Pagina 1 van 1

sweetspot

Geplaatst: di 01 aug 2017, 14:11
door toetertje
Ik heb wat vraagjes over de sweetspot. B.v. waar wordt dit door bepaald.
Is dat puur alleen de plaatsing van de speakers, of ook het type speakers.
Doet een waveguide dat bijvoorbeeld beter, of juist niet.
Het punt is een beetje, dat als ik er goed voor ga zitten, dan gaat het goed.
Maar ga dan niet even op je ene of andere bil zitten, want dan klopt het hele podium niet meer.

Of toch maar gewoon een setje van bose. :hide:

Re: sweetspot

Geplaatst: di 01 aug 2017, 15:35
door John P
De sweetspot wordt sterk bepaald door de bundeling van de chassis. Een grote breedbander bundelt veel en zorgt daardoor voor een kleine sweetspot. Een line array heeft dan weer een brede sweetspot (geen hoge). Als de sweetspot zo kritiek is kan het ook zijn dat je veel reflecties hebt, bijvoorbeeld als je tegen een muur aanzit.

Re: sweetspot

Geplaatst: di 01 aug 2017, 16:02
door toetertje
Ik zit inderdaad wel dicht tegen de muur. Maar ik heb een alternatief dempingspaneel achter me
tegen de muur hangen. Nu loop ik wel tegen dit probleem aan, maar de vraag is wat algemener bedoeld.
De ene speaker zet je neer, en je kunt gelijk genieten. Terwijl je met weer een andere speaker weken aan
het schuiven en draaien bent. Ik vraag mij dan af waar dat in zit.