The Big Tube!
Geplaatst: di 18 apr 2017, 21:52
Na bijna 10 jaar ben ik een beetje uitgeluisterd op de Tri-Nextels. Niet omdat ze niet geweldig klinken, niet omdat ze niet mooi zijn, niet omdat de WAF klem zit, maar gewoon omdat 10 jaar.
Tijd voor iets nieuws dus!
Omdat ik eigenlijk alleen het bouwtraject echt zelf voor mijn rekening wil nemen (omdat ik gewoon geen kaas heb gegeten van het elektronisch aspect of de berekeningen van volumes en dergelijke en het ook niet voor dit eenmalige project wil leren) wil ik dus langs deze weg de hulp inroepen van alle forumleden die mij in het verre verleden zo ONGELOFELIJK FANTASTISCH hebben geholpen, evenals de forumleden die dat destijds niet hebben gedaan omdat ze toen nog geen lid waren van ZBA.
Wat is het idee dat op dit moment door mijn systeem rond borrelt:
Ik heb enige tijd geleden bij iemand een BossoBass systeem in actie gezien. Nou heb ik geen interesse in een aardbeving in mijn woonkamer, maar ik vond het er wel erg gaaf uitzien. Mijn gedachte is dus om ook iets dergelijks te maken van een PVC rioolbuis, bekleed met een paar lagen buig MDF om het wat meer massa te geven.
De buis die ik kan kopen is 30 cm doorsnede aan de binnenkant, wat betekent dat ik per decimeter buis een frummeltje meer dan 7 liter volume tot mijn beschikking heb. Ik wil in totaal op ongeveer 110 cm hoogte uitkomen, wat betekend dat ik ongeveer 50 liter voor het laag tot mijn beschikking heb. Omdat ik een buis gebruik hoef ik geen bracing toe te passen, de druk is immers overal gelijk. Het gaat een gesloten systeem met veel detail worden, passief gefilterd maar eventueel wel met de mogelijkheid om er in een later stadium een actief systeem van te maken, laag apart van mid/hoog. Mijn Bryston versterker heeft genoeg spierballen om een en ander van prikkels te voorzien.
Dit is optie een voor het laag:
Net als de BossoBass twee woofers, een down-firing onderaan en een up-firing bovenaan. Gezien het formaat van de PVC buis zit ik zo'n beetje vast aan 10 inch woofers. Dit betekent dat bovenop een plateau komt waarop de mid en hoog komen en onder een plateau komt waarop de buis staat. Eventueel kan dit ook op pootjes direct op de vloer: stoer massief eiken parket.
Optie twee voor het laag:
Een isobaric systeem, waarbij de woofers clamshell tegen elkaar worden gemonteerd met 25 mm tussen de chassis zodat ze elkaar niet kunnen raken. dit gebeurt dan bovenin de buis waarbij een woofer dus ondersteboven zichtbaar is. Die moet wel door de WAF commissie heenkomen, dus een beetje netjes moet hij er wel uitzien. Daarboven komt, net als bij de eerste optie, een plateau waarop het mid en hoog een plaats krijgen. Om een staande golf te voorkomen zal in de bodem dan een en ander aan ideetjes geleend worden van andere systemen. Het grote voordeel is minder vervorming en een kleiner benodigd volume voor lager laag met meer detail.
Optie drie voor het laag:
Eén 12 inch woofer upfiring tegen een barriere, ik heb dan geen last van een te grote woofer aan de binnenzijde van de buis. Nadeel is wel dat het geheel misschien te hoog wordt omdat ik vast zit aan de doorsnede van de buis.
Optie vier voor het laag:
Uhm...
Optie een voor het mid:
Schaamteloos steelwerk van Asterduc. Hij heeft voor de Concave Mk2 een heel stoer uitziend binnenwerk bedacht, waarvan het jammer is dat dit aan de buitenzijde niet meer te zien is.
Optie twee voor het mid:
Zoiets als dit. De binnenkant van dit kastje is gewoon vierkant, zonder enige technieken om resonanties of staande golven en dergelijke tegen te gaan. In dit geval gaat het mij er dus puur om hoe het eruit ziet, het interieur zal dus niet zijn zoals deze, maar waarschijnlijk afgekeken worden van de Nescio.
Een en ander hangt ook aan wat de betere afstraling heeft.
Optie een voor het hoog:
Als ik inderdaad de Asterduc versie ga lenen dan zal ik de tweeter er op dezelfde manier inzetten.
Optie twee voor het hoog:
Een halve bol met een tweeter erin, bovenop de midruimte.
Optie drie voor het hoog:
Zie een en twee, maar dan met de tweeter onder de mid, net als in mijn huidige Tri-Nextels. Dit is een beetje afhankelijk van de afstraling. bovendien kunnen ze dan eventueel een klein beetje hoger worden omdat het luistergebied iets lager in hoogte komt.
Waar wil ik mijn kasten mee gaan vullen:
Geen idee.
Ik ben niet bekend met de huidige best klinkende luidsprekerunits. Bovendien weet ik niet wat goed met elkaar matched. Daar heb ik dus hulp bij nodig. De leidraad is dat kwaliteit boven prijskaartje gaat, maar het moet niet overdreven worden.
Ik ben bijzonder gecharmeerd van mijn SEAS Crescendo, dat is dus een goede kanshebber en op zijn minst een richtlijn. Eventueel mag zijn iets duurdere nieuwe broertje ook.
Ik nodig iedereen uit om iets zinnigs te zeggen!
Tijd voor iets nieuws dus!
Omdat ik eigenlijk alleen het bouwtraject echt zelf voor mijn rekening wil nemen (omdat ik gewoon geen kaas heb gegeten van het elektronisch aspect of de berekeningen van volumes en dergelijke en het ook niet voor dit eenmalige project wil leren) wil ik dus langs deze weg de hulp inroepen van alle forumleden die mij in het verre verleden zo ONGELOFELIJK FANTASTISCH hebben geholpen, evenals de forumleden die dat destijds niet hebben gedaan omdat ze toen nog geen lid waren van ZBA.
Wat is het idee dat op dit moment door mijn systeem rond borrelt:
Ik heb enige tijd geleden bij iemand een BossoBass systeem in actie gezien. Nou heb ik geen interesse in een aardbeving in mijn woonkamer, maar ik vond het er wel erg gaaf uitzien. Mijn gedachte is dus om ook iets dergelijks te maken van een PVC rioolbuis, bekleed met een paar lagen buig MDF om het wat meer massa te geven.
De buis die ik kan kopen is 30 cm doorsnede aan de binnenkant, wat betekent dat ik per decimeter buis een frummeltje meer dan 7 liter volume tot mijn beschikking heb. Ik wil in totaal op ongeveer 110 cm hoogte uitkomen, wat betekend dat ik ongeveer 50 liter voor het laag tot mijn beschikking heb. Omdat ik een buis gebruik hoef ik geen bracing toe te passen, de druk is immers overal gelijk. Het gaat een gesloten systeem met veel detail worden, passief gefilterd maar eventueel wel met de mogelijkheid om er in een later stadium een actief systeem van te maken, laag apart van mid/hoog. Mijn Bryston versterker heeft genoeg spierballen om een en ander van prikkels te voorzien.
Dit is optie een voor het laag:
Net als de BossoBass twee woofers, een down-firing onderaan en een up-firing bovenaan. Gezien het formaat van de PVC buis zit ik zo'n beetje vast aan 10 inch woofers. Dit betekent dat bovenop een plateau komt waarop de mid en hoog komen en onder een plateau komt waarop de buis staat. Eventueel kan dit ook op pootjes direct op de vloer: stoer massief eiken parket.
Optie twee voor het laag:
Een isobaric systeem, waarbij de woofers clamshell tegen elkaar worden gemonteerd met 25 mm tussen de chassis zodat ze elkaar niet kunnen raken. dit gebeurt dan bovenin de buis waarbij een woofer dus ondersteboven zichtbaar is. Die moet wel door de WAF commissie heenkomen, dus een beetje netjes moet hij er wel uitzien. Daarboven komt, net als bij de eerste optie, een plateau waarop het mid en hoog een plaats krijgen. Om een staande golf te voorkomen zal in de bodem dan een en ander aan ideetjes geleend worden van andere systemen. Het grote voordeel is minder vervorming en een kleiner benodigd volume voor lager laag met meer detail.
Optie drie voor het laag:
Eén 12 inch woofer upfiring tegen een barriere, ik heb dan geen last van een te grote woofer aan de binnenzijde van de buis. Nadeel is wel dat het geheel misschien te hoog wordt omdat ik vast zit aan de doorsnede van de buis.
Optie vier voor het laag:
Uhm...
Optie een voor het mid:
Schaamteloos steelwerk van Asterduc. Hij heeft voor de Concave Mk2 een heel stoer uitziend binnenwerk bedacht, waarvan het jammer is dat dit aan de buitenzijde niet meer te zien is.
Optie twee voor het mid:
Zoiets als dit. De binnenkant van dit kastje is gewoon vierkant, zonder enige technieken om resonanties of staande golven en dergelijke tegen te gaan. In dit geval gaat het mij er dus puur om hoe het eruit ziet, het interieur zal dus niet zijn zoals deze, maar waarschijnlijk afgekeken worden van de Nescio.
Een en ander hangt ook aan wat de betere afstraling heeft.
Optie een voor het hoog:
Als ik inderdaad de Asterduc versie ga lenen dan zal ik de tweeter er op dezelfde manier inzetten.
Optie twee voor het hoog:
Een halve bol met een tweeter erin, bovenop de midruimte.
Optie drie voor het hoog:
Zie een en twee, maar dan met de tweeter onder de mid, net als in mijn huidige Tri-Nextels. Dit is een beetje afhankelijk van de afstraling. bovendien kunnen ze dan eventueel een klein beetje hoger worden omdat het luistergebied iets lager in hoogte komt.
Waar wil ik mijn kasten mee gaan vullen:
Geen idee.
Ik ben niet bekend met de huidige best klinkende luidsprekerunits. Bovendien weet ik niet wat goed met elkaar matched. Daar heb ik dus hulp bij nodig. De leidraad is dat kwaliteit boven prijskaartje gaat, maar het moet niet overdreven worden.
Ik ben bijzonder gecharmeerd van mijn SEAS Crescendo, dat is dus een goede kanshebber en op zijn minst een richtlijn. Eventueel mag zijn iets duurdere nieuwe broertje ook.
Ik nodig iedereen uit om iets zinnigs te zeggen!