Pagina 1 van 1
upgraden filter
Geplaatst: za 05 aug 2006, 18:08
door dre
ik wil het filter van een tannoy luidspreker upgraden,maar vind de filtering van het tweeter gedeelte(boven)nogal vreemd op het kruispunt met de spoel en de 2 condensators,komt dit wel vaker voor?
link naar groooot plaatje
edited by mod, link ipv plaatje
Geplaatst: za 05 aug 2006, 18:11
door SARK
't is wel een heel groot filter

Re: upgraden filter
Geplaatst: za 05 aug 2006, 18:16
door Martijn M
hoe je moet resizen weet ik niet, maar door de bronpagina te bekijken kun je 'm normaal bekijken.
http://home.planet.nl/~niet0130/tannoy.jpg
Geplaatst: za 05 aug 2006, 18:18
door SARK
Als je 't filter ander tekent ziet het er ineens bekend uit:

Geplaatst: za 05 aug 2006, 18:42
door dre
da`s inderdaad duidelijk,er zitten 2 elko`s in waar de waarde duidelijk op staat,maar op de 2 codensators staan:5.6k en .22k dit is toch 5,6uF en 0,22uF?
Geplaatst: za 05 aug 2006, 18:55
door SARK
dre schreef:5.6k en .22k dit is toch 5,6uF en 0,22uF?
Heeft die letter niet iets met de tolerantie te maken

Zucht, crap geheugen

Geplaatst: za 05 aug 2006, 19:35
door audiomanics
Kun je hier iets mee?
Overigens wordt de K ook wel gebruikt om Kilo-Picofarad aan te geven ofwel NanoFarad, maar dat is erg oud (dacht ik)
Kees
Geplaatst: za 05 aug 2006, 19:35
door dre
5.6k 100volt en .22k 100volt,dus ik denk wel dat dit met de waarde te maken heeft en die .22 staat paralel over een 10 uF elco.
Geplaatst: za 05 aug 2006, 19:42
door Rudy
In Amerika(delen) gebruikt men uF's niet, daar spreekt men over mili's en nano's, bij kleindere capaciteiten gebruikt men dan GEEN aanduiding en weet men dat het nano's is, dus uiteindelijk gebruikt men daar voor micro dus 1000 x nano, de duizend waar dus die k voor staat in hun stelsel.
Groetjes
Rudy
Geplaatst: za 05 aug 2006, 19:50
door SARK
Nu ben ik het helemaal kwijt .... is die K nu voor de tolerantie of staat de K voor Kilo
@
dre , kun je niet een foto van de c-tjes maken

Geplaatst: za 05 aug 2006, 23:48
door dre
ik zal morgen een foto van het filter maken,het zijn gele cap`s de .22 is ongeveer 1,5cm lang en 4mm dik,de ander heeft gelukkig een iets beter formaatongeveer 4cm bij 1cm er staat geen merk op.
Geplaatst: za 05 aug 2006, 23:53
door dre
over de spoel voor `t laag heb ik ook nog een vraagje de waarde is 1,6 mH(staat op de print) maar dit is geen standaard waarde alleen 1,5 en 1,8 kun je deze laten maken voor een normale prijs of is de 1,5 mH ook prima,dus geen absurde veranderingen in `t geluid.
Geplaatst: zo 06 aug 2006, 2:20
door richard
Je kan ook een spoel van 1,8 (laten) afwikkelen.
Geplaatst: zo 06 aug 2006, 14:29
door KT88
dre schreef:da`s inderdaad duidelijk,er zitten 2 elko`s in waar de waarde duidelijk op staat,maar op de 2 codensators staan:5.6k en .22k dit is toch 5,6uF en 0,22uF?
Correct.
Het zijn ook waarden die je kunt verwachten in zo'n filter.
5.6 nF en 220 pF zouden weinig doen hier

Geplaatst: ma 07 aug 2006, 13:01
door arjank
1,5 of 1,6 mH zal niet zoveel uitmaken, waar je zeker naar moet kijken is de weerstand van de spoel. Je kunt luchtspoelen hebben die 1ohm zijn of trafo-kern spoelen van 0,2ohm, dit maakt wel degelijk een verschil uit.
Geplaatst: ma 07 aug 2006, 13:43
door audiomanics
dre schreef:ik zal morgen een foto van het filter maken
Leuk dat je gisteren een foto gemaakt hebt (het berichtje was van zaterdag dus morgen was zondag..)
Maar euh, zou je ze dan ook niet even posten?? We popelen namelijk allemaal van ongeduld
Kees
Geplaatst: ma 07 aug 2006, 13:44
door richard
arjank schreef:1,5 of 1,6 mH zal niet zoveel uitmaken, waar je zeker naar moet kijken is de weerstand van de spoel. Je kunt luchtspoelen hebben die 1ohm zijn of trafo-kern spoelen van 0,2ohm, dit maakt wel degelijk een verschil uit.
Dat klopt, maar een beetje ontwerper houdt met het berekenen van het kastvolume rekening met de weerstand van de seriespoel voor de woofer. Bij een gesloten behuizing is het meestal niet zo'n probleem als de weerstand wordt veranderd, maar bij een basreflex loop je het risico dat het volume van de kast niet meer optimaal is.
Geplaatst: ma 07 aug 2006, 22:35
door dre
helaas was ik m`n camera vergeten,dus nog even wachten op de foto`s