Pagina 1 van 1
B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: vr 04 aug 2017, 10:20
door i2Paq
Ik ben een set B&W DM70 uit de jaren '70 aan het restaureren.
Hier kun je eea. nalezen:
B&W DM70; rebuilding an Icon.
Helaas is de vulling, glaswol, volledig vergaan (iig. niet meer bruikbaar).
Nu zijn deze luidsprekers ook nog eens te vol wat de laagweergave niet ten goede schijnt te komen.
Mijn vraag is of jullie een idee hebben wat ik hiervoor het beste kan gaan gebruiken?
Even een quote uit het bovengenoemde topic:
De oude vulling (glaswol) is op en de DM70 zit eigen "te vol" met vulling waardoor hij enigszins doodslaat in het laag.
Ik zou kunnen volstaan met het bekleden van de binnenkant met dempings- matten zoal Pritex, Akotherm, aixFOAM of BAF.
Daarnaast zie ik Sonofil, is dat een soort "wol"?
Bedankt voor jullie reactie(s)!
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: vr 04 aug 2017, 10:22
door Henkjan
als er origineel glaswol in zit, dan zou ik er iets in doen dat er zo veel mogelijk op lijkt. minerale wol, gewoon van de bouwmarkt.
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: vr 04 aug 2017, 15:53
door i2Paq
Henkjan schreef:als er origineel glaswol in zit, dan zou ik er iets in doen dat er zo veel mogelijk op lijkt. minerale wol, gewoon van de bouwmarkt.
Hallo Henkjan, bedankt voor de info.
Ik had inderdaad al gehoord dat bv. Knauf Minerale Wol, maar nog beter Knauf Ecose, geschikt zou zijn.
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: vr 04 aug 2017, 17:01
door ds23man
Toch wel raar, als er iets niet vergaat is het wel glaswol....

Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: vr 04 aug 2017, 18:25
door edje
En waar kan je die rubberen randen vinden ?Ben ik naar opzoek voor mijn woofers uit de dm70 ...
Wie kan mij verder helpen ...
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: vr 04 aug 2017, 19:24
door i2Paq
edje schreef:En waar kan je die rubberen randen vinden ?Ben ik naar opzoek voor mijn woofers uit de dm70 ...
Wie kan mij verder helpen ...
Hallo Edje,
Ik kan ze meenemen uit Duitsland voor je.
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: vr 04 aug 2017, 19:26
door i2Paq
ds23man schreef:Toch wel raar, als er iets niet vergaat is het wel glaswol....

Tja, dat zou je denken maar als je het ziet dan weet je dat het niet meer bruikbaar is.
Het is wel ruim 50 jaar oud.
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: za 05 aug 2017, 20:05
door Kalimba
Voor randen kun je kijken bij audiofriends, speakerrepair of het prof. laten doen bij Audiolab of Speakerland en zo zijn er nog een x aantal bedrijven die randen leveren en / of vervangen. Let wel op dat een passende rand niet altijd de juiste is ivm dikte/ stugheid.
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: za 05 aug 2017, 20:13
door wouter
Volgens topic zie ik dat de Duitse expert dat gaat doen
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: ma 07 aug 2017, 10:06
door i2Paq
wouter schreef:Volgens topic zie ik dat de Duitse expert dat gaat doen
Bijna, ik neem rolranden mee uit Duitsland.
Re: B&W DM70 restauratie: welke vulling?
Geplaatst: ma 07 aug 2017, 10:07
door i2Paq
Kalimba schreef:Voor randen kun je kijken bij audiofriends, speakerrepair of het prof. laten doen bij Audiolab of Speakerland en zo zijn er nog een x aantal bedrijven die randen leveren en / of vervangen. Let wel op dat een passende rand niet altijd de juiste is ivm dikte/ stugheid.
Dit zijn hele specifieke randen voor zover mij bekend.