Tuner Technics ST-8077
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 18:18
Na de geslaagde herstelling/restauratie van de versterker SU-8077 is de bijpassende tuner aan de beurt. Hij was morsdood. Voeding zag er lelijk uit; uitgelopen electroliet van filtercondensators had zelfs enkele printbanen opgelost. Die waren snel hersteld en de filterelco's zijn al vervangen; de voedingsspanning is OK.
Bij een eerste test geen FM-ontvangst. AM werkt, voor zover er nog zenders op bestaan, ik pik een franstalige en een britse zender op, met veel ruis, maar dat zal me worst wezen.
Alle halfgeleiders doorgemeten en goed bevonden. Dan de spanningen op de diverse IC's nagemeten, vier stuks van de vijf zijn goed, althans wat de gemeten spanningen betreft. Het blijkt dat FM/IF amplifier IC met typenummer AN377 gedeeltelijk dood is. Geen flauw idee of dat IC nog vlot verkrijgbaar is, ik heb nooit eerder een tuner hersteld.
Op Ebay wordt het IC aangeboden tegen 10$ per stuk. Lijkt me vrij veel. Bovendien houd ik niet van Ebay, vertrouw het niet, veel namaak of regelrechte fake naar het schijnt. Zal eens polsen bij mijn componentenboer, maar ik vrees ervoor.
Bij een eerste test geen FM-ontvangst. AM werkt, voor zover er nog zenders op bestaan, ik pik een franstalige en een britse zender op, met veel ruis, maar dat zal me worst wezen.
Alle halfgeleiders doorgemeten en goed bevonden. Dan de spanningen op de diverse IC's nagemeten, vier stuks van de vijf zijn goed, althans wat de gemeten spanningen betreft. Het blijkt dat FM/IF amplifier IC met typenummer AN377 gedeeltelijk dood is. Geen flauw idee of dat IC nog vlot verkrijgbaar is, ik heb nooit eerder een tuner hersteld.
Op Ebay wordt het IC aangeboden tegen 10$ per stuk. Lijkt me vrij veel. Bovendien houd ik niet van Ebay, vertrouw het niet, veel namaak of regelrechte fake naar het schijnt. Zal eens polsen bij mijn componentenboer, maar ik vrees ervoor.