Pagina 1 van 4
Buizenversterker bouwen
Geplaatst: wo 15 feb 2017, 13:31
door evertpap
Dag iedereen,
Misschien kennen jullie me nog van het Needle project
(
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... e#p1820333)
Ik ben zeer tevreden met deze speakers en vond vooral het zelf bouwen erg leuk. Maar ja, klaar is klaar en dan moet er weer iets nieuws komen. Ik ben al een tijdje aan het kijken om een buizenversterker te maken. Vooral omdat ik het leuk vind om te doen (denk ik), maar ervaring heb ik niet.
Ik heb verschillende sites bekeken met bouwtekeningen, schema's, voorbeelden etc. maar vond de prijs (voor een eerste keer) best wel tegenvallen. Een collega van mij is zelnd ammateur en die kwam met een schema van de "klompenboer".
http://www.klompenboer.nl/Techniek/Sche ... /Index.htm
Dit is een versterken met zendbuizen, maar dat is niet erg, want bij het zenden liggen de frequenties vele malen hoger dan bij audio. De buis zou het dus makkelijk moeten kunnen doen. Ik ben zeer benieuwd naar jullie technisch commentaar op dit schema... (de buizen heb ik al, dus niet te negatief hoor...

)
Maar het is denk ik een relatief makkelijk schema wat voor een beginner goed te doen is.
kom maar op...
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: wo 15 feb 2017, 16:00
door Ah!buis
evertpap schreef:Ik heb verschillende sites bekeken met bouwtekeningen, schema's, voorbeelden etc. maar vond de prijs (voor een eerste keer) best wel tegenvallen.
Ja leuk, weer een buizenbouwer

Iets dergeijks had ik hier ook al 's voorgesteld

,met de bedoeling dat 't niet duur zou uitvallen.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1802931
Dit is een versterken met zendbuizen, maar dat is niet erg, want bij het zenden liggen de frequenties vele malen hoger dan bij audio. De buis zou het dus makkelijk moeten kunnen doen.
Die redenering klopt niet, voor audio worden andere eisen gesteld zoals lineariteit, zal bij klasseC zenders een zorg zijn.Dat wil niet zeggen dat er niet iets aardigs mee te doen is.
Van dezelfde buis is er ook russische uitvoering, GU-17.
Daar doen ze er zoiets mee, heeft gebalanceerde ingang
Anne
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: wo 15 feb 2017, 16:24
door OpaBert
Ik heb jaren op VHF met een 0640 lol gehad in klasse C maar ook in AB en dan in SSB
Een handelaar waar ik die 1624 van heb Willy Vervoort heeft nog een paar QQE06-40 vertelde hij me
Er zijn er een paar die met een 06-40 een Buizenversterker hebben gebouwd
Een ervan weet ik nog zijn nickname Klompenboer
http://www.klompenboer.nl/Techniek/Sche ... %2020watt/
Doe je voordeel er mee

Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: wo 15 feb 2017, 21:45
door Muug
Mijn eerste buizending ooit was de Annastasia. Nul komma nul % ervaring. De leden hun oren tuiten nog steeds van de vele vragen.

Meteen goed. Om maar te zeggen dat het echt wel kan!
Heel af en toe steekt nog eens het idee om een SE te maken maar ik kan me haast niet voorstellen dat die nog beter zou kunnen klinken.
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: do 16 feb 2017, 9:46
door evertpap
Ik ben in het bezit van de russische versie. Hagetje nieuw. De ecc81 heb ik ook al, dus rest mij nog de trafo's. Ik denk een setje van Amplimo voor de uitgangstraf's en een gewone bliktrafo voor de voeding...
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: do 16 feb 2017, 11:30
door OpaBert
Hier nog een met de 829b is een vervanger voor de 0640
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... d-amp.html
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: do 16 feb 2017, 13:48
door evertpap
Jaa leuk, dank je wel!
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: vr 24 feb 2017, 21:03
door Dalojan
Zelf denk ik dat buizen als een QQE 06/40 en dus ook de 829b niet zo geschikt zijn voor LF, daar zijn ze zeker ook niet voor ontworpen. Het zijn tetrodes en hebben dus een gebied met negative Ri en als je daar terecht kom is het echt ellende. Ik zou zelf eerder een paar EL34 of 6550 of eventueel een paar EL84 eindbuizen gebruiken afhankelijk van het gewenste vermogen. Dat zijn buizen die prima audio resultaten mogelijk maken.
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: vr 24 feb 2017, 21:33
door metabaron
+1
Gewoon een schema zoeken met ecc83 en El84 en dat is goed genoeg om mee te beginnen.
Dit zijn prachtige buisjes.
Dit is ook financieel nog te doen.
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: vr 24 feb 2017, 21:37
door sander1238
metabaron schreef:+1
Gewoon een schema zoeken met ecc83 en El84 en dat is goed genoeg om mee te beginnen.
Dit zijn prachtige buisjes.
Dit is ook financieel nog te doen.
HF10 is goed te doen.
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: vr 24 feb 2017, 21:58
door Ah!buis
evertpap schreef:... (de buizen heb ik al, dus niet te negatief hoor...

)

Anne
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 9:20
door Dalojan
Het is natuurlijk een leuk experiment om een QQE 06/40 als eindbuis te gebruiken en het gaat ook wel muziek maken. Maar als de kwaliteit tegenvalt dan is het mede debet aan de keuze van de eindbuizen. Echt heel mooi en ook betaalbaar zijn een setje EL84 eindbuisjes. Die leveren in klasse AB en ultralineair instelling ruim 10 Watt en dat is normaal meer dan zat in een woonkamer. Daar is highend kwaliteit makkelijk mee haalbaar mits je goede uitgangs trafo's gebruikt. De uitgangs trafo's zijn over het algemeen eerder de kosten post dan de buizen.
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 18:08
door AatV
Dalojan schreef:Zelf denk ik dat buizen als een QQE 06/40 en dus ook de 829b niet zo geschikt zijn voor LF, daar zijn ze zeker ook niet voor ontworpen. Het zijn tetrodes en hebben dus een gebied met negative Ri en als je daar terecht kom is het echt ellende.
In het datasheet van de QQE 06/40 geeft Philips zelf een aantal instellingen voor (weliswaar B-klasse) PP laagfrequent instellingen.
In de gepubliceerde curves kan ik persoonlijk geen deuk en zeker geen negatieve Ri ontdekken.
Wel letten op roosterstroom en de gevolgen daarvan voor de voortrap!
groet,
Aat
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 19:33
door Barry2001
QQE / 0640, daar gaat het oude piraathart toch sneller van kloppen

Was wel DE buis in die tijd. Kort erna gevolgd door het zandwerk als de MRF en BLY serie (en BLX voor wie het kon betalen), wie kent het nog

Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: za 25 feb 2017, 21:49
door OpaBert
relativerend
Buizenversterkers Vervorming in kleine %
Transistor dingen vervorming 0.1 % of nog minder zelfs
de Luidsprekers vervorming in dikke %
Misschien een paar tiende extra % uit een ongebruikelijke buis , geeft toch niks

Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: zo 26 feb 2017, 9:51
door Kappa7
Als het maar mooie vervorming is kan het zelfs erg aangenaam zijn.
Wat extra 2e harmonische is zelfs niets mis mee

Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: zo 26 feb 2017, 21:09
door MuijsP
Nooit geweten dat u allen nog zo enthousiast is over de glazen gloeiers.
Voor mijn oude hoofd toch jaren terug.
De tijd dat men toch meerdere malen een opwindende opdonder kreeg.
Tegenwoordig heet dat 'dodelijk'.
Blijkbaar heb ik veel levens.
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: zo 26 feb 2017, 22:13
door OpaBert
MuijsP schreef:Nooit geweten dat u allen nog zo enthousiast is over de glazen gloeiers.
Voor mijn oude hoofd toch jaren terug.
De tijd dat men toch meerdere malen een opwindende opdonder kreeg.
Tegenwoordig heet dat 'dodelijk'.
Blijkbaar heb ik veel levens.
Ik wil niets anders het geeft me positieve energie

Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 11:06
door evertpap
Ik heb besloten om er gewoon mee door te gaan. bijgevoegd een plaatje van een nieuwe versterker met de QQE.
Verder een paar foto's van het begin van de bouw

Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 11:08
door evertpap
De voeding wil ik appart maken.
1. ik vind een grote voedingstrafo niet mooi in het zicht en het schijnt beter te zijn voor invoeden...
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: ma 27 feb 2017, 11:58
door metabaron
Ok nou met een beetje hulp moet dat goed kunnen komen. Ik weet niet wat je hebt?
Maar kwam op mp een advertentie tegen waar je misschien wat aan hebt.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =lr&pos=50.
Wel even vragen of het pp of se is.
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: zo 05 mar 2017, 20:19
door OpaBert
De UGT zijn PP 8K
De man heeft een soort zakelijke onderneming in de audio business en kan elke trafo op maat laten maken in Zuid Europa.
Heb het maar gewoon gevraagd

Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: di 07 mar 2017, 7:42
door evertpap
Zo, zaterdag meer weer even bezig geweest...
Ik wou graag een mooi stukje hout, maar zunnig als ik ben vond ik €50,- voor een plankje van een meter te veel. Mijn vrouw ik moesten 's middags even naar de Action en daar zag ik mooie snijplanken liggen voor toch wel €4,70.Daar heb ik twee van meegenomen en we krijgen nu een buizenversterker van bamboe hout
Vanavond ga ik het aluminium boren, daarvan volgen de foto's spoedig...
Verder is ook het tweede printje gereed, maar dat is na de eerste niet meer zo bijzonder.
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: di 07 mar 2017, 7:53
door Barry2001
Inventief met die snijplankjes, kan prima zo

weet je al welke connectoren je gaat gebruiken van de externe voeding naar de versterker toe?
Re: Buizenversterker bouwen
Geplaatst: di 07 mar 2017, 8:10
door evertpap
Ik heb deze connector in gedachten. Voldoet aan het aantal polen en de amperage is ruim voldoende. Andere suggesties zijn welkom, want ik vond het lastig om een geschikte stekker te vinden.