Pagina 1 van 1

Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: do 13 apr 2017, 23:06
door MarcelvdG
Hoi,

Even een tip die niets met audio te maken heeft:

Iedereen die zo stom is geweest om de stof van een stoel of bank te laten bewerken met Protexx of een vergelijkbaar middel, weet dat vlekken er met Protexx weliswaar makkelijk af gaan, maar dat je elke keer als je opstaat en een geleidend voorwerp aanraakt een schok krijgt. Inspuiten met antistatische spray helpt niet, althans de ESD-spray die mijn partner en ik geprobeerd hebben niet, want door de Protexx-laag blijft de spray niet op de stof zitten.

Wat wel goed werkt, is een ontlaadpunt maken van een geaarde netsteker en een flinke weerstand. Ik heb een uit een oude televisie gesloopte hoogspanningsweerstand van 30 Mohm gebruikt en dat werkt prima. De weerstand zit in de trekontlasting van de steker geklemd. De ene aansluitdraad zit aan de randaarde, de andere steekt uit de achterkant van de netsteker, om de achterkant heen gebogen. Die draad raken we elke keer na het opstaan even aan. Het is belangrijk dat de eigencapaciteit van het punt dat je aanraakt klein is, maar met een omgebogen draad van een centimeter lang is dat in de praktijk geen probleem.

Het enige dat nog een beetje lastig is, is dat het geaarde stopcontact op enige afstand van de bank hangt en dat onze kat ons vaak probeert aan te raken voor we ontladen zijn. We moeten dan om de kat heen naar het ontlaadpunt slalommen.

Marcel

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: do 13 apr 2017, 23:22
door Ah!buis
Wat als de kat opgeladen raakt ?
Anne

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: do 13 apr 2017, 23:29
door MarcelvdG
Daar hebben we tot nu toe niet vaak een schok door gekregen, maar ik weet eigenlijk niet waarom niet, want hij ligt regelmatig op de bank. Misschien helpt het dat hij geen schoenen of sloffen draagt, hoewel het zeil dat we als vloerbedekking hebben toch ook isoleert.

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 10:11
door Leeuwarden
:lol: Mogen we een demonstratie filmpje zien? Bij voorkeur met vrouw en kat in de hoofdrol?

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 10:26
door VintageHarry
Misschien dan maar zoiets om je enkels binden? :wink:
Afbeelding

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 10:49
door Pjotr
Toen ik de topictitel/startpost las dacht ik: Een nieuwe maatschappelijke ontwikkeling? Naast een oplaadpunt voor elektrisch rijden nu een ontlaadpunt voor elektrisch zitten. Straks je elektrokarretje opladen met muziek luisteren :lol:

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: vr 14 apr 2017, 12:09
door ray5150
Gelukkig heb ik een lederen bankstel...

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: za 15 apr 2017, 9:09
door SSassen
Al onze meubels zijn behandeld met Protexx, maar hier geen problemen met statische elektriciteit?

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: za 15 apr 2017, 9:13
door Leeuwarden
:sure: Jou kennende zou het me niet verbazen als je vloer geaard is

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: za 15 apr 2017, 9:16
door ds23man
Sander heeft tegels op de vloer.

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: za 15 apr 2017, 23:23
door MarcelvdG
Een tegelvloer zal wat dit betreft inderdaad beter zijn dan dat zeil van ons. Waarmee je huis verwarmd wordt en of je binnen schoenen of sloffen met rubberen zolen draagt, kan natuurlijk ook verschil uitmaken.

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: di 18 apr 2017, 10:19
door SSassen
Wij hebben vloerverwarming, maar lopen wel op sloffen binnen.

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: di 18 apr 2017, 12:38
door Rody
Ik had extreem veel last van oplading, totdat we het tapijt dat onder de salontafel lag eruit gooiden. Nu was dat een relatief goedkoop hoogpolig bouwmarkt ding dat vast vrij synthetisch zal zijn (nooit gechecked eigenlijk), maar daarna was het resoluut over....

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: di 18 apr 2017, 21:19
door richard
MarcelvdG schreef:
Een tegelvloer zal wat dit betreft inderdaad beter zijn dan dat zeil van ons. Waarmee je huis verwarmd wordt en of je binnen schoenen of sloffen met rubberen zolen draagt, kan natuurlijk ook verschil uitmaken.
Ik denk dat dit er alles mee te maken heeft. Als de vloerbedekking goed elektrisch isolerend is en je loopt op dikke isolerende rubberen of kunststof zolen zal een heel ander effect geven dan wanneer je op sokken, blote voeten of schoenen met leren zolen loopt op een stenen vloer.
De absolute luchtvochtigheid van de kamer wil ook wel wat uitmaken, als die niet te laag is zul je ook minder last van dergelijke effecten hebben.

Re: Ontlaadpunt voor eigenaren van meubels met Protexx

Geplaatst: di 18 apr 2017, 21:55
door MarcelvdG
Overigens hebben we ook meubels die niet met Protexx bewerkt zijn, en daar krijgen we nooit een schok van. Het opladen gebeurt kennelijk echt op de met Protexx behandelde bank, het zeil op de vloer en de sloffen met rubberen zolen zorgen er alleen voor dat de lading daarna niet weglekt. Misschien hadden we de antistatische spray op het zeil moeten spuiten in plaats van op de bank, zodat de hele vloer een groot ontlaadpunt geworden was.