Pagina 1 van 1

Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: za 22 jul 2017, 15:08
door Rekal007
Hoi allemaal.

Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een topkastje.
de gebruikte componenten worden :
RCF MB-12g301
RCF nd650 met RCF hf94 hoorn

hier moet een mooi kastje omheen.
de bedoeling is dat geheel bi-amp gestuurd gaat worden. (dus met 4 polige speakon)

Ik heb de basis afgekeken van de RCF club 12 (literinhoud en baspoort oppervlakte)
http://www.rcf.it/c/document_library/ge ... E-5152.pdf

Echter heb ik de kast aangepast en de baspoort ook.
Ik weet niet of dit ongestraft kan.

Zou iemand voor mij eens een simulatie kunnen maken met de huidige kast en componenten ?
En eventueel tips of aanpassingen (kunnen nu nog gedaan worden)

De bedoeling is om 6 stuks te bouwen van dit ontwerp.
Er onder staan eigenlijk altijd baskasten onder, dus laag hoeft hij niet te kunnen. (vanaf 100Hz lijkt me goed)
Alhoewel het wel meegenomen zou zijn als hij het wel zou kunnen mocht ik ze stand-alone weg willen zetten.
Dus als ik simpel iets kan veranderen waardoor hij vanaf bv 50Hz kan beginnen.....
Gaat dit overigens ten koste van iets anders ?

Ik bedoel:
kast 1 is getuned op 100Hz, kast 2 is getuned op 50Hz (kast zal groter zijn?)
als je die beide crost op 150Hz is er dan een verschil in audio of iets dergelijks?

de berekening van de RCF club 12 :
Afbeelding

de berekeing van mijn kastje :
Afbeelding

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: za 22 jul 2017, 15:27
door ds23man
Als de inhoud van de kast en de lengte en oppervlak van de baspoort maar gelijk blijven is er niets aan de hand. Waarom Bi ampen als er al een net filter voor is ontworpen?

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: za 22 jul 2017, 18:35
door Rekal007
een filter houd toch altijd bepaalde dingen tegen en beïnvloeden de klank denk ik ?
en heb de versterkers toch staan.

net even wat op karton getekend,
De hoorn MOET in het midden, anders past hij er niet in met die scherpe hoeken van 18 graden.
Daarom nieuwe tekening, de baspoorten links en rechts van de hoorn gemaakt.

Zou ik de hoorn inwendig moeten ondersteunen ?
Want er hangt een behoorlijk driver aan :-)

Afbeelding

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: za 22 jul 2017, 19:52
door markbakk
Rekal007 schreef:
een filter houd toch altijd bepaalde dingen tegen en beïnvloeden de klank denk ik ?
Ja. En dat is ook de bedoeling. Drivers zonder filter aansluiten is totaal zinloos. Wel kan het ook actief, maar je moet nog steeds filteren.

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: za 22 jul 2017, 21:23
door architect
http://www.licht-geluid.nl/forum/zelfbo ... ker-forum/
op bovenstaande website kunnen ze je ook vast goed helpen bij een PA speakerontwerp

als je er 6 bouwt, is het zeker de moeite waard om tijd te nemen voor het ontwerpproces

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: za 22 jul 2017, 23:40
door Rekal007
markbakk schreef:
Rekal007 schreef:
een filter houd toch altijd bepaalde dingen tegen en beïnvloeden de klank denk ik ?
Ja. En dat is ook de bedoeling. Drivers zonder filter aansluiten is totaal zinloos. Wel kan het ook actief, maar je moet nog steeds filteren.
dat snap ik,

er zit een DBX pa2 tussen, uiteraard met de nodige crosover punten.
Afbeelding

toevallig net even goed gekeken, het blijken niet de HF94 (90x40 graden) hoorns te zijn, maar de HF64 hoorns (60x40 graden)
volgens mij dus alleen maar beter voor mijn doeleind.
2 per kant, tegen elkaar geeft dan totaal 96 graden spreiding (2x 18 graden per kast= 36 graden)

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 0:26
door Motorfret
Leuk versterkerrack met die Qsc's.

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 1:45
door Rekal007
Motorfret schreef:
Leuk versterkerrack met die Qsc's.
dank je !

ik gebruik momenteel 2x 186 hoornkasten in bridge op de PL 4.0

De bedoeling is de PL236 voor de 12" (2x 725w rms 8ohm) net voor de clip, (ken net denk ik)
de andere PL236 is voor de hoogdrivers (VEEEL te zwaar natuurlijk voor die driver)

en dan stilletjes het ingangsniveau van de hoogdriver versterker op te voeren todat de EQ curve plat ligt in de zaal.
zal wel rond de -25dB gaan zijn op de DBX :-) en dan de limiters afstellen

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 13:35
door ray5150
Da's zeker een net rackje. is het nog een beetje te tillen ?

Overigens zijn er voor het berekenen van kasten tegenwoordig handige programma's gemaakt.
Winisd word hier veel gebruikt : http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 20:29
door markbakk
Als je zelf aan het filteren gaat, zorg dat je weet wat je doet. Lees: ga uit van akoestische metingen, vervorming et cetera. Ik hoor zo af en toe een dure PA-set en het klinkt zo vaak beroerd! En dat hoeft niet.

Re: Topkast 12" / 2,5" combinatie. , RCF MB-12g301 & RCF nd650

Geplaatst: zo 23 jul 2017, 23:42
door Rekal007
@ ray5150
het rackje weegt compleet ( 2x 13,6 Kg + 2x 9,5 Kg + case ) ongeveer 65 Kg
Dat was voorheen met slechts 2 versterkers (QSC mx3000a) wel meer :-)

@ markbakk
Ik ga zeker en vast met Smaart metingen doen om het systeem af te stellen als het klaar is.


Vandaag....

Aan het stoeien (voor het eerst) met "winisd pro"
de MB12G301 gesimuleerd, en dat zag er goed uit (denk ik :-))
De MB12X301 ook er naast gezet en dat kwam eigenlijk uit op nagenoeg een exact plot.

Toevallig gezien dat de MB12X301 100w meer vermogen heeft.
Gezien de speakers nog niet verzonden zijn, ga ik dus voor het RCF MB12X301 model.
Dit is wellicht een iets veiligere keuze met 725 rms enkel op de 12"

Ook gezien dat ik vreselijk de mist ben ingegaan met de originele club 12 plannen.
Er zitten helemaal geen 4 baspoorten in ! , dat lijkt zo op het plan, maar als je verder kijkt naar de 3D tekening zie je dat het plankjes zijn (vermoedelijk voor de grill tegen te schroeven) en geen uitsparingen zoals ik eerst dacht.

Dus weer mijn schets flink aangepast.
Zijn en er nog op of aanmerkingen (vooral over de winisd plot) , dan hoor ik dat graag... ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding