Pagina 1 van 2
Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 21:21
door Martijn H
Het is weer even aan met het zelfbouwvirus! Ik ben begonnen met het uitvoeren van mijn cardioide-project plannen!
Vooralsnog bestaat de bouw uit het vervaardigen van twee (stereo) cardioide subwoofers. Het werkt als volgt: Per sub 2 woofers vóór en 2 woofers achter. De achterste woofers krijgen een ..??graden faseverschuiving en zullen de geluidsgolf die van de voorste woofers komt dempen, wat een cardioide afstraling als gevolg heeft. Ik ben nog niet helemaal uit over alle filtermogelijkheden. Het zou mooi zijn als er genoeg rendement over blijft op ca 20Hz, maar dat er ook geen grote concessies gedaan hoeven te worden aan het afstraalgedrag.
Woofers zullen de Scanspeak W23 zijn (
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... lack-cone/)
Eerst maar wat hulp inschakelen. Ik heb een Bosch zaagtafel aangeschaft en en stapel hout.
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 22:58
door wouter
Nice. Martijn M heeft zoiets commercieel, Dutch & Dutch, hij kan je vast wel wat tips geven
Sjieke rearwoofer trouwens...
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 10:20
door Chocomel
Met een FIR-filter kan je de faserespons onafhankelijk van de amplituderespons aanpassen. Je kan dan bijv. voor 30 - 200 Hz voor cardioïde gaan en < 30 Hz voor monopool. In het diepste laag is afstraalgedrag toch niet meer belangrijk in een woonkamer.
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 19:42
door Martijn H
Chocomel schreef:Met een FIR-filter kan je de faserespons onafhankelijk van de amplituderespons aanpassen. Je kan dan bijv. voor 30 - 200 Hz voor cardioïde gaan en < 30 Hz voor monopool. In het diepste laag is afstraalgedrag toch niet meer belangrijk in een woonkamer.
Ik heb nu een hypex DLCP. Dat is geen FIR. Eens kijken of ik daar al wat mee kan bereiken, daarna eens kijken of ik het kan vergelijken met een FIR filter. Opzich heb ik nog meer ondersteuning in het sublaag, dus in mijn setting is het niet zo van belang om veel rendement te hebben op zeg 30-40 Hz, maar het zou wel mooi zijn ontwerptechnisch
De basis van de kasten is af, Nu is het de bedoeling om met 8mm MDF in verstek de afwerklaag te maken. Zelf verstek zagen is

vermoeiend.. Ik ga nu heel snel, maar voordat ik begonnen ben heb ik lang over het ontwerp moeten nadenken, ook over aansluitmogelijkheden en afwerkingen. Het is een uitdaging om de sub zo compact mogelijk te houden/laten ogen. Later meer details!
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 19:45
door Walt
Dat is best wat geld waard al die woofers samen!
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 19:48
door Ouwebok
Dat is een mooie rij van een van de beste baspompen; indrukwekkend...

Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 20:07
door Lucas82
Ben zeer benieuwd!!
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 20:20
door bas focal m180
Oh mijn God (god naar keuze).
Je zaagt/freest naast je driver.
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 20:35
door Martijn H
bas focal m180 schreef:Oh mijn God (god naar keuze).
Je zaagt/freest naast je driver.

neejoh, even passen! Deze is wel wat stoffig geworden omdat alles binnen een straal van 20 meter stof heeft gevangen de dag dat ik ging frezen. De 7 op de andere foto stonden veiliger.
Ik heb een aantrekkelijke deal kunnen maken, anders had ik niet voor deze woofer gekozen. Misschien is deze specifieke woofer wel de aanzet geweest om te starten met het project!
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 20:37
door Woutertje
Zal denk ik wel gaan dreunen met al die wooferts!

Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 20:41
door bas focal m180
Martijn H schreef:bas focal m180 schreef:Oh mijn God (god naar keuze).
Je zaagt/freest naast je driver.

neejoh, even passen! Deze is wel wat stoffig geworden omdat alles binnen een straal van 20 meter stof heeft gevangen de dag dat ik ging frezen. De 7 op de andere foto stonden veiliger.
Ik heb een aantrekkelijke deal kunnen maken, anders had ik niet voor deze woofer gekozen. Misschien is deze specifieke woofer wel de aanzet geweest om te starten met het project!
Uiteraard gaan we volgen.
Altijd en klote werk om de stof eraf te krijgen.
Gelijk duidelijk waarom deze gebruikt worden, anders krijg je 1001 suggesties en vragen waarom deze woofers.
Niet dat er iets mis mee is op de prijs na dan.
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 21:31
door wouter
8mm mdf kun je prima met een frees onder verstek afwerken...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
ff scrollen..

Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 28 feb 2017, 21:38
door Martijn H
Gelukkig kan ik mijn zaagblad op 45 graden stellen. Maar dit oogt ook wel handig!
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: do 02 mar 2017, 18:21
door Martijn H
Weer wat stappen gezet,!

Ik hoop dat ik het nog boeiend kan houden met wat nieuwe foto's!
Ik heb nog niet gemeld dat de subs aansluitmogelijkheden krijgen voor een cardioide monitor die op de sub kan staan. In deze monitor kunnen dsp's en amps verwerkt worden en via diverse aansluitingen aan de sub gekoppeld worden. Vanuit de sub kan o.a. signaal en stroom naar de monitor lopen.
Hierbij wat foto's van de voortgang.

- panelen in verstek
Met de bovenfrees zijn alle aanslutingen netjes gemaakt
De woofers krijgen een extra face/frontje
Details van de aansluitingen: XLR size
Aanslutingen zijn van neutrik, o.a. 8 kanaals neutrik, 4kanaals diverse xlr busjes, powercon. De foto's verklappen ook al wat over het "onderstel"
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: do 02 mar 2017, 23:06
door Lucas82
Ziet er nice uit!!
Vanwaar de gaten aan de zijkant onderin?
En al nagedacht over hoe je de kast gaat afwerken of heb ik dat net ff gemist...?!
Ga zo door, lekker bezig!

Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: vr 03 mar 2017, 10:14
door hannesie
Dit gaat wel een heftige bak geluid worden, tenminste, die indruk heb ik wel.

Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: vr 03 mar 2017, 17:20
door Martijn H
Lucas82 schreef:Ziet er nice uit!!
Vanwaar de gaten aan de zijkant onderin?
En al nagedacht over hoe je de kast gaat afwerken of heb ik dat net ff gemist...?!
Ga zo door, lekker bezig!

Van links naar rechts: 8polige speakon (in), 4 polige speakon (uit), geballanceerd/digitaal signaal in, geballanceerd/digitaal out, powercon 220v. Dit zijn aansluitingen om de monitor die op de subs komen te voorzien van diverse signalen, maar ook van de monitor naar beneden gaan signalen. Als de monitoren voorzien worden van amps dan is er een mogelijkheid om extra subs aan te sluiten of een passieve speaker aan te sturen. Het kan zijn dat ik nog meer voorbereid zoals cat6/usb, maar dat is achteraf ook nog wel in te bouwen omdat ik extra aansluitmogelijkheden heb voorbereid. futureproof

Het zou mooi zijn als de meeste apparatuur in de speakers verwerkt zit. Dat ruimt op en is goed voor de WAF! Fijn woord al lang niet gebruikt.. waf
Ik denk aan donkergrijs/antraciet laten spuiten
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: vr 03 mar 2017, 17:29
door Lucas82
Flink over nagedacht dus haha!
Mooie kleur, gaat mooi worden...
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: zo 12 mar 2017, 20:10
door Martijn H
De aansluitingen naar de monitor die op de sub komt te staan heb ik ook al wat verder afgewerkt. De subs zijn bijna klaar om gespoten te worden. Dan zal ik wat mooie eindfoto's plaatsen. Tot die tijd monteer ik geen woofers en aansluitingen, want dan weet ik dat het afwerken er niet meer van komt!
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 21 mar 2017, 22:39
door Jag
Hoe staat het ermee?
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: di 21 mar 2017, 22:41
door hannesie
De verf zal toch wel droog zijn?
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: wo 22 mar 2017, 17:18
door Martijn H
De subs zijn eigenlijk wel zo goed als af op het spuiten na. Ik wacht tot een spuiter ze komt bekijken. Het hout zuigt enorm op de hoeken en daarom spoot ik er zo 3 spuitbussen grondverf op leeg. Als het dan niet goed is kan de spuiter er wel wat mee. Ik ga toch voor schwarzblauw, de kleur die mijn slanke dipools hebben. Dan kan het ooit als ik groot ben, matchend, in mijn IMAGINARY mensroom staan
Ik heb op de bovenkant m8 verzinkschroeven bevestigd en voor de afwerking een simpele m8 ring op de moer verlijmd. Hier kunnen spikes(ondersteboven) op gemonteerd worden welke de (cardioide) monitor ondersteunen.
De speakon pluggen maak ik extra luchtdicht met een rubberen o ring, lastig omdat ik daarvoor een v groef heb moeten maken in de uitsparing, waar de o ring dan in blijft zitten dusdanig dat de speakon plug stevig luchtdicht zit bij vastschroeven.
Diverse kabels liggen al klaar. Deze zet ik waarschijnlijk vast met fast on plugjes.
Even kijken of ik nog een plaatje kan posten van wat details
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: vr 07 apr 2017, 13:44
door MuijsP
Chic!
Mijn hoofd snap enkel niet waarom te gaan voor cardioide, terwijl simpele monopool subwoofers ook prima soelaas bieden?
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: za 08 apr 2017, 19:20
door Martijn H
MuijsP schreef:Chic!
Mijn hoofd snap enkel niet waarom te gaan voor cardioide, terwijl simpele monopool subwoofers ook prima soelaas bieden?
Ze moeten aansluiting vinden op cardioide monitors. Met een xo op ca 180-250Hz verwacht ik een beter afstraalgedrag met cardioide dan met een pure monopool. De subs zijn ook als monopool te gebruiken en kunnen dan nog wat harder ook.
Alles staat momenteel bij de spuiter en over 3 weken ga ik verder met assembleren.
Re: Cardioide stereo sublaag
Geplaatst: zo 07 mei 2017, 11:08
door Martijn H
Hierbij wat details van de bouw. Volgende stap is het aanbrengen van dempingsmateriaal en de woofers. OM alle aansluitingen luchtdicht te maken heb ik gebruik gemaakt van rubberen o ringen en speciale ringen voor draaddoorvoer. Als de woofers wapperen zal ik merken of het goed gedaan is en er geen lucht ontsnapt.
De kleur is telegrijs Een ralkleur. Ze zijn in 4 lagen professioneel gespoten en ik moet zeggen dat de afwerking mij erg bevalt! Ik moet ook wel vermelden dat er erg veel tijd in zit om alles kloppend te krijgen. Alleen het verbinden en solderen van de aansluitingen heeft meer dan 10 uur geduurd. Als er versterkers in de monitors gebouwd worden kan ik extra subwoofers aansturen via kabels die door de laagkasten lopen. Zo blijft alles netjes ogen
Als alles gemonteerd is zal ik wat mooie overzichtsfoto's maken

- m8 tap voor ontkoppeling monitor

- aansluitingen naar monitor en ingangen voor extra subs

- dekseltjes op de aansluitingen voor mooi

- speakon 8P en diverse aansluitingen voor naar de monitors
De bouw van de monitors is ook al bijna afgerond, de monitors zullen voorzien zijn van de seas W22 excel en seas hoog.