Pagina 1 van 1
het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: zo 18 jun 2017, 22:07
door ARK-Deurne
Ik heb een versterker op mn hobby tafel gekregen, de vraag was of ik even naar de volume regelaar kon kijken. Deze deed "gek"
Er zit geen kraak in of iets dergelijks, maar bij het nulpunt. staat de versterker niet uit. Zou dit aan de regelaar kunnen liggen, of zoiezo sluiting in de print.
Iemand enig idee?
Reciever: Pioneer SX-7730
Regelaar: Noble ACV-134 ... ? Deze is 250K
foto's ter indicatie

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: zo 18 jun 2017, 22:10
door VintageHarry
Signaal en aarde op de potmeter even doorverbinden? Dan hoort 'ie wel stil te zijn, zo niet dan ligt het niet aan de potmeter
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: zo 18 jun 2017, 22:51
door Ah!buis
De vraag is, een kant of beide ?
Een kant vermoedelijk de potmeter, beide kanten iets met een slechte massaverbinding.
Anne
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 9:08
door ARK-Deurne
Het is aan beide kanten.
Het leek me ook raar als het aan de potmeter lag, gezien deze stereo is uitgevoerd. Of zou de interne "schijf" verdraaid kunnen zijn? Dan kan de potmeter niet in de nul stand staan.
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 13:02
door Barry2001
VintageHarry schreef:Signaal en aarde op de potmeter even doorverbinden? Dan hoort 'ie wel stil te zijn, zo niet dan ligt het niet aan de potmeter
+1, kun je eenvoudig proberen, nog zonder te hoeven solderen oid. Lijkt me haast alleen maat de potmeter te kunnen zijn trouwens.
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 13:53
door Ah!buis
ARK-Deurne schreef:Het is aan beide kanten.
Het leek me ook raar als het aan de potmeter lag, gezien deze stereo is uitgevoerd. Of zou de interne "schijf" verdraaid kunnen zijn? Dan kan de potmeter niet in de nul stand staan.
De potmeter weerstand zit vast op het plaatje met de soldeerpunten in de print, lijkt me moeilijk te draaien.
Tussen de twee potmeters op de foto zit een draadbrug.Dat is de massa van de vol-regeling.
Zou ergens een slecht kontakt kunnen zitten naar de rest van de schakeling.
Anne
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 17:42
door ARK-Deurne
Dank voor de tips! Ik ga er vanavond naar kijken.
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 19:30
door ARK-Deurne
Als ik de pinnen onder bij de print verbind, dus signaal naar massa. Dan gaat hij op stil. Dit moet dus wel de potmeter zijn of zijn massa.
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 19:41
door Ah!buis
Als je bedoeld twee pinnen van de potmeter tegen elkaar en dan stil, is 't idd de potmeter.Wel eigenaardig dat de twee helften dezelfde fout vertonen.Begin gewoonlijk met één kant.
Misschien uit elkaar en schoonmaken.Een nieuwe is wat lastig, 250k (log) komt niet zo nauw, maar er zit een zijkontakt aan voor fysiologische volumeregeling (hoog- en laag-op bij laag volume) en dat maakt het lastig.
Anne
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 20:14
door ARK-Deurne
Ah!buis schreef:Een nieuwe is wat lastig, 250k (log) komt niet zo nauw, maar er zit een zijkontakt aan voor fysiologische volumeregeling (hoog- en laag-op bij laag volume) en dat maakt het lastig.
Anne
Ik had er al eens snel naar gezocht.. maar idd niet te vinden. Genoeg 250K potmeter, maar weinig in deze bouwvorm.
Voor de " fysiologische volumeregeling" Zei je? Waar is die precies voor of is daar geen jip en janneke taal voor?

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 20:47
door VintageHarry
Een meer gebruikelijke term is loudness
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 21:04
door ds23man
Oftewel peper en zout bij lage volumes.

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 21:37
door ray5150
Goeie omschrijving !
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 22:02
door Ah!buis
VintageHarry schreef:Een meer gebruikelijke term is loudness
Verschil is dat zo'n knopje ook bij hoog volume kan ingeschakeld, vast aan de vol-pot alleen bij laag volume.
Anne
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: ma 19 jun 2017, 22:51
door VintageHarry
Kan een combinatie zijn toch? Dus wel aan de pot maar met een schakelaar ertussen.
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: di 20 jun 2017, 10:20
door ARK-Deurne
Aah! Dat is duidelijker ja. Er zit idd ook een losse loudness knop op de reciever.
Welke optie zou ik hebben als de pot schoonmaken niet meer helpt?
Heb hem gister er nog even uitgesoldeerd. Heb er verder nog niet naar gekeken.
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: di 20 jun 2017, 12:38
door VintageHarry
Gebruik je die loudness wel eens? Zo niet dan kun je ook een potmeter kopen met dezelfde waarde maar zonder middenaftakking.
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: di 20 jun 2017, 15:33
door ARK-Deurne
Nou hij is niet van mijzelf, ik repareer hem voor een kennis. Ik zou het hem eens kunnen vragen of hij er belang bij heeft. Zou je deze aftakking ook zelf kunnen maken in een nieuwe potmeter, of komt dit te nauwkeurig?
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: di 20 jun 2017, 19:09
door Lampje
Zelf maken zal niet mee vallen maar misschien kun je deze passend krijgen.
https://www.ebay.com/p/Potentiometer-25 ... 2924947477
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: zo 02 jul 2017, 12:08
door ARK-Deurne
Deze werkt dus hetzelfde, maar niet precies dezelfde bouw ?
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: zo 02 jul 2017, 13:15
door ray5150
Bij jou zit de loudness-aftakking aan de bovenzijde. bij deze aan de onderzijde. (4 in lijn.)
Met wat kunst en vliegwerk moet dat passend te krijgen zijn.
Had je hem al gedemonteerd en schoongemaakt ?
Re: het volume gaat niet uit (niet stil)
Geplaatst: zo 02 jul 2017, 20:47
door ARK-Deurne
Dan gaan we die maar bestellen denk ik.
Ja ik heb hem, voor zover voor mij mogelijk was, gedemonteerd. maar weinig verandering.
Beetje contact spray mocht ook niet echt baten. Niet eens een klein kraakje of piepje.