!mpulse 34 woofer (Vifa) surround los
Moderator: Beheerdersteam
!mpulse 34 woofer (Vifa) surround los
Na het opknappen van de !mpulse 24 van Pappaleo heb ik de smaak te pakken gekregen en een paar '34' voor 40 euro van MP gehaald. Daarvan was 1 van de wooferts 'losgescheurd' . Bij nadere inspectie is de surround los van de konus over ongeveer de halve omtrek van de speaker. Niks gescheurd, de lijm heeft gewoon losgelaten. De speaker zelf is verder in goede staat.
Het gaat hier om de 2de, 'nieuwe' versie van de '34', met de Vifa units. De eerste versie had een Focal woofer en een audax tweeter (de overbekende HD100D25). Deze woofer heeft als type P17WH-08 en is een zgn 'Polydome', de surround is rubber.
Hoe lijm ik dit het beste weer vast, en waarmee? Het gaat me er vooral om dat het materiaal niet wordt aangetast. Ik zie wel eens mensen met aceton op een speaker los gaan, maar zo dapper ben ik niet. Ben een beetje bang dat die hele polydome daarin oplost. En welke lijm gaat het beste hiervoor?
Het gaat hier om de 2de, 'nieuwe' versie van de '34', met de Vifa units. De eerste versie had een Focal woofer en een audax tweeter (de overbekende HD100D25). Deze woofer heeft als type P17WH-08 en is een zgn 'Polydome', de surround is rubber.
Hoe lijm ik dit het beste weer vast, en waarmee? Het gaat me er vooral om dat het materiaal niet wordt aangetast. Ik zie wel eens mensen met aceton op een speaker los gaan, maar zo dapper ben ik niet. Ben een beetje bang dat die hele polydome daarin oplost. En welke lijm gaat het beste hiervoor?
- pappaleo
- Contacteer:
Re: !mpulse 34 woofer (Vifa) surround los
Ja, hoe was de staat van de units van die 24? Ik had ze niet open gemaakt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik zou denken Pattex seconde lijm all plastics. Daar zit een 'activator stick' waarmee je het te behandelen oppervlak voorbehandeld.
Surround helemaal los halen, de buitenlip kan vast blijven zitten. En als die los moet: aceton en een sateprikker... even eronder laten lopen en hij komt in 1 minuut helemaal los als je er onderlangs druk op uitoefent met de sateprikker.
Dan dun met secondelijm een rondje doen op de surround en de conus dmv een batterij of gewicht naar binnen laten trekken (plus op min en vice versa). Surround goed leggen en de boel met een correct gepoolde batterij naar boven laten gaan, druk die zich netjes gecentreerd vast. Beetje met een kwastje alles kruisgewijs aandrukken.
Surround helemaal los halen, de buitenlip kan vast blijven zitten. En als die los moet: aceton en een sateprikker... even eronder laten lopen en hij komt in 1 minuut helemaal los als je er onderlangs druk op uitoefent met de sateprikker.
Dan dun met secondelijm een rondje doen op de surround en de conus dmv een batterij of gewicht naar binnen laten trekken (plus op min en vice versa). Surround goed leggen en de boel met een correct gepoolde batterij naar boven laten gaan, druk die zich netjes gecentreerd vast. Beetje met een kwastje alles kruisgewijs aandrukken.
Die waren in prima staat. Ook een kleine verrassing: Ik dacht dat er Vifa units in zaten. iig de woofer. Volgens de specsheet zit er een 10mm polymer dome in. Dat kan eigenlijk alleen de AUdax TW010 zijn. Dat klopt ook. De woofer bleek echter geen Vifa, maar de zeldzaam geworden Focal 5N411L:pappaleo schreef:Ja, hoe was de staat van de units van die 24? Ik had ze niet open gemaakt.
Van 1 van de tweeters was een heel klein beetje van het uiterste tophoog weg. Ferrofluid probleempje? Meestal niet eens hoorbaar.
Ik heb er toch even 2 nieuwe ingezet. Ze kosten maar liefst 9 euro per stuk. Als je er aan kan komen. Bij Tout l'haut-parleur lag nog een paartje met vierkante flens:
Hier samen met het nieuwe speakerdoek uit Haarlem. De Mundorfs zitten er nog even niet in. Ik dacht 2 caps en 2 coils te zien en dacht dat het hier om een gewoon 12db filter zou gaan. Dat is niet zo:
Zonder die 6.8uF mee te nemen is dat vrij zinloos. En ze klinken gewoon heel erg goed. Een donderend laag komt er niet uit, maar zelden zo'n netjes geordend laag gehoord. Bijna iets te 'beleefd' zelfs. Niks geen gedreun, of verdubbeling. Gewoon heel erg goed.
Eens kijken of de 34 net zo goed is, met hopelijk een half octaaf erbij in het laag. De lijn is veel lager afgestemd: 1.40m van de 24 versus 2.10m voor de 34.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op za 13 mei 2017, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter schreef:Ik zou denken Pattex seconde lijm all plastics. Daar zit een 'activator stick' waarmee je het te behandelen oppervlak voorbehandeld.
Hallo Wouter,
Hartelijk dank voor de beschrijving.
- Ik neem aan geen aceton om de surround los te maken van de conus, of om lijmresten te verwijderen? Alleen als de surround los moet van het frame? Ik heb geen idee wat 'polydome' voor materiaal is.
- droogt die secondenlijm niet te snel? Een paar minuten heb je wel nodig om netjes rond te gaan op beide vlakken en de batterij om te zetten...
Morgen maar eens kijken of de Gamma hier verderop die lijm heeft.
Audiofriends en misschien TSR verkopen toch lijm los? Polydome is volgens mij polycone, een 'gevulde' polypropeen. Dat spul is net als polyetheen eigenlijk niet echt te lijmen, alleen te plakken. Maar dat is voor een surround doorgaans goed genoeg. Bij mijn reparaties blijft de lijm van Audiofriends wel zitten op een polypropeen conus.
-
wouter
- Ook commercieel actief
In dat geval is speakerglue wel prettiger werken, als het op PP plakt. Aceton op de conus zou ik voorzichtig mee zijn ja. Denk dat met speakerglue niet de rest van de foamrand los hoeft. Zo wel dan eerst gewoon met trekken proberen ipv met aceton o.i.d.
Ik zag maar 1 recensie van de Pattex lijm op het net: volgens die gebruiker hechtte het totaal niet op Polypropyleen...Dat komt dan overeen met jouw bevinding.markbakk schreef:Polydome is volgens mij polycone, een 'gevulde' polypropeen. Dat spul is net als polyetheen eigenlijk niet echt te lijmen, alleen te plakken.
Toch maar de Audiofriends lijm bestellen dan...