Pagina 1 van 1

Wat een beauty!

Geplaatst: zo 06 aug 2006, 0:03
door KT88
Vandaag een bezoekje gebracht aan de ouwemannen-radiobeurs te Hoenderloo, en wat zag mijn lodderoog?

Afbeelding

Is het geen schoonheid?
Grado Z1 meegeleverd, fantastische arm!

Geplaatst: zo 06 aug 2006, 0:24
door ovni
Hm,
lijkt een beetje op een poormans uitvoering van de denon dp57.

Wil je echt uit je bol?
Pak een Micro Seiki Bl-91, een Tripad mat erop en een mooi slank zwart titanium sme armpje erop. En de puck .. eh weet ff het merk niet meer.

Geplaatst: zo 06 aug 2006, 14:22
door KT88
Mijn beste Ovni,

Hoe kan ik het netjes zeggen..........

ik ben heel goed bekend met goede tot zeer goede analoge weergave.
Als oud-werknemer van een heel bekende audiovilla in Hilversum, alsmede van diverse high end importeurs en dealers, kan ik ook best wat namen laten vallen die op de meeste mensen een enorme indruk zullen maken.

Het feit dat ik nu zelf met bescheiden materiaal draai, houdt niet in dat ik niet weet hoe of wat beftreffende analoge weergave en techniek.

Dat gezegd hebbend, een oordeel vellen over iets dat je niet kent, is op zijn zachtst gezegd onverstandig.
Deze arm is exceptioneel goed.
Ik heb e.e.a getest vandaag, met een Denon DL103LC vdH erin was de armresonantie om en nabij de 8 Hz, maar zeer fraai gedempt (Q is regelbaar).
De tracking is nagenoeg perfect voor een lineaire arm (uiteraard doen tangentiale armen dat beter). 80 um op de testplaat op 1.2 gram zonder enig probleem vind ik goed, beter dan de Rega300 en 600.

De arm is "electronisch bestuurd", dat wil zeggen dat de naaldkracht en antiskating electronisch onder controle worden gehouden, en, wat meer is, de arm wordt electronisch gedempt!
Vandaar het fraaie resultaat met de meting van de armresonantie.

Het loopwerk voldoet aan de verwachtingen die men van een direct drive mag hebben, niet uitzonderlijk goed, niet uitzonderlijk slecht.

Het is een fraai tafeltje als interim totdat ik mijn zelfbouw heb gemodificeerd, daarna gaat mijn project "plateau 30 kg" van start.

Intussen is het ook nog eens een mooi ding om naar te kijken.

Geplaatst: zo 06 aug 2006, 16:09
door ovni
Beste Kt88,

Ik maakte uit je eerste post op dat het je erom ging dat dus visueel mooi materiaal te vinden is uit "de oudheid". De micro seiki bl serie is een belt drive, denon en jvc direct drive. Overeenkomst is het hout, en dat het allemaal van Japanse makelij is. De genoemde mat (tri pad komt uit Canada) en het armpje (Sme is dacht ik Engels) zijn puur op basis van wat ik aantrekkelijk vind om naar te kijken genoemd.

Zelf heb ik helaas niet zo'n mooie draaitafel, maar wel met een sme armpje en ook een denon element erin. Geen 103 maar een 160, een flinke stap minder. Overigens heb je wel eens een vd Hull tip onder een microscoop gezien, is ook visueel heel mooi.

Kortom ik zeg niets over de geluidskwaliteit van het getoonde maar alleen over het uiterlijk.

Alle drie de hier genoemde draaitafels horen tot top producten die nog enigzins betaalbaar waren begin jaren 80. Hoewel de bulk toch de Thorensen waren die wij verkochten en later ook de eenvoudigere uitvoeringen van de Denon's met een bovengenoemd uiterlijk.

En ja .. ik vind het er mooier uitzien als dat lexaan van tegenwoordig.

Geplaatst: zo 06 aug 2006, 17:09
door KT88
Ah, maar als we het over uiterlijk hebben, dan vind ik de Micro Seiki DDX1000 toch een van de mooiste, helemaal als er 3 armen opstaan :twisted:

Ook Kenwood had in die tijd een 30 kg tafel van marmer, maar daar zat een ordinair S-armpje op, wat heel goed door een SME3009-II vervangen kon worden.

Jij bent dus ook van de generatie die dat allemaal nog heeft meegemaakt?
We vormen een uitstervend ras, vrees ik......

Overigens heb ik de JVC nu even aangesloten, afgeregeld en ben nu aan het luisteren. Zalige niet-kleurende arm!
Het direct drive gebeuren stoort me gek genoeg niet eens zo, de tafel staat op een schap aan de muur dus (ont) koppeling van trillingen is blijkbaar voldoende.

Ik moet nog wat hobbyen met de prepre, dat is nu een samenraapsel van veel PNP torretjes in parallel, maar met een verwenste elco aan de ingang (!)
Toch eens die Denon stepup trafo zoeken die hier nog ergens rondzwerft.

Mijn zelfbouw draaitafel heeft ook een DL160, in die prijsklasse vind ik dat nog altijd een topper, heerlijk doorzichtig en slank elementje.

Sorry voor mijn wat narrige toon eerder, ik heb nogal wat pijn vandaag en dat heeft helaas invloed op mijn stemming........

Geplaatst: zo 06 aug 2006, 22:22
door ovni
KT88 schreef:
Ah, maar als we het over uiterlijk hebben, dan vind ik de Micro Seiki DDX1000 toch een van de mooiste, helemaal als er 3 armen opstaan :twisted:
Da's dus deze:
Afbeelding

Mijn favoriet ziet er dus zo uit:
Afbeelding
Moet je er even zo'n slank zwart s vormig sme armpje bij denken. De mat ziet er zo uit:
Afbeelding
Mijn tripad mat heeft gelukkig zwarte ipv bruine ringen.
De smaken verschillen dus nogal!
KT88 schreef:
Jij bent dus ook van de generatie die dat allemaal nog heeft meegemaakt?
We vormen een uitstervend ras, vrees ik......
Ik denk dat dat wel meevalt. Net als de buizen (waar ik dus niets van weet) is er een comeback van de langspeel plaat.
Ik ga nu niet roepen dat mp3 waardeloos is, gewoon gebruiken waarvoor het ontworpen is, dan is het prima.
KT88 schreef:
Mijn zelfbouw draaitafel heeft ook een DL160, in die prijsklasse vind ik dat nog altijd een topper, heerlijk doorzichtig en slank elementje.
Nu wordt het heel interessant; hoe ben je aan het lager gekomen voor het plateau? Zelfmaken lijkt mij ondoenlijk tenzij je instrumentmaker bent oid. Ik neem aan dat je iets kant en klaars hebt weten te bemachtigen en een bestaande arm hebt gebruikt?
KT88 schreef:
Sorry voor mijn wat narrige toon eerder, ik heb nogal wat pijn vandaag en dat heeft helaas invloed op mijn stemming........
Geeft niet, ik begreep direct dat ik niet duidelijk was geweest. Hopelijk is het met de pijn wat beter ondertussen.

Geplaatst: zo 06 aug 2006, 22:53
door KT88
ovni schreef:
KT88 schreef:
Jij bent dus ook van de generatie die dat allemaal nog heeft meegemaakt?
We vormen een uitstervend ras, vrees ik......
Ik denk dat dat wel meevalt. Net als de buizen (waar ik dus niets van weet) is er een comeback van de langspeel plaat.
Ik ga nu niet roepen dat mp3 waardeloos is, gewoon gebruiken waarvoor het ontworpen is, dan is het prima.
Met het uitstervend ras bedoel ik eigenlijk dat wij de 'heydays" van analoog bewust hebben meegemaakt, en ook weten waarover we praten.
Iemand die nog weet hoe een LP12 of een Thorens af te regelen, die nog weet wat een 3009 is en hoe die af te stellen, etc. etc.
KT88 schreef:
Mijn zelfbouw draaitafel heeft ook een DL160, in die prijsklasse vind ik dat nog altijd een topper, heerlijk doorzichtig en slank elementje.
Nu wordt het heel interessant; hoe ben je aan het lager gekomen voor het plateau? Zelfmaken lijkt mij ondoenlijk tenzij je instrumentmaker bent oid. Ik neem aan dat je iets kant en klaars hebt weten te bemachtigen en een bestaande arm hebt gebruikt?
Klopt, ik heb een TD160 gesloopt, daar het plateau, subchassis en lager van gebruikt en een plinth erbij gemaakt van lagen uitgefreesd MDF.
De vering werd een Linn Cirkus kitje, omdat plateau + subchassis nogal wat zwaarder waren na afloop..... :twisted:

Een Rega RB300 en een DL160 rond(d)en het geheel af.
Nu ik met de JVC analoog kan spelen, ga ik een nieuwe plint (laten) maken, van gefreesde aluminium delen.
Via mijn huidige werkgever is dat goed te regelen.
Die relatie gaat straks ook het 30 kg plateau voor me draaien, waarin ik neodynium magneten wil gaan gebruiken voor de lagering.
Mijn enige zorg is het effect van die magneten op het element.......
KT88 schreef:
Sorry voor mijn wat narrige toon eerder, ik heb nogal wat pijn vandaag en dat heeft helaas invloed op mijn stemming........
Geeft niet, ik begreep direct dat ik niet duidelijk was geweest. Hopelijk is het met de pijn wat beter ondertussen.
Pillen doen wonderen, maar helaas vlakt dat alles af en word ik zo duf als een konijn.
Zo staat er hier ook nog ergens een post van mij over tegenkoppeling die ook "onder invloed" is geschreven ......ik moet die nog rectificeren, maar steevast 's avonds is het kaarsje op.........

Geplaatst: zo 06 aug 2006, 23:58
door Henkjan
ik heb dat ook allemaal meegemaakt, en ik denk nog wel meer hier, alleen dan als bewonderende consument met (te) kleine beurs 8)

maar nu we hier op dit onderwerp bezig zijn, dan kunnen jullie vast wel uitleggen wat nou het nut is van een draaitafel met 3 armen, daar heb ik me sinds de Thorens Referenz al over verbaasd :roll:

Geplaatst: ma 07 aug 2006, 0:34
door ovni
Henkjan schreef:
ik heb dat ook allemaal meegemaakt, en ik denk nog wel meer hier, alleen dan als bewonderende consument met (te) kleine beurs 8)

maar nu we hier op dit onderwerp bezig zijn, dan kunnen jullie vast wel uitleggen wat nou het nut is van een draaitafel met 3 armen, daar heb ik me sinds de Thorens Referenz al over verbaasd :roll:
Die Thorens was volgens de importeur gemaakt om te laten zien waartoe Thorens in staat was. Het ding ziet er zo uit:
Afbeelding
De foto is wat blurry, ik meen toch dat het draaitafeltje hamerslag legergroen met goud was, of zijn dit de eerste tekenen van Altzheimer ??? Kostte destijds net geen 100.000 gulden. (voor Jan Willem; = €45.000,- .. de rest hier kent het gulden tijdperk nog wel :lol: )
Tijdens een showtje kregen wij het presentie exemplaar van de importeur in bruikleen. Het was dezelfde week waarin de lp Virus van Doe Maar uitkwam. Samen met een paar imposante Denon mono blokken met dito Vu meters stond de zaak vol met niet koopkrachtig publiek :lol: Ik betwijfel of er ooit een is verkocht in Nederland. (Economisch ging het toen ook niet zo best)

Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik het nut ook niet zie van 3 armen met drie elementen. Het is wel zo dat niet elk element in elke arm kan. Heeft te maken met gewicht vh element, ophanging vd cantilever ed. Maar in de praktijk zoek je een combinatie die je aantstaat, en dan is 1 arm met 1 element voldoende lijkt mij. Het verhaal van verschillende elementen voor verschillende soorten muziek hoorde je toen nog wel eens. Vergelijk het met dat leuke topic hier op het forum over eerste orde filter voor pop en hogere orde voor klassiek. Maar wie heeft er nu verschillende filters voor verschillende soorten muziek?

Overigens, het rechter armpje is die sme die ik bedoelde.

Geplaatst: ma 07 aug 2006, 12:19
door audiomanics
Als ik ooit teveel geld heb wil ik deze toch wel toevoegen aan mijn verzameling
Afbeelding

Wel errug mooi hoor...

Kees

Geplaatst: ma 07 aug 2006, 13:15
door Pjotr
Tja, smaken verschillen. Vind die Thorens een hoog "stoommachine" gehalte hebben en foeilelijk. Mocht ik eentje gratis cadeau krijgen weet ik aan wie ik hem direct kan verkopen :P 8) ;)

Geplaatst: wo 09 aug 2006, 9:37
door audiofreak
Hoi KT88,

Dat is idd een hele mooie draaitafel.
Ken hem goed.
In de jaren 80 zat ik als beroepsmilitair in duitsland (bergen-Hohne) en wij konden belastingvrij kopen,dus ook hifi.Nou had je bij ons op de legerplaats ook een NAAFI zitten(eng shop,soort ned. WZZ winkel) en hier kon je ook belastingvrij kopen.
Zowel bij de ned winkel (WZZ) als bij de eng winkel (NAAFI) verkocht men toendertijd JVC.In die tijd kon je via de duitse importeur en via de militaire eng/ned.importeur het echte topspul kopen van JVC.
Het topspul wat je dus niet zag in nederland.
Zo hebben vele dienstmakkers zo'n draaitafel gekocht (prijs weet ik echt niet meer) en heb ik hem vaak in die tijd gehoord.
Prima draaitafeltje hoor.Niets mis mee.
Het was wel 1 van de laatste draaitafels van JVC die goed waren.Later werd het meer plastic en zo.Maar in die beginjaren maakte ze echt heel mooi spul.
Ken je de VV PL-10 en de EV M-7050 ?Of de ZERO-9 speakers?
Echte high end in die tijd.
Pioneer was overigens in die tijd ook heel goed bezig op DT gebied.Zo herinner ik mij dat Pioneer ook met tangialearmen had.

Met groet,

8)

Geplaatst: za 12 aug 2006, 1:58
door Jan-Willem
ovni schreef:
Henkjan schreef:
ik heb dat ook allemaal meegemaakt, en ik denk nog wel meer hier, alleen dan als bewonderende consument met (te) kleine beurs 8)

maar nu we hier op dit onderwerp bezig zijn, dan kunnen jullie vast wel uitleggen wat nou het nut is van een draaitafel met 3 armen, daar heb ik me sinds de Thorens Referenz al over verbaasd :roll:
Kostte destijds net geen 100.000 gulden. (voor Jan Willem; = €45.000,- .. de rest hier kent het gulden tijdperk nog wel :lol: )
:mrgreen: Ik ben ook al 17 hoor ! ](*,) :P Ik d8 dat je rekenkunsten beter waren... :lol:
ziet er btw wel gelikt uit =P~

Geplaatst: za 12 aug 2006, 2:01
door JuuL
ovni schreef:
.. de rest hier kent het gulden tijdperk nog wel :lol: )
Die goeie oude tijd 8)

Geplaatst: zo 13 aug 2006, 23:51
door KT88
Die Jappen.....en *altijd* missen ze net 1 essentieel detail........

Maken ze een mooie tafel, perfecte arm, waanzinnige motorsturing.........
klinkt het plateau als een gong.

Dus maar driftig aan het plakken geweest met Bostik vanavond.
Gelijk even de binnenkant meegepakt, daar waar het een beetje hol klonk als je op de kast klopte.
Da's nu weg. Nog meer rust in de weergave.
Speel nu met een Audio technica AT20 SL-a.

Nog aan te pakken: armbekabeling, uitgang, verende voetjes (!)
Moet nog ergens Sorbothane hebben van Mission.
Dan een buffertje in de plinth (heb net een mooi SMD engineer kitje besteld).

Voor wie ook wil gaan plakken aan het plateau: snijd gelijke stukken af, en zorg dat het plateau in balans blijft.
Controleer dit door het plateau op de as te leggen, de tafel verticaal te houden en kijken of er niet een "voorkeursstand" is van het plateau.
Het moet in alle standen blijven staan.

Oh, en wellicht ten overvloede: *alleen* aan de binnenkant!

Addendum: bij direct drive draaitafels niet teveel massa toevoegen, de regeling kan dan gaan "oscilleren".

Geplaatst: do 24 aug 2006, 16:09
door ecc
Met het uitstervend ras bedoel ik eigenlijk dat wij de 'heydays" van analoog bewust hebben meegemaakt, en ook weten waarover we praten.
Iemand die nog weet hoe een LP12 of een Thorens af te regelen, die nog weet wat een 3009 is en hoe die af te stellen, etc. etc.

Ik weet wat een 3009 is (ik heb de arm die als ik me goed herinner daarna kwam, SME-III). Ik mag hopen dat de 3009 wat prettiger is om af te stellen dan de SME-III. Die arm kwam met zo'n padje wat je in een pietepeuterig bakje met siliconenolie moest doen, voor een nog betere demping.

Eindeloos geteut om dat goed afgeregeld te krijgen; op de een of andere manier verliep de dwarskracht continu. Het hielp daarbij ook niet echt dat ik er een redelijk zwaar hi-output MC-element aan had hangen. Uiteindelijk 't hele gedoe met siliconenolie overgeslagen en zonder padje gewerkt, en ziedaar! opeens werkt 't allemaal wel zoals 't hoort! En 't verloopt niet!

Mijn conclusie, en dat zullen sommige mensen vast niet met me eens zijn: sommige apparatuur is bijna gemaakt voor mensen die anderhalf uur per dag aan hun installatie willen tweaken, voor ze ook maar een simpel plaatje kunnen draaien. Nou, da's aan mij niet besteed. Ik wil gewoon een van tijd tot tijd een plaat op kunnen zetten zonder al teveel gedoe. En ik wil best eens per half jaar het een en ander bijregelen. Maar niet om de dag ofzo.


En als een fabrikant bedenkt dat ik geen plaatjes wil draaien, maar dat ik fysica-experimenten moet doen met platenspelers en LP's en meer van dat soort ongein, laat ze dan ook een bak meetapparatuur meeleveren. 'n platenspeler zonder meegeleverde optische tafel, micrometerschroeven en lock-in versterker voor een betere gelijkloop (desnoods als optie) kan ik niet serieus nemen. :twisted:

(alex278 op CO)

Geplaatst: do 24 aug 2006, 23:56
door KT88
ecc schreef:
Mijn conclusie, en dat zullen sommige mensen vast niet met me eens zijn: sommige apparatuur is bijna gemaakt voor mensen die anderhalf uur per dag aan hun installatie willen tweaken, voor ze ook maar een simpel plaatje kunnen draaien. Nou, da's aan mij niet besteed. Ik wil gewoon een van tijd tot tijd een plaat op kunnen zetten zonder al teveel gedoe. En ik wil best eens per half jaar het een en ander bijregelen. Maar niet om de dag ofzo.

(alex278 op CO)
Ha Die Alex ;-)

Dan is die JVC precies wat voor jou, dat ding denkt voor je!
Ik ben nu al zo verwend door de opzet- en afzet automatiek dat ik weer helemaal ga rillen bij het idee de RB300 weer met een bibberhandje handmatig moet opzetten (de lift doet het niet zo best op een afgeveerde tafel.....) :twisted:

Geplaatst: vr 25 aug 2006, 1:09
door ecc
(alex278 op CO)
Ha Die Alex ;-)

Dan is die JVC precies wat voor jou, dat ding denkt voor je!
Wah. Ik heb hier een Thorens 320 staan, die 't prima doet, ware 't niet dat ik al twee jaar aan 't klussen ben (eerst in huis, nu met buizen en trafo's). Ik ben er nog steeds niet aan toe ben gekomen om 'm fatsoenlijk neer te zetten. Komt nog wel een keer. Waarschijnlijk als ik een RIAA buizenvoortrapje heb gemaakt, want dan moet ik wel :)

Overigens heb ik met dat ding nauwelijks problemen met het op-en afzetten van de naald ('t heeft wel zo z'n voordelen om er een zwaar element in te zetten). Alleen nummers op het einde van de plaat kunnen soms een beetje problematisch zijn. :P

Re: Wat een beauty!

Geplaatst: ma 11 sep 2006, 21:05
door Henri1
KT88 schreef:
Vandaag een bezoekje gebracht aan de ouwemannen-radiobeurs te Hoenderloo, en wat zag mijn lodderoog?

Afbeelding

Is het geen schoonheid?
Grado Z1 meegeleverd, fantastische arm!
Ziet er te gek uit !

Speel je daar die schijfjes op af die aan de linkerkant te zien zijn ???

:lol: