Pagina 1 van 4
middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: ma 03 apr 2017, 14:21
door Dalojan
Ik zoek een middentoner (ongeveer 350 - 3500 Hz) met onberispelijke weergave kwaliteit voor mijn open bafle systeem. Wie heeft er ervaring en advies? Zelf dacht ik een beetje richting de SEAS CA12RCY H1152-08 . Als tweeter dacht ik aan een Dayton Audio AMT of soortgelijk, als iemand daar ervaring mee of advies over kan geven dan graag.Misschien is het ook interessant om te kijken hoe andere hobbygemeenschappen hun projecten organiseren en middelen delen, bijvoorbeeld via een agrarisch aankoopplatform, omdat zulke platforms soms inspirerende ideeën geven over samenwerking tussen leden.
Groeten en vast bedankt
Dalojan
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: ma 03 apr 2017, 18:11
door architect
doe je een smalle of brede baffle voor de mid?
wat doe je onder de 350 hz?
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: ma 03 apr 2017, 19:47
door Henkjan
en wat mag t kosten?
Visaton AL130?
Tangband 1611SA (al was t maar vanwege die g**le achterkant)
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: ma 03 apr 2017, 20:03
door Walt
Audiotechnology
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: ma 03 apr 2017, 21:24
door dre
Vind je 12cm niet wat klein voor de mid?
https://link.marktplaats.nl/m1147611652
Is dit wat om te testen/gebruiken?
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: ma 03 apr 2017, 21:58
door richard
Is de Fostex FX120 iets?
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: di 04 apr 2017, 10:28
door Dalojan
Het is een bestaand systeem, de hybride ESL van METRUM en ruim 10 jaar oud. Er waren problemen met de ESL elementen en nieuwe zijn niet meer leverbaar. Dat is de reden om voor het midden en hoog een andere oplossing te zoeken. De Baffle is ogngeveer 30cm breed en het laag wordt gedaan door 2 Scanspeak drivers van 22 cm, dat werkt nog steeds voortreffelijk. Het ESL element ga ik dus vervangen en de beschikbare ruimte is ongeveer 17cm breed en 30 cm hoog. Ik weet dat de ontwerper zelf zijn ESL elementen ook heeft vervangen door wat anders, een scanspeak 12cm en een Mundorf AMT maar beide zijn echt heel prijzig en vraag me af of dat niet anders en ook goed kan.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 11:36
door Martijn M
Voor een dipool is het van belang dat niet alleen de frequentierespons aan de voorzijde keurig is, ook de respons aan de achterzijde moet zich goed gedragen. Je ziet best vaak eenheden die aan de voorzijde een redelijk goede respons laten zien, maar aan de achterzijde een duidelijke resonantie hebben. Vooral de bekende conus-rand resonantie (meestal tussen 500 hz en een goeie 1000 hz) gooit roet in het eten.
De door Henkjan genoemde Visaton AL130 en zijn grotere broer de AL170 gedragen zich voorbeeldig. Ook een Seas m15 hexadym gedraagt zich uitstekend. Met zachte membranen moet je wat meer opletten. Onregelmatigheden in de frequentierespons en/of impedantie duiden op de aanwezigheid van resonanties.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 11:49
door Dalojan
Ik heb de ervaring dat zowel de AL170 als de AL130 prima drivers zijn ook wat betreft midden gebied enige nadeel van die aluminium conussen zie ik in de resonanties in de conus bij hogere frequenties en die geven een enorme piek in de curve. Filtering moet dus dan wel zo zijn dat die frequenties al goed onderdrukt zijn. 2de orde laag doorlaat is voor een AL130 dus echt wel nodig, maar goed gefilterd geeft dat niets.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 12:41
door Martijn M
Die resonanties zijn inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Zelf zou ik eerder voor 4e orde akoestisch plus een notch-filter gaan om de resonanties echt goed te onderdrukken.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 13:04
door wouter
Ik denk aan Seas U16... niet mee gewerkt maar schijnt toch wel een heel sterke mid te zijn.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 14:11
door Dalojan
- h1304_mca12rc_datasheet.pdf
- Deze lijkt wat betreft curve toch beter dan de U16, minder rimpels in de doorlaat.
- (123.86 KiB) 73 keer gedownload
De U16 is een mid/woofer, niet erg maar de frequentie curve is in het midden gebied zeker niet vlak. De MCA12RC lijkt wat dat betreft stukje beter.
Zelfde geld ook voor de CA12RCY wat ook een mid/woofer is.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 14:35
door wouter
Vlakke metingen blijft weinig van over op een OB lijkt me, en de U16 is vooral vanwege de klank een favoriet. Beetje zoals de bextrene conussen van voorheen.
Ik las onberispelijke weergave kwaliteit als klankmatige eigenschappen, niet meettechnisch voor filtering

Hoe gaat het gefilterd worden?
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 15:01
door Dalojan
Hallo Wouter,
Filtering hangt natuurlijk af van gebruikte units en metingen in de bafle. Dat proberen te importeren in Boxsim en kijken wat er te bereiken valt. Uiteindelijk dan ook gaan bouwen. De hybride ESL's klonken super maar nu de ESL panelen niet goed meer zijn moet ik een oplossing zien te vinden die ook weer goed klinkt. De vormgeving was ik wel blij mee. Als uitgangspunt lijkt mij de geleverde curve van de fabrikant wel goed ook al is dat niet op een OB gemeten. Het maakt een vergelijk tussen drivers wel in zekere mate mogelijk denk ik. Overigens vind ik de Visaton AL130 ook niet zo verkeerd in deze toepassing.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 19:40
door jeroen_d
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: wo 05 apr 2017, 20:41
door Martijn M
Mooie driver, maar ben je niet bang dat die wat te magertjes is? Tenzij je een breed baffle zou toepassen, maar dat zou ik persoonlijk wat zonde vinden.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 14:17
door b_force
Tymphany SDS serie. Een van de beste speakers ooit gemeten voor dipool.
Maar goed, die zal wel niet duur (en dus hip) genoeg zijn....
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 14:39
door Dalojan
Niet duur is geen reden om er niet voor te kiezen en het uiterlijk en prijs bepalen niet de 'hip' factor. Bij speakers gaat het toch om hoe ze klinken, tenminste dat denk ik. Rest is bijzaak.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 16:30
door Martijn M
b_force schreef:Tymphany SDS serie. Een van de beste speakers ooit gemeten voor dipool.
Maar goed, die zal wel niet duur (en dus hip) genoeg zijn....
Beter nog dan de Seas m15 met hexadym?
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 17:52
door b_force
M15?
Je doelt dan op de M15CH002 denk ik.
Of de W15CH001.
Hippe speakers, qua specs en toleranties niet mega bijzonder.
Zijn maar liefst 8 keer zo duur. Ik vind een woofer van 180 euro maar moeilijk te rechtvaardigen.
Als je de SDS-160F25PR01-08 neemt, heb je ook nog eens flink wat xmax en een iets hogere Qt.
Sja, wat is beter?
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 18:15
door Dalojan
Een 15 cm speaker kan ik in het frame niet kwijt dus die vallen af. De AL130 van visaton is misschien al te groot gezien zijn relatief grote buitendiameter. Mijn ervaring daarmee is ook in het middentonen gebied prima. Maar een 12cm Seas past makkelijker in het frame maar de middentonen versie heeft wel een wat krappe X-max en daar moet ik nog eens goed over nadenken of dat wel goed komt.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 18:18
door architect
excel W12CY001
is te koop bij bas focal m180
misschien kun je een mooi prijsje afspreken?
heeft wel een lage gevoeligheid
en de achterzijde is lang niet zo mooi open als bij de w15 en m15
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 18:35
door bas focal m180
architect schreef:excel W12CY001
is te koop bij bas focal m180
misschien kun je een mooi prijsje afspreken?
heeft wel een lage gevoeligheid
en de achterzijde is lang niet zo mooi open als bij de w15 en m15
Nee helaas het is alles of niets.
Een mooie mid voor OB dacht ik aan SB Satori middentoon unit.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... i-mr16p-4/
Rendement, x-max en een mooie open achterkant.
Dit zijn één van de mooiste echte midrange units die ik afgelopen jaren ben tegen gekomen.
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 18:45
door architect
maar welke maat is nu het meest optimaal?
Linkwitz kiest in de lx521 voor een 10cm mid (4-weg)
Re: middentoon driver voor openbafle systeem
Geplaatst: do 06 apr 2017, 20:05
door Martijn M
architect schreef:maar welke maat is nu het meest optimaal?
Linkwitz kiest in de lx521 voor een 10cm mid (4-weg)
Er is geen optimale maat. Hangt maar net af van zijn inzetgebjed.