Pagina 1 van 2

45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: za 15 apr 2017, 19:27
door Thomox
Ik ben op zoek naar een frees waarmee ik 18 mm mdf in één keer kan verstekfrezen. mijn bovenfrees ga ik volgend weekend in een tafeltje bouwen, zodat ik daarmee makkelijker kan frezen :)

Nu ben ik dus op zoek naar een frees met een hoogte van 18 mm. As mag 6, 6.35, 8 mm zijn.
Liefst zonder lager, maar als er geen alternatief is mag 't ook met. Enige wat ik heb kunnen vinden is deze..

Wie helpt mij uit de brand?

EDIT: budget is 40 euro

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: za 15 apr 2017, 19:33
door Pjotr
18mm gaat toch niet in 1x. Moet je sowieso in stapjes doen. Die frees is er ook zonder lager en heet dan groeffrees. Maar goedkoper zal die niet zijn. Het is overigens al een best forse frees waar je beslist een 8mm schacht voor nodig hebt.

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: za 15 apr 2017, 19:39
door Thomox
Ik was ook niet van plan in één keer die hele driehoek eraf te vreten, maar ik zou wel graag één snijvlak hebben, zodat ik het niet telkens opnieuw exact hoef in te stellen.

Oké, kan ik in ieder geval even zoeken met die term :)

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: za 15 apr 2017, 19:46
door Pjotr
Deze? http://www.bovenfrezenshop.nl/p/70305:c ... w-s8-d38-/ Maar die is nog duurder. Die heb ik zelf met 12mm schacht. Maar wat bedoel je met exact in stellen? Ding is toch symmetrisch. Ik heb er geen moeite mee.

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: za 15 apr 2017, 19:52
door Thomox
Nou, indien het snijvlek niet gelijk is aan de totale afstand moet je dus meerdere keren over het materiaal. Op zich is dat niet vervelend, maar wel het feit dat je dan ook de frees in breedte moet verstellen, niet alleen in hoogte.

Indien de frees dat in één keer kan behappen hoef je alleen de hoogte maar in te stellen....

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: za 15 apr 2017, 20:36
door Henkjan
ik heb nog wel een 45° frees liggen die ik niet echt kan gebruiken wegens te groot voor de voet van mn bovenfrees, zal zo wel ff opmeten hoe groot enzo

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: za 15 apr 2017, 21:36
door Jag
Al op ecotools.nl gekeken? Anders kan je op ebay ook alles vinden voor weeeenig als je wat langer geduld hebt.

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: za 15 apr 2017, 23:38
door jaap380
Op aliexpress zijn ze nog goedkoper. Je moet alleen even geduld hebben.

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 9:45
door markbakk
Die CMT's zijn best OK. Gebruik met veel plezier een 26 m hoge kantenfrees en heb nog geen lagertje voorbij zien komen.

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 9:49
door ds23man
26 meter? :shock: :shock: :shock: :shock: Bouw je line arrays? :lol: :lol:

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 9:53
door markbakk
Zo'n tablet op zondagochtend tiept ook niet... maar ts, zoek eens op verstek- of fasefrees!

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 11:51
door Thomox
Henkjan schreef:
ik heb nog wel een 45° frees liggen die ik niet echt kan gebruiken wegens te groot voor de voet van mn bovenfrees, zal zo wel ff opmeten hoe groot enzo
Ben benieuwd :)
jaap380 schreef:
Op aliexpress zijn ze nog goedkoper. Je moet alleen even geduld hebben.
Geduld hebben Nederlanders toch nooit :P
Jag schreef:
Al op ecotools.nl gekeken? Anders kan je op ebay ook alles vinden voor weeeenig als je wat langer geduld hebt.
Ecotools is normaal mijn vaste adres, maar ze hebben deze helaas niet :(
markbakk schreef:
Zo'n tablet op zondagochtend tiept ook niet... maar ts, zoek eens op verstek- of fasefrees!
Reeds gezocht met die term.. Assortiment is beperkt in een 8mm schacht, dat zal niet voor niks zijn :rofl:
markbakk schreef:
Die CMT's zijn best OK. Gebruik met veel plezier een 26 m hoge kantenfrees en heb nog geen lagertje voorbij zien komen.
Website van CMT laat er eentje zien van 18mm exact, maar dan zul je zien dat er net een braampje blijft staan bij een plaatdikte van 18.5mm..

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 11:58
door Pjotr
Die duurdere V-groef die ik aangaf is 19mm hoog. Voor netjes versteklijmen komt het er idd wel precies op aan. CMT is relatief duur maar wel goed. Verslijt je niet snel.

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 12:11
door markbakk
Bij CMT staat een mooie set verstekfrezen voor tot 19mm, maar inderdaad met 12mm schacht. Ik zou ook geen frees van 50mm inspannen met 8mm schacht overigens, lijkt mij vragen om ongelukken.

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 13:21
door Henkjan
deze heb ik dus over:
45°frees.jpg

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 15:40
door Thomox
Pjotr schreef:
Die duurdere V-groef die ik aangaf is 19mm hoog. Voor netjes versteklijmen komt het er idd wel precies op aan. CMT is relatief duur maar wel goed. Verslijt je niet snel.
Die is niet geschikt omdat daar ook een rechte kant aan zit...
markbakk schreef:
Bij CMT staat een mooie set verstekfrezen voor tot 19mm, maar inderdaad met 12mm schacht. Ik zou ook geen frees van 50mm inspannen met 8mm schacht overigens, lijkt mij vragen om ongelukken.
Ja dat is waar, maar bij goed diep opspannen lijkt me dat toch best prima te doen. Misschien niet maximaal laten draaien...

@ henkjan, istie nog scherp/goed? Moettie kosten?

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 20:17
door Thomox
Ik heb even gemeten in mijn machine Henkjan, maar volgens mij kom ik tot dezelfde conclusie. Hij past er niet doorheen... In ieder geval bedankt voor je PB.

Misschien toch die van exact 18 mm van CMT aanschaffen...

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 20:38
door ds23man
Of gewoon bestellen bij houtopmaat.nl. Doen ook verstek. :mrgreen:

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:18
door Arno
Thomox schreef:
Misschien toch die van exact 18 mm van CMT aanschaffen...
Dat geeft helaas wel meestal enorme rafels. Ik weet niet wat voor materiaal je gaat frezen...

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 21:35
door Thomox
Ik was van plan mdf te frezen, maar multiplex zou ook goed moeten gaan.. Hoe kan ik dat anders aanpakken Arno?

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 22:05
door Arno
De frees moet gewoon groter (hoger zeg maar) zijn dan die 18mm. Dan nog is het niet echt een pretje, zo'n klusje. De eerste gang laat je het wieltje langs de rand van je materiaal lopen, de tweede gang laat je het wieltje langs een lat lopen die je aan de onderkant van materiaal moet klemmen, en de derde gang moet je de geleidingslat heel precies vastklemmen, maar dan net iets terug tov. de rand van je materiaal. Ik word al moe bij de gedachte, maar ik ben dan natuurlijk ook een verwend nest ;)

Maar goed, het voornaamste probleem hier is dat de frees dus eigenlijk te klein is. Kan je niet met 16mm mdf uit de voeten?

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 22:11
door Pjotr
Op die dikte kun je ook beter verstek zagen. Frezen gaat nog net maar eigenlijk heb je hiervoor toch ook een zware/stabiele professionele freesbank nodig.

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: zo 16 apr 2017, 22:15
door Arno
Pjotr schreef:
Op die dikte kun je ook beter verstek zagen. Frezen gaat nog net maar eigenlijk heb je hiervoor toch ook een zware/stabiele professionele freesbank nodig.
+1

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 0:03
door Thomox
Ik kan prima met een andere maat uit de voeten, maar had graag een 'universele' frees willen hebben, ook voor andere projecten :)

Re: 45 graden frees 8 mm as

Geplaatst: ma 17 apr 2017, 21:48
door Arno
Je zou zoiets kunnen proberen. Blauw is je mal, bruin is je materiaal. De mal klem je op je materiaal en op je werkbank en dan frees je met een kopiëerfrees met bovenlager, zoals zoiets, of doe eens chic, je verstek eraan.