Even voorstellen
Geplaatst: do 16 feb 2017, 21:14
Hallo allemaal! Na al een aantal jaren meegelezen te hebben toch maar de stoute schoenen aangetrokken en besloten mee te gaan posten
Naast sleutelen aan auto's en mijn werk in de IT is (zelfbouw)audio iets waar ik in de afgelopen tijd relatief veel tijd aan kwijt ben
Na in 2011 besloten te hebben dat mijn stereo een fatsoenlijke upgrade nodig had (toch iets goed meegekregen vanuit huis
) ben ik gaan luisteren bij Speakerland in Oss. In de buurt, want in die tijd studeerde ik in Nijmegen. Na een luistersessie ('nee, ik ga echt alleen eens even kijken') die ik vooraf vast beperkt had in budget besloten een setje PL105-s te gaan bouwen. Bij gebrek aan énig gereedschap maar meteen het volledige bouwpakket meegenomen natuurlijk
Al met al een leuke ontdekkingstocht, resulterend in een setje eiken gefineerde vloerstaanders:
Lakken:
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593C34E2[/graag-bijvoegen]
Afgelakt:
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5904EB8A[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59413747[/graag-bijvoegen]
Op zich uitermate tevreden, maar op dat moment bleek al dat de luidsprekers in de 55m2 grote 'studentenkamer' toch wel het een en ander misten, vooral laag. De Marantz PM-80 kon ze gelukkig wel prima aansturen.
Een aantal jaar verder en ondertussen ook klaar met studeren begon er toch het een en ander te kriebelen. Na wat rondzoeken hier op het forum en het internet besloten om 'Blanda speakers' te maken met Mark Audio CHR-70's: leuk voor een klein budget, maar een goede manier om de hersenen eens te kraken over hoe ik een en ander aan zou pakken. Frees gekocht, mallen gemaakt en frezen maar! Resultaat:
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593C520D[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593B4DEB[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59441140[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5945EA40[/graag-bijvoegen]
Optisch was ik meer dan tevreden, maar geluidtechnisch was het niet zo best. Natuurlijk ongemeten en onafgefilterd, maar leuk om als dubbel stereo achter te hebben staan bij het TV kijken. Toch begon het binnen het jaar alwéér te jeuken.
Iets zelf maken, inclusief het zagen van het pakket, dát wilde ik gaan doen. Dus op internet gezocht naar wat ik verder met de CHR-70's kon, omdat ik vooral eerst wilde weten dat ik technisch gezien voldoende capaciteiten had om ook daadwerkelijk nauwkeurig te werken. Zo kwam ik uit op de filterloze Pensil's CHR-70. Simpel ontwerp, maar voldoende mogelijkheden om een en ander aan houtbewerkingstechniek te bouwen. Dus gekozen om de baffle's op verstek gezaagde achterkanten te lijmen. Zo kon ik zowel oefenen met nauwkeurig zaakwerk (inclusief verstek) als deuvelen (dat was mijn plan voor de baffle's). Eind van het verhaal heb ik geleerd dat je bij verlijmen toch écht wel hoekprofieletjes kunt gebruiken om haaksheid te garanderen
Dit vooral zodat verstek niet over de 90cm lengte toch best veel verloopt... Nouja
Was allemaal herstelbaar, de berken multiplex kasten in de Clou waterbeits gezet en afgelakt met zijdeglans. Gaf een prachtig kleurresultaat, alhoewel iets donkerder dan verwacht:
Tijdens het lakken, na het beitsen. Rechts in gebeitst, links is één keer gelakt:
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/vYC2Nvn.jpg[/graag-bijvoegen]
Afgewerkt inclusief frontjes:
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/T8BvAcY.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/xvhpZ3b.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/yV7Mhpz.jpg[/graag-bijvoegen]
En die waren net vorige week klaar
Geluidstechnisch nog steeds een stuk minder dan mijn fronts, de PL105's, maar een stuk beter dan de bolletjes. Wel veel minder aantrekkelijk
Voor de nippies van de frontjes kwam ik echter weer bij Speakerland, en daar werd ik stiekem wel een beetje verliefd op de Column MKII's...
Omdat die natuurlijk alleen zo recht-toe-recht-aan zijn qua vormgeving als mogelijk wil ik juist dáár nu een beetje mee gaan spelen. Het zijn in ieder geval waardige vervangers van de PL105's, die dan naar achter kunnen. Voor de Column's zal ik echter binnenkort eens een ander topic openen met de ideeën/vragen die nu door mijn hoofd gaan
Naast sleutelen aan auto's en mijn werk in de IT is (zelfbouw)audio iets waar ik in de afgelopen tijd relatief veel tijd aan kwijt ben
Al met al een leuke ontdekkingstocht, resulterend in een setje eiken gefineerde vloerstaanders:
Lakken:
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593C34E2[/graag-bijvoegen]
Afgelakt:
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5904EB8A[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59413747[/graag-bijvoegen]
Op zich uitermate tevreden, maar op dat moment bleek al dat de luidsprekers in de 55m2 grote 'studentenkamer' toch wel het een en ander misten, vooral laag. De Marantz PM-80 kon ze gelukkig wel prima aansturen.
Een aantal jaar verder en ondertussen ook klaar met studeren begon er toch het een en ander te kriebelen. Na wat rondzoeken hier op het forum en het internet besloten om 'Blanda speakers' te maken met Mark Audio CHR-70's: leuk voor een klein budget, maar een goede manier om de hersenen eens te kraken over hoe ik een en ander aan zou pakken. Frees gekocht, mallen gemaakt en frezen maar! Resultaat:
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593C520D[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=593B4DEB[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59441140[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5945EA40[/graag-bijvoegen]
Optisch was ik meer dan tevreden, maar geluidtechnisch was het niet zo best. Natuurlijk ongemeten en onafgefilterd, maar leuk om als dubbel stereo achter te hebben staan bij het TV kijken. Toch begon het binnen het jaar alwéér te jeuken.
Iets zelf maken, inclusief het zagen van het pakket, dát wilde ik gaan doen. Dus op internet gezocht naar wat ik verder met de CHR-70's kon, omdat ik vooral eerst wilde weten dat ik technisch gezien voldoende capaciteiten had om ook daadwerkelijk nauwkeurig te werken. Zo kwam ik uit op de filterloze Pensil's CHR-70. Simpel ontwerp, maar voldoende mogelijkheden om een en ander aan houtbewerkingstechniek te bouwen. Dus gekozen om de baffle's op verstek gezaagde achterkanten te lijmen. Zo kon ik zowel oefenen met nauwkeurig zaakwerk (inclusief verstek) als deuvelen (dat was mijn plan voor de baffle's). Eind van het verhaal heb ik geleerd dat je bij verlijmen toch écht wel hoekprofieletjes kunt gebruiken om haaksheid te garanderen
Tijdens het lakken, na het beitsen. Rechts in gebeitst, links is één keer gelakt:
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/vYC2Nvn.jpg[/graag-bijvoegen]
Afgewerkt inclusief frontjes:
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/T8BvAcY.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/xvhpZ3b.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]http://i.imgur.com/yV7Mhpz.jpg[/graag-bijvoegen]
En die waren net vorige week klaar
Omdat die natuurlijk alleen zo recht-toe-recht-aan zijn qua vormgeving als mogelijk wil ik juist dáár nu een beetje mee gaan spelen. Het zijn in ieder geval waardige vervangers van de PL105's, die dan naar achter kunnen. Voor de Column's zal ik echter binnenkort eens een ander topic openen met de ideeën/vragen die nu door mijn hoofd gaan