Pagina 1 van 1
Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 10:49
door lennart99
als deze vraag bij het verkeerde forum staat, verplaats hem maar naar de juiste, ik ben nieuw hier
De afgelopen weken ben ik bezig met het ontwerpen en bouwen van mijn eigen USB-DAC hiervoor heb ik gekozen voor de TI PCM2707 en de PCM5122 deze heb op een breadboard gezet om eerst te testen of mijn opstelling werkt, deze staat ook in de bijlage.
Nu blijkt deze niet te werken.
heeft een van jullie misschien een idee wat er mis is met mijn opstelling?
de foutmelding staat ook in de bijlage.
alvast bedankt voor het meedenken,
Lennart
P.S. voor het ontwerpen heb ik de datasheets van beiden chips gebruikt en het volgende artikel(in het engels):
http://users.abo.fi/jskata/JEDAC/
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 15:38
door Rudy
Mocht je het probleem nog niet gevonden hebben, het is geen goed idee om je DAC te voeding vanuit de PCM2707, die pin van de VCC heeft niet als bedoeling gebruikt te worden voor andere IC's maar als ontkoppeling van de interne regulator. Deze mag enkel zeer licht belast worden, en de dac is misschien teveel van het goede.
Of dit het euvel is kan je testen door extern 3.3V aan de vcc te leggen, de interne regulator van de PCM2707 is zo opgebouwd dat deze dit toelaat.
mvg Rudy
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 15:53
door lennart99
heb je het nu over pin 2 (VCCP) of pin 21 (VDD)
Ik heb het namelijk ook al geprobeerd met een condensator naar GND op pin 2 (VCCP) en pin 3 (HOST) naar GND (volgens datasheet van PCM2707)
Verder staat in de datasheet bij pin 2: Analog power supply for DAC, OSC, and PLL
ik zal het binnenkort proberen met een 3.3 V suply
wordt vervolgd..
Lennart
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 17:52
door lennart99
ik heb het zojuist getest met een 3.3 V voltage regulator(opstelling staat in de beschrijving)
helaas geen effect.
Ook heb ik even in apparaatbeheer gekeken: hij lijkt onder USB-Bus controllers te staan.
weet iemand hoe ik deze kan "verplaatsen" naar de audio-apparaten?
of kan dat niet?
alvast bedankt voor het meedenken,
Lennart
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 19:01
door ray5150
Analog en digital ground ook niet gescheiden gehouden ?
Heb je ook op een andere computer uitgeprobeerd, of maar eentje ?
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:06
door Rudy
Bij nader inzien, er is wel wat meer mis.
-> Host pin, deze moet bij bij USB powered aan de gnd, en bij self powered aan de Vbus en niet de Vccp
-> VDD en Vccp mag bij usb powered niet aan elkaar hangen en moeten dus apart blijven.
Een betere opstelling is vb: Host aan de gnd, capaciteit aan de Vccp en verder niets aan deze pin. VDD rondom de PCM2707 voor alle pull-up's en dan zoals al bijgevoegd een regulator voor de DAC.
mvg Rudy
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:07
door lennart99
over GND scheiden het volgende: volgens de datasheets kan het geen kwaad om 1 gezamenlijke ground te gebruiken, wordt zelfs aangeraden
ook een ander computer heb ik geprobeerd: zelfde probleem
verder heb ik ook de manier met HOST naar ground al geprobeerd, werkt ook niet.
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:19
door Rudy
In dac's is een geheel massavlak de betere oplossing, en eigenlijk de enigste oplossing.
mvg Rudy
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:20
door lennart99
Rudy schreef:Bij nader inzien, er is wel wat meer mis.
-> Host pin, deze moet bij bij USB powered aan de gnd, en bij self powered aan de Vbus en niet de Vccp
-> VDD en Vccp mag bij usb powered niet aan elkaar hangen en moeten dus apart blijven.
Een betere opstelling is vb: Host aan de gnd, capaciteit aan de Vccp en verder niets aan deze pin. VDD rondom de PCM2707 voor alle pull-up's en dan zoals al bijgevoegd een regulator voor de DAC.
mvg Rudy
ook deze heb ik geprobeerd: geen resultaat
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:32
door lennart99
Rudy schreef:In dac's is een geheel massavlak de betere oplossing, en eigenlijk de enigste oplossing.
mvg Rudy
bedoel je hiermee dat ik de GND inderdaad niet moet scheiden?
als je bedoelt dat ik een ground pane moet maken: dat ben ik ook zeker van plan, nadat hij werkt op breadboard
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:34
door Rudy
Jep
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:36
door lennart99
dacht ik al, maar dat was reactie op @ray5150
verder nog ideeën?
hij wordt wel "gezien" door computer, alleen niet herkend
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: do 09 feb 2017, 20:47
door Rudy
Hoi,
In alle situaties welke ik tegenkom die geadviseerd worden door TI worden de analoge voedingsspinnen (17,30,32) ook voorzien van condensators, dit misschien om de interne stabilisator tevreden te stellen. Eventueel te proberen.
Ziezo pin per pin nameten of alles wel klopt, soldeerfoutjes zijn snel gemaakt.
Test, PSEL, Vccp, VDD, DT, VCCR, VCCL --> ~3V3
Xtal pinnen -> 1...2VDC, of nameten met scope
Alle gnd en host -> 0V
mvg Rudy
Re: Zelfbouw-USB DAC
Geplaatst: vr 10 feb 2017, 17:10
door lennart99
ik heb zojuist alles doorgemeten: alles is hoe het hoort, alleen de datapinnen(FUNC0,1,2, Dout, XTI, XTO, D- op PCM2707 en LRCK, Din, BCK, SCK, OUTL, OUTR op PCM5122) geven heel weinig voltage(0,01V), maar dat kan aan mijn multimeter liggen.
wat is de makkelijkste manier om te testen of de chips werken?
dan kan ik dat evt testen