Pagina 1 van 1
Onderhoud/Revisie Akai AP-307 Direct Drive ?????
Geplaatst: do 02 feb 2017, 14:14
door Marcel
Hallo forummers,
Ik heb onlangs een mooie Akai AP-307 Direct Drive draaitafel kunnen scoren en deze speelt (op wat kleinigheden na) helemaal goed.
Gezien zijn/haar leeftijd, ben ik benieuwd of onderhoud nodig is, het plateau draait, na afslag, nog lekker lang en soepel door.
De Pitch Control doet ook prima wat deze doen moet.
Alleen de Quartz Lock reageert heel vreemd als ik deze indruk. Als ik met Pitch de juiste toeren heb gevonden en deze wil vastzetten met de Quartz Lock, dan gaat het plateau aanzienlijk sneller draaien. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn, defecte weerstand?? defecte condensator??
En dan de vraag, wat is "regulier" onderhoud voor een draaitafel op leeftijd??
Ik zit er zelf zo in, dat het geen wat het goed doet, daar moet je niet aankomen maar soms is voorzorg beter dan nazorg.
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Re: Onderhoud/Revisie Akai AP-307 Direct Drive ?????
Geplaatst: do 02 feb 2017, 17:48
door ray5150
Het is bij dit soort dingen gebruikelijk om eerst eens de service manual op te zoeken en deze te bestuderen :
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 3913,d.d2s
https://elektrotanya.com/akai_ap-207_ap ... nload.html
Elektronisch :
- De diverse voedingspanningen controleren, en vergelijken met die in de schema's.
- De elko's preventief vervangen, die worden vaak minder in waarde met het verloop van jaren, en het ding is ruim 35 er jaar oud.
- Het inwendig reinigen van schakelaars en potmeters. open instelpotmeters preventief vervangen door gesloten modellen. (wel eerst de waarde opmeten, en deze noteren.)
Mechanisch :
- De bewegende delen voorzichtig schoonmaken, en opnieuw invetten/ inoliën.
- De arm afstellen met de service manual, maar dat hang er van af of het originele element er nog inzit.
Re: Onderhoud/Revisie Akai AP-307 Direct Drive ?????
Geplaatst: do 02 feb 2017, 20:17
door mikekiwi
Ik heb deze draaitafel ook, met precies hetzelfde issue. Heb al diverse topics hierover gelezen op andere fora, zonder nu echt precies een definitieve oplossing ergens te kunnen vinden... (zie oa
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=16553.0)
Re: Onderhoud/Revisie Akai AP-307 Direct Drive ?????
Geplaatst: za 04 feb 2017, 23:03
door ray5150
Marcel ?
Je doet niet echt je best om de discussie op gang te houden...
Re: Onderhoud/Revisie Akai AP-307 Direct Drive ?????
Geplaatst: zo 05 feb 2017, 13:00
door SARK
Lijkt wel een beetje de trend de laatste paar weken .... Marcel is dan nog een "vaste klant" maar er zijn ook een paar van die posters geweest die een vraag dumpen en nooit meer terug komen

Re: Onderhoud/Revisie Akai AP-307 Direct Drive ?????
Geplaatst: ma 06 feb 2017, 7:07
door Marcel
ray5150 schreef:Marcel ?
Je doet niet echt je best om de discussie op gang te houden...
Als dit het beeld is wat ik schets, dan kan het wel eens zijn dat ik drukker ben met andere dingen dan alleen met ZBA.
Als ik dan een vraag stel, dan wacht ik toch eerst op voldoende input voordat ik op elk antwoord ga reageren, dus eigenlijk moet het zo zijn dat jullie deze discussie op gang houden door voldoende input te geven
Groeten,
Marcel
Re: Onderhoud/Revisie Akai AP-307 Direct Drive ?????
Geplaatst: ma 06 feb 2017, 12:56
door Marp
Marcel schreef:Als dit het beeld is wat ik schets, ...
Het wordt geschetst door een bepaald verwachtingspatroon. Dat heb je soms bij een fulltime huismus...
Een forum als dit leent zich gelukkig ook nog voor iedereen die wat langer (dat begrip is hier zeer rekbaar) de tijd neemt om aan een project te werken. Of die zich alvast een beetje daarop begint voor te bereiden.
Re: Onderhoud/Revisie Akai AP-307 Direct Drive ?????
Geplaatst: ma 06 feb 2017, 19:46
door Kappa7
Marcel schreef:ray5150 schreef:Marcel ?
Je doet niet echt je best om de discussie op gang te houden...
Als dit het beeld is wat ik schets, dan kan het wel eens zijn dat ik drukker ben met andere dingen dan alleen met ZBA.
Als ik dan een vraag stel, dan wacht ik toch eerst op voldoende input voordat ik op elk antwoord ga reageren, dus eigenlijk moet het zo zijn dat jullie deze discussie op gang houden door voldoende input te geven
Groeten,
Marcel
De punten die Ray noemt zijn het eigenlijk wel.
Veel meer valt er niet over te zeggen.
Zou niet veel langer wachten op meer input.