Pagina 1 van 22
pass pearl 2 - de kast in met dat ding!
Geplaatst: di 11 jul 2017, 23:25
door Henkjan
dit project begon bij
Sander, toen hij er door alle problemen geen zin meer in had, heb ik t stokje
begin 2019 overgenomen. Het probleem bleek neppe FETs, toen ik echte had geplaatst
speelde t. En toen kon ik t natuurlijk niet laten om toch wat te gaan verbouwen, en daarmee
begon hoofdstuk 2.
sander1238 schreef:
Ik heb een probleem met het opbouwen van de pass pearl 2 printen van Kappa7
Even het schema met voltages erbij:
Het probleem bevind zich bij R9, deze is volgens schema 499 ohm en die heb ik er ook in zitten, echter word hij na enige tijd bloedheet.
Als ik aan de kant waar ook C6 aan zit meet ik keurig 20V (wat klopt volgens schema)
Aan de andere kant van R9 meet ik 1,4 V (wat volgens schema 10,1V zou moeten zijn)
Tussen R8 en R10 meet ik 2V (wat volgens schema 10V zou moeten zijn)
Omdat R9 qua waarde klopt met het schema kan er dan nog iets anders dwars zitten?
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: di 11 jul 2017, 23:55
door Ah!buis
Rare spanning, er is eigenlijk niks wat daar zo hard naar lager kan trekken.
Ergens een sluiting op de print (soldeer tussen twee sporen ofzo) ?
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 7:03
door Barry2001
Doe es wat foto's van de print?
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 10:39
door sander1238
De foto's. Overigens heeft het andere printje exact hetzelfde probleem. Aan de soldeer verbindingen kan ik niks raars ontdekken.
Misschien onbelangrijk maar de ztx450 en de 2sk170 zijn afkomstig van ebay (afhaal chinees).
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 10:59
door Ah!buis
Heb je die R9 al 's doorgemeten . Niet 4k99 ?
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 11:40
door sander1238
Ah!buis schreef:Heb je die R9 al 's doorgemeten . Niet 4k99 ?
Anne
die kloppen allemaal. 499 ohm
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 12:01
door Ah!buis
Meet dan de spanning op R21 22 23 en 24 (tov massa)
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 12:17
door sander1238
Ah!buis schreef:Meet dan de spanning op R21 22 23 en 24 (tov massa)
Anne
die zitten alle 4 op 95mV
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 12:45
door Ah!buis
Dan deugen de 4 fet's niet en die verderop dan misschien ook niet.
Ik had gehoopt op één uitschieter (kan gebeuren).
In 't gunstigste geval zijn het er met de paarse stip en met een erg groot uitgevallen Idss.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 13:21
door FR_Aad
Hoe betrouwbaar zijn die 2sk170 en kan dat een oorzaak zijn?
Die 2sk170 wordt toch al een hele tijd niet meer gemaakt? (Of ben ik met een ander type in de war?)
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 15:21
door Rudy
Effe koffietje drinken jongens, het is een 2SK370 die je nodig hebt
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 15:50
door sander1238
Rudy schreef:Effe koffietje drinken jongens, het is een 2SK370 die je nodig hebt

klopt
Maar volgens mij is de 2sk170 ook mogelijk, staat zelfs in de beschrijving van mr pass himself.
dit omdat de 2sk370 moeilijker is aan te komen.
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 15:52
door Ah!buis
Och, 2SK170 of 370 maakt niet uit, maar moet wel met groene stip zijn.
Zeker voor 't eerste viertal.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 16:46
door ray5150
Wat houd die groene stip dan in ?
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 18:14
door pappaleo
Minder uitstoot.....
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 18:30
door Barry2001
Green dot is selectie op parameters. De transistoren / FET's werden gemaakt volgens datablad, en kregen een green dot als ze daar nog weer binnen bepaalde specs vielen.
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 18:33
door Ah!buis
ray5150 schreef:Wat houd die groene stip dan in ?
Ligt er aan wat je "uitstoot" noemt, minder stroom in dit geval.
Als je dit bekijkt samen met het grafiekje hogerop is het, hoop ik, duidelijk
Ipv het rode zou het groene stipje van toepassing moeten zijn.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 18:45
door Okki
Op ebay is de kans zeer groot dat je fakes hebt gekocht. Ja, ook ik ben er ooit ingetrapt. Orginele zijn te koop bij:
http://www.fetaudio.com/archives/category/shop
https://diyaudiostore.com/collections/p ... ems-lsk170
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 18:58
door Barry2001
Over het algemeen: koop geen componenten op eBay uit China, onbetrouwbaar. Ben bezig geweest met MAX led drivers waar ik er wat meer van nodig heb, kosten ongeveer een tientje/st bij Farnell. Als je goed zoekt (Reichelt bv) kun je wat goedkoper uitkomen. eBay China 2 stuks voor US $ 1,-. 100% nep.
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 19:05
door democles
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 19:38
door Ah!buis
Op de foto is niet te zien of er en welke kleur op die transistors zit (meestal op de bolle zijde)
As het echte zijn, maar paars, is er misschien wel een mouw aan te passen.
Iets anders, het lijkt of er voor R12 909k inzit.Moet 909 ohm zijn, wit-zwart-wit-zwart, niet wit-zwart-wit-oranje.Is niet de oorzaak van de fout, geeft wel fout frequentie verloop.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 19:44
door dre
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 20:21
door democles
Op de foto is niet te zien of er en welke kleur op die transistors zit
Geen stip er staat Gr of Bl op geschreven
Die van Dre zijn de BL dus niet de GR.
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 20:35
door Ah!buis
democles schreef:Op de foto is niet te zien of er en welke kleur op die transistors zit
Geen stip er staat Gr of Bl op geschreven
Die van Dre zijn de BL dus niet de GR.
Eigenaardig, vroeger stonden er één of meerdere kleurstepen op fet's.
Als de blauwe niet tot de grootste stroomklasse behoren gaat 't nog.Je loopt de kans dat Q3 helemaal in geleiding gaat omdat de spanningsval over R9 te groot wordt.Dat komt de kwaliteit niet te goede.
Anne
Re: pass pearl 2 probleem
Geplaatst: wo 12 jul 2017, 20:43
door democles
Even gekeken wat ik nog liggen had.
Alleen een zakje met de BL versie.