Pagina 1 van 3

18Sound ND1030 + XT120 met 8MB500

Geplaatst: do 22 jun 2017, 13:14
door Bas Horneman
jbspecial.jpg
Deze compression drivers met hoorntje bij een forumlid gekocht voor een schappelijke prijs. Ditto voor de 8 inch speaker.

Dit moet een cadeau worden voor een maat van me in Zuid Afrika. Dus ik neem mee op vakantie. Compression Drivers/Hoorns/Mid speakers, crossover onderdelen, dempingsmateriaal en een paar frontplaatjes (te maken door FreesKees)

Dit is de basis: http://basaudio.net/mywolk/index.php/s/fUYJsoFJE1D1K0f
[edit] Het verhaal van de FaitalPro is niet meer relevant[/edit]
Maar omdat ik de Faital voor een goede prijs van dit forum kon kopen is het geen 18sound woofer geworden. Ze liggen dicht genoeg bij elkaar dat ik het er op ga gokken om geen aanpassingen te doen aan het filter.

Iemand denkt http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... pr200.htmlal wel met me mee op diyaudio maar zijn adviezen gaan m'n pet te boven. (Ga wel de lengte van de poorten van hem overnemen) En de volume van de kast...

Anyway...dit draadje is om het resultaat te laten zien...hopelijk.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 21:37
door wouter
Het is een beetje erg veel educated guess werk vrees ik.

Die faital kan mooi laag voor een 8" PA midbass en op basis van Rdc kun je niet stellen hoe gevoelig de driver is. Mms en Vas spelen hierbij ook een rol, even als BL en Qes als ik het goed heb.

En randen hoeven niet echt een radius te hebben, je gebruikt een sterk bundelende hoogunit.

Ik kan een boxvolume voor je simuleren als je wilt.
Toch is het komen tot een boxvolume en poortafstemming weinig spannends, een goed custom filter is essentieler.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 22:54
door markbakk
Als je de baffles toch al hebt is het een koud kunstje om even een testkastje eromheen te flansen en de zaak door te (laten) meten. Met de meetgegevens kun je vervolgens in Boxsim de boel wel tot 90-95% optimaal krijgen. Dan heb je in elk geval het goede filter voor deze combinatie. Over de BR-afstemming zou ik me geen zorgen maken, ga gewoon uit van de TSP uit de datasheet en simuleer er een redelijk net BR-kastje omheen. Dat is een stuk minder ingewikkeld dan het wisselfilter.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:06
door Bas Horneman
Vanmiddag "voorbeeld" filter onderdelen besteld. Morgen in huis. Supersnel Rumoh!!! :goeie:

Zal in inderdaad een testkastje eromheen flansen..en de zaak door laten meten...

Waar doe ik dat?

Voor kastje ga ik gewoon die diyaudio gast zijn dingen doen..ben ook al bij de bouwmarkt geweest voor dat spul.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:07
door Bas Horneman
Ik kan een boxvolume voor je simuleren als je wilt.
Nou...als je tijd en zin heb graag?

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:08
door Bas Horneman
Als ie heel erg goed klinkt...hou ik em gewoon zelf... :mrgreen:

Driver vandaag geleverd...mooi spul.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:31
door Bas Horneman
IMG_20170622_232628.jpg

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:35
door Shadow
Da's een beste driver :rock:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:41
door wouter
Het filter zal rond 150 Hz ook nog voor een lichte opslingering zorgen dus veel gekker dan 18 liter en 50 hz afstemming zou ik het niet maken.
faital pro 8pr200 1.png
Dat is een 4,7mm poort van 9,5 cm lengte
of 6,8mm diameter met 22,2 cm lengte
8,2 mm geeft een lengte van 33,5 (zou dit formaat poort overwegen ivm potentie vd driver, maar gebruik je nooit bij 7W versterker)
10,2mm dia geeft 53,6 cm lengte (hallo bascabinet lengtes)

De vooruit stekende wanden voor de baffle zijn een minder fraai idee akoestisch gezien.
Check evt. Zu audio of Blumenhofer voor ideeen, of bijv. de dynavox impuls. Er is best wat fraais te maken met PA spul.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:42
door Bas Horneman
Merci Wouter!! Dat wordt een 4,7mm poort dan...1'tje maar dus? Niet zoals in het ontwerp 2?

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:43
door Bas Horneman
(zou dit formaat poort overwegen ivm potentie vd driver, maar gebruik je nooit bij 7W versterker
Inderdaad...als die versterker al 7 watt kan uitsturen.....

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:52
door Shadow
4,7mm poort????

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:54
door Bas Horneman
Bouwmarkt 50mm binnenmaat

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: do 22 jun 2017, 23:56
door Shadow
Nee waar hebben we nou over? 4,7mm, 47mm of wat anders?

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: vr 23 jun 2017, 0:03
door wouter
Ja eh... ik zet lengte bij de poortlengte en dit consequent in cm.. En diameter bij de reeks eerste getallen, steeds in mm. 47mm is betteft de binnendiameter van de poort.

Je moet echt niet over 1 cm poortlengte verschil gaan vallen dus met die getallenreeks kun je tussenliggende waarden wel schatten. Poortje ietwat meer langs de wanden geeft al een groter effect, of bijv demping.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: vr 23 jun 2017, 0:17
door Shadow
Nee Wouter, je bent mm's en cm's door elkaar aan het halen hoop ik...

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: vr 23 jun 2017, 0:19
door Shadow
wouter schreef:
Dat is een 4,7mm poort van 9,5 cm lengte
of 6,8mm diameter met 22,2 cm lengte
8,2 mm geeft een lengte van 33,5 (zou dit formaat poort overwegen ivm potentie vd driver, maar gebruik je nooit bij 7W versterker)
10,2mm dia geeft 53,6 cm lengte (hallo bascabinet lengtes)
Denk dat er wat komma's staan die er niet horen...

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: vr 23 jun 2017, 11:35
door Bas Horneman
Nee Wouter, je bent mm's en cm's door elkaar aan het halen hoop ik...
JIj bent wel wakker Shadow! :mrgreen:

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: vr 23 jun 2017, 12:52
door Bas Horneman
unnamed.jpg
Change of plans...wordt de 18sound 8mb500 ...dan heb ik tenminste iets dat zowiezo werkt en is uitgekiend frontje is reeds klaar!!! b e a u tiful

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met Faital pro 8PR200

Geplaatst: vr 23 jun 2017, 12:57
door Bas Horneman

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Geplaatst: vr 23 jun 2017, 18:57
door wouter
:hide:
Ik zie het... was bedtijd denk ik. Had de boel lopen editen naar cm's maar de eenheden niet aangepast. Solly.

Goede switch bas!

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Geplaatst: za 24 jun 2017, 0:37
door Bas Horneman
Goede switch bas!
Ja denk het ook...voor een leek is het gewoon niet de extra tijd en moeite waard om een andere driver te kopen dan in het ontwerp..omdat je er makkelijker aan kan komen...of omdat je een driver gaaf vind ...en moet je gokken dat het 1 en ander zomaar goed komt...

Over dat eerste ontwerp is nagedacht...(kan vaak toch wel beter) maar dan niet door een leek.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Geplaatst: zo 25 jun 2017, 18:32
door Walt
Ik begrijp het niet helemaal, heb je nu voor jan doedel 2 stuks Faital woofertjes gekocht?

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Geplaatst: zo 25 jun 2017, 18:36
door Bas Horneman
Voor dit project inderdaad. Maar komt wel weer een project waar ik ze kan gebruike.

Re: 18Sound ND1030 + XT120 met [strike]Faitalpro 8PR200 [/strike] 8MB500

Geplaatst: zo 25 jun 2017, 18:40
door wouter
Kun je de crazy8 of ~88 bascab mee bouwen ;-)
Ik had ze ook al met een schuin oog bekeken, maar kwam qua prijs er niet mee weg. Brute 8" PA midwoofertjes hoor