Pagina 1 van 1
Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 20:22
door MTX123
Momenteel gebruik ik deze opzet:
Yamaha keyboard, met microfoon voor zang via het keyboard, en een Peavey KB-3 keyboardversterker,
voor thuis als oefenversterker, en buitenshuis bij kleine optredens (begeleiden van een paar zangers/zangeressen.
Dat laatste is tegenwoordig om de paar weken, en ik begin het zeueln met die KB3 beu te worden (> 20 kg).
om die reden heb ik er in het verleden als eens wielen onder gezet, maar het blijft een lastig lomp ding..
Ook de geluidskwaliteit heeft zijn beperkingen:
- met de KB3 kan ik alleen mono weergeven, afstraalgedrag is ook beperkt (1 kast die op de grond staat), daarmee verlies ik veel aan ruimtelijke weergave van het keyboard geluid
- geen lekkere sound door het hele frequentie bereik: KB3 gaat niet echt lekker laag, ook niet sprankelend hoog...
- het vermogen is wel voldoende voor de huidige toepassingen.
Nu zit ik te denken aan een zelfbouw upgrade, die zou moeten bestaan uit minimaal een stereo set, maar wellicht 2.1, portable, en voldoende vermogen.
Zijn er hier wellicht keyboard musici "in de zaal" die me wat tips kunnen geven, welke richting ik moet gaan denken ?
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 20:46
door sevenup
MTX123 schreef:Momenteel gebruik ik deze opzet:
Yamaha keyboard, met microfoon voor zang via het keyboard, en een Peavey KB-3 keyboardversterker,
voor thuis als oefenversterker, en buitenshuis bij kleine optredens (begeleiden van een paar zangers/zangeressen.
Dat laatste is tegenwoordig om de paar weken, en ik begin het zeueln met die KB3 beu te worden (> 20 kg).
om die reden heb ik er in het verleden als eens wielen onder gezet, maar het blijft een lastig lomp ding..
Ook de geluidskwaliteit heeft zijn beperkingen:
- met de KB3 kan ik alleen mono weergeven, afstraalgedrag is ook beperkt (1 kast die op de grond staat), daarmee verlies ik veel aan ruimtelijke weergave van het keyboard geluid
- geen lekkere sound door het hele frequentie bereik: KB3 gaat niet echt lekker laag, ook niet sprankelend hoog...
- het vermogen is wel voldoende voor de huidige toepassingen.
Nu zit ik te denken aan een zelfbouw upgrade, die zou moeten bestaan uit minimaal een stereo set, maar wellicht 2.1, portable, en voldoende vermogen.
Zijn er hier wellicht keyboard musici "in de zaal" die me wat tips kunnen geven, welke richting ik moet gaan denken ?
Zoiets zou wel wat kunnen zijn, eventueel zelfbouw.
https://www.thomann.de/nl/the_box_pro_a ... bundle.htm
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 21:57
door Henkjan
[loekie modus]ik heb nog een setje sats in de aanbieding
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=22237
moet je wel t zand uit de filterkastjes halen, anders schiet je er qua gewicht niet te veel mee op....
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: di 28 feb 2017, 12:06
door MTX123
Ja, misschien wel, maar om nou op goed geluk een 2.1 set bij een postorder bedrijf te bestellen...
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: di 28 feb 2017, 18:09
door FritsK
Zelfde postorderbedrijf, maar een set die ik vanaf dag 1 eigenlijk wil horen:
https://m.thomann.de/nl/syrincs_m3_220.htm
Zie de goede reviews op Thomann en New Line. Hij heeft in de eerste versie (zonder DT in de typeaanduiding) wat problemen gekend, maar dat is verholpen. Dit is een setje dat ik zo blind aan zou schaffen o.b.v. reviews alleen.
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: di 28 feb 2017, 18:21
door sevenup
Bax shop is een bedrijf in Nederland met vergelijkbare prijzen en ook echte winkels. Misschien zou je daar kunnen luisteren.
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: di 28 feb 2017, 18:40
door Henkjan
mannen, de vraag staat in het ZELFBOUW forum hè
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: di 28 feb 2017, 18:54
door FritsK
Oja. Sorry paps.

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 13:21
door sevenup
Henkjan schreef:mannen, de vraag staat in het ZELFBOUW forum hè
Dat is waar
Eerste voorzetje dan maar.
Subwoofer:
http://www.pollin.de/shop/dt/Mzk4ODUzOT ... 8_Ohm.html
26 liter basreflex, lekker compact
Satellietjes:
2x
http://www.pollin.de/shop/dt/NTgxOTUzOT ... _100D.html
1x
http://www.pollin.de/shop/dt/MzA2OTUzOT ... 25B_1.html
Redelijk hoog filteren, rond de 5000Hz
Versterker:
https://nl.aliexpress.com/item/High-qua ... a42d182f39
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 14:35
door MTX123
FritsK schreef:Zelfde postorderbedrijf, maar een set die ik vanaf dag 1 eigenlijk wil horen:
https://m.thomann.de/nl/syrincs_m3_220.htm
Zie de goede reviews op Thomann en New Line. Hij heeft in de eerste versie (zonder DT in de typeaanduiding) wat problemen gekend, maar dat is verholpen. Dit is een setje dat ik zo blind aan zou schaffen o.b.v. reviews alleen.
Inderdaad veel positieve recensies...
Qua gewicht ga ik er waarschijnlijk niet veel op uit, maar wel setreo en een aparte sub.
en een veel groter toepassingsgebied dan ik al aangaf.
Het zal een flinke opgave zijn om met zelfbouw hier wat tegenover te stellen,
niet zo zeer qua kosten, maar wel qua volume en gewicht, denk ik.
Tenminste, tot op heden heb ik bij zelfbouw alleen nog maar mdf en multiplex toegepast.
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 18:43
door sevenup
http://www.proaudiowebshop.nl/shop/prod ... s_id=15433
En sub van 15mm berken multiplex en zo'n neodium woofer zal wel klein en licht zijn. 19 liter getuned op 49hz

Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 19:10
door pompebled
Die breedbanders heb ik al eens in een kleinen TQWT gebruikt, een tweeter is wel noodzakelijk.
Maar ik vraag me af of je deze speakertjes wel kunt blootstellen aan de dynamische pieken die een keyboard kan genereren.
Dan zou ik liever twee (per box) van deze nemen:
http://www.pollin.de/shop/dt/NzExOTUzOT ... echer.html
Het is even afwachten of de 6,5" ver genoeg doorlopen om op 5000Hz te kunnen filteren voor de tweeter...
Groeten, Jan.
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 19:39
door sevenup
pompebled schreef:Die breedbanders heb ik al eens in een kleinen TQWT gebruikt, een tweeter is wel noodzakelijk.
Maar ik vraag me af of je deze speakertjes wel kunt blootstellen aan de dynamische pieken die een keyboard kan genereren.
Dan zou ik liever twee (per box) van deze nemen:
http://www.pollin.de/shop/dt/NzExOTUzOT ... echer.html
Het is even afwachten of de 6,5" ver genoeg doorlopen om op 5000Hz te kunnen filteren voor de tweeter...
Groeten, Jan.
Die 6,5" heb ik ook gekocht voor mijn hoog rendement speakers voor thuis. 2 per kant is echt niet nodig, de woofer die ik aangaf is maar 8". Samen met de 2 10cm breedbanders vergelijkbaar met de cyrics set, Waarschijnlijk zelfs beter qua rendement en volume
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 20:37
door wouter
http://heissmann-acoustics.de/bausatz-c ... 00-wg-300/
Dit lijkt me stereo een fraaie oplossing.
Een 2.1 oplossing kan ook, maar is complexer op niveau te krijgen aangezien een goede 2.1 amp niet goedkoop is.
Een cyrings met 6e orde bandpass sub is nabij een klavier minder ideaal dan dat je op 3 meter zit te luisteren.
Vriend van me heeft een Nord Stage erop, compleet doods vond ik het. Met hoofdtelefoon een openbaring.
Ik zou mijn Infinity Overture 1 liever gebruiken dan de Cyrings. In onderdelen trouwens ook voor ca 450 te bouwen

Thomann verkoopt replacement onderdelen
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 20:54
door MTX123
Ik raak er al een beetje van in de war

...
Breedbanders van 4,95 met een subwoofer van 129 euro ?
En daar ligt mijn probleem vooral, er is zoveel keuze, hoe vind je nou iets wat een redelijk match is ?
Nog afgezien van het doorrekenen van behuizing en 2 weg filter..
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 21:21
door sevenup
Als je een echt lichte subwoofer wilt zit je redelijk vast aan een woofer met neodium magneet. Deze zijn niet goedkoop. Als het wat zwaarder mag zijn kan het een stuk goedkoper.
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 21:52
door MTX123
sevenup schreef:Als je een echt lichte subwoofer wilt zit je redelijk vast aan een woofer met neodium magneet. Deze zijn niet goedkoop. Als het wat zwaarder mag zijn kan het een stuk goedkoper.
Ah ok, inderdaad is in mijn toepassing het gewicht wel een factor van belang. Ik zie dat deze woofer slechts 1,8 kg weegt,
tegen 3,5 kg voor een 8 inch van hetzelfde merk maar dan Fe.
Hoe moet ik nu die 19 liter en 49 Hz afstemming interpreteren ?
Is dat volume netto, dus binnenvolume van het kastje minus de speaker ?
En die 49 Hz afstemming, moet ik daarbij een basreflex poort uitrekenen (op de een of andere manier) ?
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: wo 01 mar 2017, 23:32
door wouter
Gelet op je vragen ze ik een klankmatig goed ontworpen totaalsysteem nog niet snel uit jouw koker komen.
Kun je niet iets zoeken wat je zou willen nabouwen? Mivoc sidekick bijvoorbeeld?
Ik ben commercieel bezig met een passieve lichtgewicht basbox. Ook B&C neo en 15mn populier, 1mm inleg aluplaat, maar dat is niet voor piano/toetsen weergave maar voor basgitaar. Voor piano zou ik eerder een goede coax pakken op steeltjes, en het laag daar rustig onder koppelen. Heb nu de Faitalpro 10rs350 voor 30 liter BR of 10 liter GHP op de tekentafel. Maar dat is weer geen lichtgewicht.
Re: Zelfbouw 2.1 set voor keyboard + zang
Geplaatst: do 02 mar 2017, 8:14
door Henkjan
dit gecrosst op ~150Hz moet lukken lijkt me toch? 2.1 versterkertje van de bezorgchinees.