstaande speaker
Geplaatst: di 15 aug 2017, 10:11
door anonamemouse
Zou Calvin nog terug komen...