Pagina 1 van 1

Effect van weerstand

Geplaatst: ma 16 jan 2017, 22:56
door KoenVW
Hallo allemaal,

Ik heb voor een vriend een oud setje speakers opgeknapt waarbij de woofers vervangen moesten worden. Het luistert allemaal niet zo nauw omdat het om een erg laag budget gaat. Ik heb het zelfde filter gebruikt wat in de originele speaker zat, en alles aangesloten. Het klinkt best prima maar ik heb het gevoel dat ik een beetje laag mis. Zelfs als ik de versterker vrij hard zet krijg ik de woofers moeilijk zichtbaar in beweging, terwijl dat met mijn eigen speakers wel gebeurt.

Nou heb ik niet heel veel verstand van filters en de werking daarvan, maar ik zie dat er in het laag circuit een spoel en een weerstand zit van 10 ohm in serie. Is het nou zo simpel dat stel ik verlaag de weerstand naar 5 ohm oid ik meer vermogen over de woofer krijg dus meer laag?

Nogmaals het luistert dus allemaal niet zo nauw in dit geval, maar bedankt voor de input :)

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 4:58
door Olaf Analogue
Om welke luidsprekers gaat het hier? de kans dat die weerstand van 10 ohm daadwerkelijk in serie staat met de woofer is vrijwel nul.
De weerstand zal dan eerder met een serie geschakelde condensator parallel staan aan de woofer, dat heeft verder geen invloed op de geluidsdruk.

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 11:22
door VintageHarry
De weerstand zou ook over de spoel heen kunnen staan, ook dan moet je 'm niet verkleinen. Je hebt er andere woofers in gezet, daar zit ongetwijfeld het probleem. Niet alle woofers zijn hetzelfde :wink:

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 11:45
door KoenVW
Het gaat om een onbekend setje speakers uit de jaren 80 geloof ik van Phillips. Ik kan er geen info op vinden op internet helaas... Kan het iets uitmaken als de originele woofer 4 ohm was ofzo? De woofer die ik er nu in heb gezet is 8 ohm.

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 12:15
door VintageHarry
Ja, 8 ohm in plaats van 4 ohm zal voor de klankbalans zeker uitmaken. Staat er geen typenummer ergens op de box? Plaats eventueel eens een foto? Enige kennis van oude Philips boxen is hier wel aanwezig.

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 12:34
door Zweitse
Olaf Markus schreef:
De weerstand zal dan eerder met een serie geschakelde condensator parallel staan aan de woofer, dat heeft verder geen invloed op de geluidsdruk.
Wat is de werking van deze weerstand in het filter?

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 12:48
door ds23man
KoenVW schreef:
Het gaat om een onbekend setje speakers uit de jaren 80 geloof ik van Phillips. Ik kan er geen info op vinden op internet helaas... Kan het iets uitmaken als de originele woofer 4 ohm was ofzo? De woofer die ik er nu in heb gezet is 8 ohm.
Zoekt en gij zult vinden:

http://www.mfbfreaks.com/documentatie/h ... nederland/

Meeste spul was 4 ohm in die tijd.

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 12:50
door VintageHarry
Zweitse schreef:
Wat is de werking van deze weerstand in het filter?
Zobel-netwerk

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 13:09
door pappaleo
VintageHarry schreef:
Zweitse schreef:
Wat is de werking van deze weerstand in het filter?
Zobel-netwerk
In dat geval staat die weerstand zelf weer in serie met een C'tje. [-X

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 13:20
door Olaf Analogue
Precies wat ik schreef dus. [-X

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 14:25
door VintageHarry
En wat door Zweitse geciteerd werd bij zijn vraag :wink:
Overigens tref je een enkele keer ook wel een parallelweerstand aan zonder die C, dan gaat het om verlaging van de impedantie.

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 15:43
door Olaf Analogue
Door zweitse juist geciteerd, door pappaleo (post meteen boven de mijne ) niet.

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 19:14
door pappaleo
Sorry hoor, maar impedantieverlaging door een parallelweerstand noem ik geen zobelnetwerk.

Dus ik citeer de term zobel-netwerk en zeg dat er dan een C'tje in serie met die weerstand moet staan.

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 19:18
door pappaleo
VintageHarry schreef:
Overigens tref je een enkele keer ook wel een parallelweerstand aan zonder die C, dan gaat het om verlaging van de impedantie.
Dan stook je de helft van je vermogen weg in een weerstand. Vreemde toepassing. :think:

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 20:25
door VintageHarry
Even off-topic:
pappaleo schreef:
Dan stook je de helft van je vermogen weg in een weerstand. Vreemde toepassing. :think:
Klopt, en je ziet het dan ook niet dagelijks. Maar in de klassieke Philips FB860 kwam ik het bijvoorbeeld tegen. Deze moest, net als de rest van de reeks, op ca 6 ohm impedantie uitkomen. Maar Philips had wellicht geen zin om alleen voor deze box een 12 ohm versie van de 2 semi-parallel staande (het is een 3,5-weg systeem) 8" woofers te ontwikkelen. Dus hebben ze de al bestaande 15 ohm woofers uit de FB825 gepakt en daaraan wat parallel gezet, twee dikke draadweerstanden in serie om precies te zijn. Zie het schema hieronder.
FB860 detail.jpg
FB860 detail.jpg (4.92 KiB) 1178 keer bekeken
Toch heeft dit ook een bepaald voordeel, waar bij de FB825 de bandtweeter wat achterblijft t.o.v. de woofers schijnt dezelfde tweeter bij de FB860 beter in balans te zijn met het geheel. Dat heb ik van een liefhebber gehoord tenminste, hier staat de FB860 (nog) niet. Het idee klinkt in ieder geval niet onlogisch, zou in theorie zelfs de doorslaggevende reden kunnen zijn geweest om geen 12 ohm woofers te maken. Maar dat is allemaal speculatie, ik ken de ontwikkelaar(s) van de box niet.

Re: Effect van weerstand

Geplaatst: di 17 jan 2017, 20:30
door markbakk
Ach, je kunt op deze manier ook nog het opslingeren van het filter door de complexe last van de basluidsprekers beperken. Bij 3,3mH begint dat net zin te hebben.