Pagina 1 van 2
Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 16:14
door AutonomY
Beste forumleden,
na 20 jaar trouwe dienst komt er een vies geluidje uit mn tafel. Een paar manden geleden al en toen heb ik hem open gehad voor inspectie. Wat ik gedaan heb is wat aanslag van de printplaaten verwijderd en alle stekkertjes los gehad en contacten gereinigd. De tafel was weer helemaal stil! Nu is hetzelfde geluidje er weer en geloof ik niet dat er iets kapot is maar dat ik wellicht een betere manier moet vinden om het te verwijderen. Graag jullie ervaring en advies. Ik kan het geluidje niet als bijlage toevoegen helaas, dus hoor ik ook hierover graag een tip.
(Het geluidje is wat kort geruis en gespetter (overspraak?) heel zacht en af en toe, maar te hard en te vaak voor opnames. Tafel staat in mn studio en komt niet buiten))
Vriendelijke groetjes,
Evert
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 18:21
door ds23man
Klinkt wat mij betreft als een probleem met de connectoren van de busbar.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 19:29
door ray5150
Zo te zien is het grotendeels dezelfde tafel als Mr. Tube heeft :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 80&t=21070
Zou dat dan een soort corrosie van de flatcable-stekkers moeten zijn ?
Kan natuurlijk ook zijn dat sommige elco's in voeding op hun einde lopen, en daarom de rimpel wat omhoog is gegaan.
Tenminste, dat was mijn eerste gedachte.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: ma 06 mar 2017, 19:51
door ds23man
Ik kan geen informatie vinden hoe dat ding is opgebouwd, per kanaal een print of per 4 of 8. Mijn jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarenlange ervaring ( vanaf de soundcraft series 1, zoek hem maar eens op), zijn dit soort problemen terug te voeren op de busbar. En dat hoeven niet eens de connectoren te zijn, rottende flatcables ook al gezien ( Crest).
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: za 11 mar 2017, 11:27
door AutonomY
Bedankt voor de reacties!
Zou het wat zijn als ik wat foto's bijvoeg?
Ik heb een sample, hoe kan ik die laten horen?
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: za 11 mar 2017, 11:49
door ray5150
AutonomY schreef:Bedankt voor de reacties!
Zou het wat zijn als ik wat foto's bijvoeg?
Natuurlijk ! daarvoor hebben we zelfs een speciaal knopje :
(zorg er wel voor dat de foto's kleiner zijn dan 1 mB, anders accepteert de server ze niet, gebruik daar bijvoorbeeld dit kleine freeware tooltje voor :
http://www.bricelam.net/ImageResizer/ )
AutonomY schreef:Ik heb een sample, hoe kan ik die laten horen?
Inpakken in een .RAR of .ZIP bestand, die kun je probleemloos hier plaatsen. let ook hier op de maximale bestandsgrootte.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: za 11 mar 2017, 15:53
door Barry2001
Nu zit je met een geluidsfragment nog wel een keer boven 1MB, met je telefoon het geluid opnemen in dit uploaden naar Youtube is ook nog een optie.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: di 14 mar 2017, 12:41
door AutonomY
bedankt voor de tip's! ik heb een zipje geplaatst met 2 beperkte foto's die ik nog had en een stukje van het geluid.
met enthousiaste spanning wacht ik af op jullie expertise!

Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: wo 22 mar 2017, 15:49
door AutonomY
En ineens lig ik uit de gratie
Niemand meer?

Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: wo 22 mar 2017, 16:56
door John P
Meningen zat, maar expertise blijkt toch wat moeilijker.

Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: wo 22 mar 2017, 17:26
door ds23man
Was even langs me heen gegaan. Ik hoor ook een 50Hz brom uit de voeding. Zie dat deze tafel uit twee printplaten bestaat, een ramp om te repareren. Dat gespetter kan overal vandaan komen. Is die ook aanwezig als je alle routing op alle kanalen uit hebt staan?
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: wo 29 mar 2017, 17:10
door AutonomY
ik heb wel de audio versterkt hé,... voor het gemak om het te horen,... heb ik daar niet goed aan gedaan?
maar inderdaad,... dit geluid is er als alles dicht staat,...
op dit moment is het er even niet meer dus denk ik dat er niet echt iets kapot is, temperatuur?
ik vind dit zo inconsequent hé,... liever ploft er wat
ds23man schreef:Was even langs me heen gegaan. Ik hoor ook een 50Hz brom uit de voeding. Zie dat deze tafel uit twee printplaten bestaat, een ramp om te repareren. Dat gespetter kan overal vandaan komen. Is die ook aanwezig als je alle routing op alle kanalen uit hebt staan?
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: wo 29 mar 2017, 17:12
door AutonomY
Maar dit is ook een fijne reactie
John P schreef:Meningen zat, maar expertise blijkt toch wat moeilijker.

Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: wo 29 mar 2017, 17:12
door ds23man
Wat bedoel je met dicht? De faders? Daar zit nog een opamp achter en daarna je routingschakelaars. Dus alle kanalen nergens naar routen om te bepalen of het in een kanaal zit of in een opvolgende mix bus.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: wo 29 mar 2017, 17:14
door ds23man
AutonomY schreef:Maar dit is ook een fijne reactie
John P schreef:Meningen zat, maar expertise blijkt toch wat moeilijker.

Ik heb jarenlang grote bakbeesten van Soundcraft, Midas, Tac enz geserviced. Ervaring zat.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: wo 29 mar 2017, 19:28
door ray5150
AutonomY schreef:En ineens lig ik uit de gratie
Niemand meer?

Kun je over een oscilloscoop beschikken ? (en er enigszins mee omgaan)
Daarmee kun je in ieder geval de voedingslijnen bekijken om te zien of en hoeveel "rommel" erop zit.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: do 30 mar 2017, 14:25
door AutonomY
Ja alle faders en knoppen 'dicht' en er zelfs niets op aangesloten. Dan heb je dit geluid.
Die tafel nakijken is wel leuk maar om hem uit de studio te halen of nog erger er weer in te zetten,... spaghettimonster is er niets bij
ds23man schreef:Wat bedoel je met dicht? De faders? Daar zit nog een opamp achter en daarna je routingschakelaars. Dus alle kanalen nergens naar routen om te bepalen of het in een kanaal zit of in een opvolgende mix bus.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: do 30 mar 2017, 14:27
door AutonomY
Moet jij het niet nakijken dan?!
Het gekke is dat het nu weg is hé,... dus sta ik niet te trappelen om hem uit de studio te halen,... maar ik heb het angstige idee dat het natuurlijk weer terug komt,...
ds23man schreef:AutonomY schreef:Maar dit is ook een fijne reactie
John P schreef:Meningen zat, maar expertise blijkt toch wat moeilijker.

Ik heb jarenlang grote bakbeesten van Soundcraft, Midas, Tac enz geserviced. Ervaring zat.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: do 30 mar 2017, 14:30
door AutonomY
Ja ik heb 2 scoopjes,... en kan er enigszins mee omgaan,... bij een verdacht lijntje pak ik meestal m'n 8060A,...
Maar omdat het weg is nu denk ik niet dat het een defect is maar vuil/vocht?
Echt hoor, ik heb liever een forse ontploffing
ray5150 schreef:AutonomY schreef:En ineens lig ik uit de gratie
Niemand meer?

Kun je over een oscilloscoop beschikken ? (en er enigszins mee omgaan)
Daarmee kun je in ieder geval de voedingslijnen bekijken om te zien of en hoeveel "rommel" erop zit.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: do 30 mar 2017, 22:17
door ray5150
Hoeft niet perse vocht te zijn,(ervan uitgaande dat hij in huis staat opgesteld, en niet in een ongestookte schuur.) kan ook corrosie van de flatcable connectoren zijn. het ding is 25 jaar oud, dan kun je wat mankementjes gaan verwachten.
Zou eens die connectoren 10 x erop en eraf halen, en lichtjes met contactspray behandelen. daarna het nog eens een tijdje aankijken.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: vr 31 mar 2017, 10:50
door AutonomY
Nee hij staat binnen,... ik zag van die witte aanslag maar ik weet niet wat dat is.
Toen ik hem een half jaar geleden open had heb ik inderdaad de contacten schoongemaakt met wd40 (wattenstaafje). maar ik heb niet 10 keer de stekkers eraf en erop gedaan,... (polijsten?) Het was dus wel over! hmm,... pinnetjes vervangen voor goud?
ray5150 schreef:Hoeft niet perse vocht te zijn,(ervan uitgaande dat hij in huis staat opgesteld, en niet in een ongestookte schuur.) kan ook corrosie van de flatcable connectoren zijn. het ding is 25 jaar oud, dan kun je wat mankementjes gaan verwachten.
Zou eens die connectoren 10 x erop en eraf halen, en lichtjes met contactspray behandelen. daarna het nog eens een tijdje aankijken.
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: vr 31 mar 2017, 11:43
door ds23man
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: vr 31 mar 2017, 12:59
door ray5150
Dat lijkt me nogal wat aan de agressieve kant...
Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: vr 31 mar 2017, 13:52
door hannesie
ray5150 schreef:Dat lijkt me nogal wat aan de agressieve kant...
Dat is dan erg netjes uitgedrukt.
Volgende keer gootsteenontstopper, lijk mij ook wel een aardige cleaner.

Re: Mackie SR24-4 VLZ PRO mixing console
Geplaatst: vr 31 mar 2017, 17:13
door ray5150
Welja, waarom niet met remmenreiniger aan de slag, dan weet je zeker dat de boel over een half jaar is weggerot...
Nee, voor dit soort doelen zijn alleen producten als Kontakt 61 en dergelijke geschikt :
http://www.ingcon.nl/image/imagedir/pro ... Chemie.pdf
https://www.eoo-bv.nl/spuitbussen-chemi ... 1-200.html